Wednesday, November 23, 2005

Cerita tentang kawan...

Abah jenguk blog Am, PB dan Anim kejap ni. Banyak cerita betul. Itulah kalau cuma sesekali je sempat lawat blog kekawan. Jangan marah ya, abah kadang tak sempat nak lawat selalu blog kawan2.

Tertarik dengan cerita Am tentang kawan. Kawan..hmmm, pada abah bercerita tentang kawan ni samalah macam cerita tentang jodoh, tak akan habis. Dah hampir 30 lebih tahun hidup ni, abah rasa dah bermacam jenis kawan yang abah jumpa. Ada kawan yang cuma setakat kawan, ada yang bertukar jadi teman, dan ada yang sehingga kini sudah menjadi sahabat abah, sahabat dunia akhirat..

Nak berkawan tak susahpun, tersilap telefon, tersilap YM, tersilap emel pun tiba2 boleh jadi kawan. Kadang terjumpa dan berborak kat stesen minyak pun boleh jadi kawan. Belum campur lagi dengan yang memang sepejabat dengan kita. Hampir semua oranglah boleh jadi kawan. Alhamdulillah, kalau hidup kita masih dikelilingi manusia yg kita kenal, kita masih ada kawan la maksudnya tu.

Cumanya, abah fikir, kita sebagai manusia ni, perlukan kawan yang lebih dari seorang kawan. Kawan yang boleh berkongsi rasa dan pandangan, kawan yang 'menyokong yang tak membawa rebah', dan kawan yang 'menentang yang tak tersungkur'. Sudah fitrah kejadian manusia agaknya yang memerlukan kepada kawan atau sahabat dalam hidup. Cumanya, tak semua orang bertuah badan dapat memiliki kawan yang sangat baik dalam hidup.

Abah pernah terbaca artikel tentang adab-adab berkawan, tapi abah dah lupa sgt apa isinya. Cuma yang abah masih ingat, kita dalam berkawan, pertamanya kena ikhlas dalam berkawan. Kena banyak bertolak ansur, kena banyak membantu. Dan persahabatan itu kenalah berlandaskan agama Allah. InsyaAllah, akan aman hidup mereka yang berkawan macam itu.

Dan bercerita tentang kawan ni, teringat abah pada kawan2 lama yang kini entah dimana. Kalau dulu rapat bagaikan saudara, sekarang, abah sendiri pun tak tahu apa kisah masing2. Salah abah juga mungkin, terlalu sibuk dengan kisah hidup sendiri hingga terlupa nak memastikan tali persahabatan tetap erat. Tanpa abah sedar, banyak tali persahabatan abah yang dah putus, dan ada yang hampir putus. Putus bukan kerana digunting, tapi putus kerana abah biarkan ia berhujan berpanas. Moga2 Allah tautkan semula tali persahabatan kami, insyaAllah.

Dan tadi ada kawan tanya juga, salah ke kalau 2 lelaki yang bersahabat, berpeluk bila berjumpa dan berpisah. Hmmm, susah juga nak jawab, sebab abah bukan jenis lelaki yg amalkan konsep berpeluk sbg tanda persahabatan. Seingat abah, abah berpeluk2an dengan orang lain masa kami dimajlis perpisahan kampung angkat di Baling, waktu abah di UUM dulu. Mula2 tu abah macam biasa, tapi bila pandang saja wajah ayah2, abang2 dan adik2 angkat dikampung tu, tak sedar yang abah dan mereka dah berpelukan dan masing2 cuba menahan airmata dari mengalir walaupun gagal. Kena pulak masa tu, ada seorang abang angkat laungkan azan. Allah sajalah tahu apa perasaan abah masa itu. Dan alhamdulillah, waktu abah ke Baling tempohari, abah masih juga dialu2kan sepertimana mereka alu2kan abah waktu mula2 abah berkunjung ke kampung mereka. Balik kepada isu peluk, abah rasa kalau pelukan itu mampu rapatkan kemesraan antara dua sahabat kerana Allah, buatlah. Abah sendiri pun sekarang ini sedang cuba ajar Muizz jadikan peluk abah dan ummi itu sebagai satu cara menunjukkan kasih sayang. Alhamdulillah, kalau abah lupa peluk dia dalam sehari, akan dia ingatkan abah.

Pada kawan2 lama yang baca blog abah, kita simpul semula andai tali persahabatan telah putus, kita utuhkanlah tali itu andainya ia masih tersimpul, dan buat kawan2 baru, moga tali itu akan makin erat terjalin dan kekal teguh selama hayat dikandung badan...

"A wise man remembers his friends at all times; a fool, only when he has need of them."
Turkish Proverb

"A true friend knows your weaknesses but shows you your strengths; feels your fears but fortifies your faith; sees your anxieties but frees your spirit; recognizes your disabilities but emphasizes your possibilities."
William Arthur Ward

2 comments:

Am said...

Am suka sangat dengan kata2 warna biru dibawah tu, ringkas tapi bermakna

Abah Mui'zz said...

Abah suka kata2 macam itu Am, terutamanya yg boleh naikkan motivasi diri kita. Cuma kadang2 tu, rasa macam terkena kat btg hidung sendiri.

Am kalau free ahad kang, datang la rumah. Abah dah emelkan peta ke emel yahoo Am.