Wednesday, September 06, 2006

Cerita tentang kritikan blog...

Duke Amiene Rev pada satu hari di minggu yang lepas, ada mengkritik blog abah. Terima kasih Duke kerana sudi mengkritik blog tempat abah mengepek ni.

Dan abah tak ada la nak mengulas panjang apa yang Duke kritik, cuma nak menambah sikit dari apa yang dikritik.

Kata Duke [abah ambil sebahagian saja]:

REKABENTUK BLOG: Biasa
Rekabentuk asasi blogger. Tidak ada sebarang ubahsuaian yang ketara.

Kata abah: Abang memang tak reti nak menghias blog ni. Atau mungkin abah rasa malas nak saratkan pandangan pembaca pada hiasan yang 'tak berapa penting'. Tapi kalau ada rakan blog yg boleh bagi idea nak bagi design menarik sikit, sangatlah dialu-alukan.

BAHASA DAN PENULISAN: Bagus
Bahasa dan gaya penulisan Abah Muizz menarik perhatian saya. Gayanya yang bersahaja dan menenangkan. Sejuk. Lembut. Namun dalam sejuk dan lembut itu ada ketajamannya. Kaedah yang digunakan oleh Abah Muiz ialah menyelit isu semasa atau kehidupannya, kemudian dibalut dengan iktibar. Menarik.
Membaca blog ini seolah-olah membaca surat Abah Muizz yang ditujukan kepada saya, mungkin kita. Tulisannya seolah-olah berinteraksi dengan pembaca. Bagus.

Kata Abah: Terima kasih.

Bahasa yang digunakan tidak 100% Bahasa Melayu rasmi, masih ada rojak. Ada juga bahasa singkatan dan bahasa percakapan harian.

Saya tahu saya tidak boleh memaksa para penulis blog untuk menulis dalam Bahasa Melayu yang betul. Sebab setiap orang mempunyai tujuan penulisan yang berbeza. Ada yang menjadi blogger semata-mata untuk meluahkan perasaan, menghilangkan tekanan atau mengisi masa lapang. Namun, saya benar-benar berharap agar para blogger cuba sedaya upaya untuk menggunakan bahasa kebangsaaan kita dengan sebaik mungkin. Saya juga sedang mencuba ke arah itu untuk diri saya sendiri, sebagai rakyat Malaysia yang merdeka.

Kata Abah: Abah memang berniat nak gunakan 100% Bahasa Melayu rasmi, tapi macam susah nak kawal bila dah menulis. Dan abah rasa kalau guna 100% Bahasa Melayu rasmi, mungkin penulisan abah akan jadi agak formal. Tapi insyaAllah, abah akan cuba perbaiki, kerana abah sendiri walaupun tidaklah sampai tahap patriotik sangat dengan bahasa ibunda, tapi abah ingin juga melihat bahasa ibunda abah ini digunapakai sebaiknya dan sebetulnya. Kalau bukan abah dan kita semua, siapa lagi yang nak daulatkan?

ISI KANDUNGAN: Sangat Bagus
Saya memetik entri pertama dari blog Abah Muizz:

"Out of nowhere, tetiba je tergerak hati nak create blog. Abah tahu abah tak reti nak menulis-nulis ni, tapi dah seronok baca blog orang lain, yang masing-masing, ada cerita dan penulisan yang menarik, so, create la satu. Harap-harap bila orang baca, ada la kebaikan/iktibar atau apa sajalah, yang boleh dipelajari. Abah tak tahu lagi pun nak menulis tentang apa,mungkin lebih pada kehidupan seharian abah. Seronok juga berkongsi cerita tentang hidup, dan kehidupan." - Abah.

Di sini saya boleh katakan, Abah Muizz adalah seorang blogger yang fokus terhadap isi kandungannya. Walau pun ada terselit peristiwa-peristiwa lain, namun matlamat penulisan blog Abah Muiz, tercapai. Saya sukakan blogger seperti Abah Muizz. Banyak pengajaran yang boleh saya pelajari dari blog Abah Muizz.

Kata Abah: Moga abah akan tetap fokus, insyaAllah.

TAHAP KEMASKINI: Mingguan
Secara puratanya adalah mingguan. Entri yang dipos adakalanya sangat panjang dan adakalanya sederhana. Mungkin bergantung pada masa lapang Abah Muizz. Tidak ada sebarang paksaan dari segi ini. Kita menulis berdasarkan bila kita kelapangan. Ada urusan harian yang realistik perlu diuruskan. Seperti saya, perlu juga meluangkan masa untuk akademik dan sukan selain dari aktiviti penulisan buku dan blog. Gaya hidup yang sihat dan berfaedah. Begitu juga Abah Muizz.

Kata abah: Memang pun Duke, kadang tu tak sempat abah nak mengepek walaupun tengah banyak idea.

JARINGAN UMUM: Sedikit
Ada beberapa jaringan kegemaran Abah Muizz disertakan dalam blog ini. Saya juga suka laman web Harun Yahya. Salah satu sumber inspirasi penulisan saya.

Kata abah: Banyak sebenarnya jaringan yang abah boleh letak, tapi abah tak letakkan. InsyaAllah, ada masa nanti abah akan tambah.

JARINGAN BLOGGER: Sedikit
Jaringan rakan-rakan blogger tidak begitu banyak. Namun saya percaya blog ini mendapat kunjungan daripada pembaca-pembaca lain juga.

Kata abah: Abah memang tidak ramai rakan blogger, agaknya sebab abah sendiri bukan jenis pandai nak berkawan dengan kawan blogger. Apapun, pada yang masih sudi anggap abah kawan blog depa, mekasih la banyak-banyak.

KOMEN PEMBACA: Sedikit
Sekejap ada komen. Sekejap tidak ada komen. Namun komen pembaca tidak penting. Cuma apabila saya melihat jika ada komen, saya boleh melihat apa pandangan pembaca terhadap entri yang ditulis. Adakah sama? Atau berbeza dengan pandangan saya. Komen di Msjbox juga saya teliti. Rata-rata bersetuju blog Abah Muizz ini adalah blog yang menarik dan positif.

Kata abah: Abah pun berharap pada pembaca untuk komen. Tapi sebab yang baca pun 2,3 kerat saja, abah faham-faham sajalah. Kalau ada yang baca, itu pun dah cukup baik.

Kesimpulan: Terima kasih atas kritikan membina yang Duke tulis untuk blog abah. Begitu juga dengan pujian yg disertakan. Moga2 blog ini akan lebih banyak dengan perkara2 yang bleh dimanfaatkan kita bersama, insyaAllah.

A Father's Instruction for Life - Look people in the eye.

4 comments:

Anonymous said...

wah Abah, nampaknya blog abah jadi perhatian ya, siap jadi tumpuan pengkritik lagi, tahniah abah

Mimiamilia said...

a'kum abah,

dapat tahu blog abah lepas baca kritikan duke amiene kat blog dia.

Abah Mui'zz said...

Am, alhamdulillah, dan terima kasih. Ingatkan AF je ada pengkritik, blog pun ada pengkritik juga. Tapi bagusla, kalau tak dikritik, abah tak tahu apa yang kurang.

Waalaikumsalam Mimi, terima kasih sebab sudi singgah diblog abah.

irman_rahs said...

af dan abah cuma sbhgian yg ada kritikan....
tapi beza nya, kritikan tu jd baik bila membina ja,
tapi klu dah smpi maki hamun tu bukan membina, tapi cari pasal namanya...