Tuesday, September 26, 2006

Cerita tentang baik dan jahat...

Sebelum abah mula mengepek(eh, bulan puasa pun nak mengepek gak ke abah? :-) ), abah nak ucapkan Selamat berpuasa pada kawan2 yg baca blog abah. Moga hari ke3 Ramadhan ini akan terus berjaya menyedarkan kita akan hakikat hidup dan kewajipan kita sebagai makhluk Allah.

Takde la nak mengepek banyak, sebabnya bulan puasa ni tetiba hilang rasa nak mengutuk orang. Tiba2 je rasa cam jadi baik je. Abah bukan nak angkat bakul, sungguh tidak. Tapi memang betul, bermula malam 1 Ramadhan hati tu lagi, abah rasa macam takde hati nak bercakap banyak-banyak, mengutuk orang itu dan ini(walaupun niat abah mengutuk itu baik). Memang betul janji Allah, dalam bulan Ramadhan, segala jenis syaitan dan iblis dirantai.

Dan bercakap tentang baik ni, nak ulas sikit tentang tazkirah disurau semalam tentang baik. Kata abang penceramah tu, manusia ni secara fitrahnya memang inginkan kebaikan. Nak jadi baik, nak berbuat baik. Semua manusia secara asalnya macam itu. Tapi mungkin sebab hawa nafsu dan bisikan syaitan, kita tidak jadi baik. Pernah terbaca tentang orang2 jahat yang senantiasa akan kata dia nak berubah jadi baik. Memang betul dia kata, sebab fitrah manusia itu memang nak buat baik. Tapi oleh sebab nafsu, dan syaitan, kita tak juga buat baik. Ingat nak sedekah RM10 kat masjid, tapi bila nampak ada duit RM5, kita masukkan RM5 tu dalam tabung, sebab nafsu kata, "Simpan la RM10 tu, kang nanti nak beli itu ini ke apa ke".

Alhamdulillah, memandangkan bulan Ramadhan ini, godaan syaitan itu tidak ada, kita akan lebih mudah untuk melaksanakan kebaikan. Baik pada diri sendiri, dan juga baik pada orang lain. Cuma nak kena berperang dengan hawa nafsu diri sendiri saja, yg insyaAllah abah fikir, kita akan boleh buat.

Pernah juga dengar tentang persoalan,"Kalau dalam bulan puasa syaitan tak ada, kenapa manusia masih juga jadi jahat?". Dan jawapan yg abah baca pun sedikit sebanyak buat abah faham akan persoalan itu. Kata yang menjawab, memang betul dalam bulan puasa tidak ada syaitan berkeliaran, dan dalam keadaan itu pun, memang ada manusia yg buat jahat. Tapi kejahatan yang dibuat bukanlah kerana syaitan menghasut, tapi kerana hati manusia itu telah lali dan terbiasa dengan perkara2 jahat. Maknanya, buat jahat itu dah jadi satu tabiat atau kebiasaan dia, walaupun syaitan tak hasut. Dalam erti kata lain, ada 'syaitan' dalam hatinya. Kehadiran syaitan untuk beberapa ketika dalam hati dan diri manusia itu telah berjaya menanamkan rasa untuk berbuat kejahatan, dan bila syaitan dikekang pun, manusia ini masih akan tetap membuat kejahatan.

Tapi abah yakin, yang anda semua, kita semua, kalau berbuat perkara tidak baik pun, kita bukanlah dari jenis manusia seperti ini. Dibulan Ramdahan ini, jika kita terbuat silap dan dosa, abah pasti itu kerana hawa nafsu yang tak mampu kita kawal waktu itu sahaja. Dan moga2 Ramadhan ini dapat mengajar kita untuk lebih bijak mengawal hawa nafsu diri sendiri, insyaAllah. Sama-samalah kita doakan.

Oklah, abah nak buat kerja. Nanti kita sembang lagi, insyaAllah. Kalau berkesempatan, bacalah RAMADHAN PASARAYA IBADAT.

Doa Ramadhan ke-3:

Ya Allah! Berikanlah Aku Rezeki Akal Dan Kewaspadaan Dan Jauhkanlah Aku Dari Kebodohan Dan Kesesatan. Sediakanlah Bahagian Untuk Ku Dari Segala Kebaikan Yang Kau Turunkan, Demi Kemurahan-Mu, Wahai Zat Yang Maha Dermawan Dari Semua Dermawan.

2 comments:

bang long said...

Abahmuizz, old habit die hard, so they say...manusia tetap manusia not nabi or malaikat so they say also...

bagi bang long lah sesimple habit yg sepatutnya boleh ditinggalkan lansung oleh manusia Islam ialah tabiat merokok ( perkara lain xmau sentuh sebab tak pakar )... hairankan masa puasa manusia boleh berhenti merokok ( kalau hisap sorok2 tak taulah plak )abeh je puasa nah berkepol2 lah berasap balik...dlm paper kata haritu perokok di Malaysia membelanjakan RM90juta utk membeli rokok...nasib baik Abahmuizz tak hisap rokok hehe

muzem said...

ermm..kalau nak buat ape2 skalipun, tanyalah IMAN..setiap perilaku tu bermula dgn hati..hati mempengaruhi setiap tindak tunduk kita..

maksud hadith:

"ingatlah, sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada segumpal darah. jika baik darah itu, maka baiklah seluruh jasad. jika busuk, kotor, buruk darah itu, maka busk, kotor, buruklah seluruh jasad..dan ingatlah, sesungguhnya IA adalah HATI.."

wallahualam..selamat berbuka pose, bah!.

p/s: jangan tanya AIMAN, nanti dia jawab: "AIMAN TAK KISAH..."

m u z e m
usm, penang.