Tuesday, September 19, 2006

Cerita tentang KLCC dan Petrosains...

Hari ni cuma nak bercerita tentang aktiviti abah dan keluarga, tak nak mengepek hari ni.

Hari Sabtu, abah bawak Ummi dan Muizz ke Aquaria. Dah lama nak pergi, tapi sebab tak berkesempatan(alasan biasa), baru hari tu dapat pergi. Kebetulan pulak sebab ada tiket free untuk kanak-kanak. Bercakap tentang tiket free, kalau anda ada anak2 atau adik2 12 tahun kebawah nak pergi Aquaria, abah ada 4 lagi tiket free. Muizz la orang yang paling seronok sekali kat situ, dan abah juga. Walaupun ramai sangat pelawat(imagine dalam tu ada lebih kurang 4-5 rombongan sekolah), Muizz macam tak endahkan depa semua, dia lari sini lari sana, nak tengok ikan. Kesian Ummi terpaksa kejar dia, takut2 dia sesat.

Aquaria memang mengujakan, untuk golongan macam Muizz dan abah. Cuma abah ngan ummi tak boleh nak duduk satu2 tempat lama sangat, sebab Muizz aktif sangat. Nanti kalau berkesempatan, abah nak pergi lagi situ.

Keluar dari Aquaria, abah bawak depa ke Petrosains, pun sebab dapat tiket harga rendah yang Aquaria bagi. Kat situ pun sama, tak boleh nak concentrate dengan bahan pameran, sebab si kecik tu aktif sangat, terlari sana sini. Beberapa kali juga kami 'kehilangan' dia. Masa nak balik, siap buat perangai lagi, tak nak balik. Aduihhh, jenuh gak Ummi pujuk dia.

Dan terlanjur ke KLCC tu kan, faham2 sajalah bila kat area situ, taman permainan kanak-kanak memang takleh nak elak. Abis je kami solat, terus diajak abah ngan ummi ke taman tu. Tapi tak sempat main lama, hari gelap nak hujan, abah ajak balik sajalah.

InsyaAllah, kalau berkesempatan, nak pergi lagi nanti. Muizz pun sekarang ni hari2 dok ajak pergi sana lagi.

Hari Ahad abah terima tetamu, Irman dan family. Kebetulan memang dah plan, kalau depa datang semenanjung, abah nak bawak datang rumah. Sebab masa kami keSandakan dulu, depa layan habis2an.

Irman dan family datang sebab hari ni (Selasa), ada majlis konvokesyen. Tahniah Irman, lupa abah nak cakap hari tu.

Nanti kalau abah keSandakan lagi, insyaAllah, abah akan kerumah Irman lagi.

Oklah dulu, nanti sambung lagi.

Sebelum tu, nak letak maksud mengkritik yang abah petik dari DBP.

mengkritik - menghuraikan atau meneliti mana-mana yg baik dan yg tidak baik.

Sebab apa abah letak? Sebab ada orang sering beranggapan mengkritik itu pada arah negatifnya saja, dan tidak pada arah positif. Dan kalau terima kritikan pun, sering terima dengan cara yang negatif.

Nanti kalau ada masa, nak mengepek sikit tentang "kesempurnaan manusia"

2 comments:

bang long said...

Maksud DBP = mengkritik ertinya menghurai atau meneliti mana2 yg baik dan yg tidak baik ...betul ke?

Kalau yg baik selalunya kita panggil PUJI bukan kritik, eg: persembahan Mawi pd malam itu dipuji kerana bagus utk menaikkan semangat dibanding persembahan Mawi pd malam itu di KRITIK kerana bagus, tak ke janggal bunyinya...

mungkin perkataan yg sesuai adalah ulasan, yg baik n yg tak baik.

Tapi kritik memang utk ulasan yg tidak baik sebab tu ada kritik membina n kritik menjatuhkan...

Abahmuizz, walaubagaimanapun DBP bang long rasa telah gagal utk mempertabatkan bahasa Melayu di Malaysia ini.

Am, memang kita kena ada pembangkang tapi asyik bangkang jerk susah gak, nengok di S'pore tiada pembangkang ( ada tapi lemah )negara mereka macamana, setaraf negara maju.

HamZahidi said...

DBP tu mcm tak ada fungsi melainkan diiktiraf sbg pengeluar kamus bahasa melayu yang diiktiraf...tak lebih dari tu...

bukan nak menjatuhkan tapi, klu dah semua perkataan inggeris diadik-beradikkan dlm BM, kan ker bangang namanya tu?setahu man, perkataan2 tu bole diadik-beradikkan klu perkataan tu tak bole ditafsirkan ikut bahasa Melayu...cth nya biologi...kimia...dan nama irman juga(klu dimelayukan jadi lelaki Ir)ehmm siapa tu?