Wednesday, September 06, 2006

Cerita tentang kampung...

Cuti hari merdeka yang lepas, abah dan keluarga balik ke Kelantan. Dah lama sangat rasanya tak balik jenguk Mek(panggilan abah pada ibu mertua) dikampung. Sempat la habiskan masa kat kampung selama 4-5 hari, dan hari ni, abah masuk kerja semula.

Tak ada apa sangat yang nak diceritakan tentang peristiwa balik dan duduk kat kampung, selain dari kenikmatan makan buah durian bangkok yang sangat sedap itu, dan juga seronok tengok Muizz bermain ngan sepupu2 dia yang dipanggil kawan-kawan. Dan puas hati sebab abah dan ummi serta Muizz sempat juga main air pantai di Pantai Tok Bali yang cantik itu.

Sempat juga bawak Mek pergi berubat di Wakaf Baru(hehe, ini kawasan yang abah baru discover diKelantan). Sempat juga bawak Ummi pergi Pasar Khadijah, belikan barang2 pesanan kawan2 Ummi dan kawan abah. Barang sendiri pun tak terbeli, hehe.

Sempat juga merasa keenakan nasi kerabu Mak Som dan sup perut Kak Ani. Dan kali ni agak lain sedikit, sebab abah tak terasa nak makan sangat kuih muih kelantan yang tak pernah gagal menambat selera abah. Kenapa ya? Agaknya sebab banyak makan durian kot.

Dan semalam sebelum kami bertolak balik ke KL, Mek dan Ummi berjuraian air mata lagi. Faham sangat apa rasanya ibu dan anak saat nak berpisah macam itu. InsyaAllah Mek, dan Ummi, kalau abah dilapangkan masa oleh Allah, akan abah bawak Ummi dan Muizz balik ketemu Mek lagi nanti, mungkin diawal Ramadhan. Abah tahu Mek itu seorang tua yang rindukan kehadiran anak2 dan cucu2 disampingnya ketika umur macam itu. Abah dan Ummi nantipun macam itu juga, jika panjang umur insyaAllah.

Dan lupa nak mention, yang kepulangan abah kekampung kali ini, menyaksikan kehadiran 4 ahli keluarga cilik yang baru. 2 anak saudara baru, dan 2 anak sepupu baru. Comel2 semuanya. Terkilan sikit sebab abah terlupa nak bawak balik kamera untuk rakamkan wajah2 comel 4 cilik tersebut. Dan insyaAllah, balik sekali lagi nanti, abah akan rakamkan wajah2 depa, berserta wajah seorang lagi sicilik yang tak sabar2 nak melihat keindahan dunia ciptaan Allah ini.

Cukup setakat ni dulu, esok kita 'sembang' lagi, insyaAllah.

2 comments:

PB said...

PB pun balik jugok .

Kali ni dok brapo nok jale.
Cumo gie PCB , bawok anok anok main pasir...(mache la KL ni tak dok pasir).

Abah Mui'zz said...

PB, lama sungguh tok dengar cerita.

Abah pun lagu tu jugok la PB, bawok anok main pasir kat Pantai Irama, sebab pasir sano tok samo dengae pasir kat Sungai Buloh. :-)