Friday, July 14, 2006

Cerita tentang Pah Bedah...

Hari ni takde apa nak mengepek, cuma nak melalut sikit tentang cerita drama pukul 7.30 petang kat TV3. Cerita orang gaji lagi. Pada sesiapa yang pernah ikuti cerita Orang gaji dulu, inilah sambungannya. Dan Pah Bedah, seperti biasala, tidak pernah gagal untuk buat abah ketawa. Mahu nya tak ketawa, setiap patah kata dan perbuatan dia memang boleh buat abah tersengih sepanjang cerita. Sejak dari siri 1 lagi hinggalah sekarang, Elly Suriaty memang bagus betul bawak watak Pah Bedah.

Hari tu masa tengok dengan Ummi, abah ada gak cakap ngan Ummi, "Kalau la kita boleh dapat orang gaji macam Pah Bedah, memang happening habis la rumah tu". Maksud abah bukan la happening apa, tapi mesti abah akan ketawa je hari2 kat rumah tu tengok gelagat si Pah Bedah. Tapi itu cuma angan2 sajalah sebab abah rasa, tak ada orang gaji macam Pah Bedah tu skrg nih. Mana ada dah orang tempatan nak kerja jadi pembantu rumah.

Yang sanggup nak jadi pembantu rumah cuma orang Indon dan orang Peleping(mak abah panggil orang Filipina). Orang2 kita tak nak kerja macam itu, tak standard agaknya. Ataupun mungkin sebab rasa tak bebas. Ya lah, duduk rumah orang, akan mesti terasa tak bebas juga. Dan kalau jenis orang yang jaga agamanya, mungkin kekok sikit, ya lah, kena tuan rumah yang bukan muhrim, susah juga.

Itu je la dulu untuk hari ni. Dan mungkin kalau takleh dapat internet di Kuching, abah akan diam untuk 2 minggu lebih ni. Esok abah akan ke Kuching. Ada kerja sikit. Balik dari Kuching kang, insyaAllah abah akan ke Sungai Petani lak. Hehe, tak sabar nak ke SP, sebab nak gi melawat keluarga angkat abah kat Baling. Kurang2 boleh gak merasa buah2an yang tengah bermusim sekarang nih.

Doakan abah selamat pergi dan kembali.

Sebelum abah lupa, semalam masa tolong Ummi kemas rumah, terjumpa majalah masa abah belajar dulu. Dan abah tertarik dengan satu tulisan dalam majalah tu yang bercerita tentang "A Father's Instruction for Life". Arahan yang pertama berbunyi, " Compliment three people each day." Arahan2 yang seterusnya akan abah update dalam post2 selepas ini.

1 comment:

Anonymous said...

...cerita di tv ngan realiti nih lain abahmuizz...satu pesan kalau ada org gaji/pembantu baik lokal or Indon ke Peleping ke jgn di beri muka mereka tu sbb nanti muka kita lak takde hehehe...pahamkan maksudnya...

on...compliment 3 ppl each day... rasanya dijaman nih dah no problem bangun pg je anto sms, lebih pd 3 pong boleh ...smpi opis email pd seramai yg boleh...happy le kita bila semua org tu membalasnye pulak...