Wednesday, September 14, 2005

Cerita tentang jodoh lagi...

Malam semalam Ummi masak laksa, hmmm, boleh tahan juga sedapnya. Habis la jugak semangkuk besar abah makan. Kebetulan semalam ada rancangan Mencari Cinta, so, tengok la. Zul masuk balik. :-). Terkejut juga macamana depa boleh masukkan semula org yg dah terkeluar, tapi bila fikirkan itu rancangan untuk mencari rating dan untung, abah fikir, depa boleh buat macam2 benda, as if itu satu kejutan dan pembaharuan. Tapi kemasukan Zul abah rasa OK la, sebab dia peserta yg abah rasa cool, namun pada abah, secara peribadinya, Elly bukan untuk Zul. Dari segi rupa, Danial banyak persamaan dengan Elly, dan kalau ikut orang tua-tua, selalunya suami isteri ni mesti akan ada persamaan dari segi rupa. Tapi dalam kes mencari cinta ni, tak tahulah abah apa kesudahannya. Sebab ajal maut jodoh pertemuan itu Allah yang tentukan.

Dan bercakap tentang jodoh pertemuan Allah yang tentukan ni, abah bercerita juga dengan seorang kawan. Kawan yang sekian lama mencari pasangan, tapi belum jumpa sampai sudah. Dia macam putus asa sedikit bila usahanya tak berhasil. Abah pun faham apa perasaan dia bila tengok kawan2 lain semuanya dah berkeluarga dan hidup aman bahagia(mudah-mudahannya). Abah kata kat dia, perkara pertama kena terima: Jodoh ditangan Allah. Perkara kedua kena ingat: org yg baik akan dijodohkan dengan yg baik. Kenapa abah pesan macam itu pada dia? Sebab abah nak dia faham tentang ketentuan jodohnya. Mungkin setakat hari ini masanya belum sampai, atau mungkin tidak ada jodoh yg sesuai untuknya lagi. Dan kalau ditakdirkan dia tidak bertemu jodoh hingga akhir hayat, abah kata kat dia: Jadilah hamba Allah yang terbaik yang mampu dibuat, kerana kalau jadi hamba Allah yg terbaik, insyaAllah syurga nan abadi itulah tempatnya pengakhirnya. Dan disyurga itu, namakan sajalah siapa yang dia ingin berada disisinya. Itulah jodoh dia. Ada orang jodohnya didunia, ada orang jodohnya disyurga nanti. Apapun, kita sebagai hamba Allah yg lemah, berusahalah sebaik mungkin moga2 kita ini tergolong dalam golongan yg disayangi Allah Maha Pencipta.

Dan kalau abah masuk syurga Allah nanti(yang mana abah sangat2 berharap), walaupun abah tahu abah tak layak, tapi abah fikir abah takkan mampu menahan siksaan api neraka Allah. Kalau masuk nanti(anda doakanlah agar abah serta anda semua dapat masuk syurga Allah), abah cuma nak Ummi saja berada disisi abah. Pada abah, setakat hari ini, dan insyaAllah hingga keakhirnya, Ummilah 'bidadari' abah.

Teringin memetik kata-kata Ibnu Sina - "Aku lebih rela hidup pendek yang penuh terisi, daripada hidup panjang yang kosong."

1 comment:

crisnelson0887 said...

i thought your blog was cool and i think you may like this cool Website. now just Click Here