Wednesday, September 28, 2005

Cerita tentang hedonisme...

Realiti TV Memupuk Budaya Hedonisme

Dalam keghairahan Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi melaksanakan konsep Islam Hadhari yang bermatlamat melahirkan umat Melayu yang seimbang pencapaian antara kejayaan duniawi dan ukhrawi, rakyat negara ini dihimpit oleh budaya kuning yang diimport dari luar.

Hal ini secara tidak langsung boleh menggugat usaha kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang bertamadun dan boleh menggagalkan usaha melahirkan personaliti unggul (towering personality).

Di mana silapnya hingga rakyat di negara ini begitu terdedah dengan budaya-budaya songsang yang diimport dari Barat melalui kaca televisyen. Rakyat menjadi medan ujian dan mangsa kegelojohan sesetengah pihak yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan nilai-nilai murni yang semakin pupus. Yang menjadi mangsa ialah remaja-remaja yang masih dangkal pemikiran mereka, yang hanya tahu untuk berhibur. Inikah generasi yang ingin kita lahirkan untuk menggantikan kepimpinan yang ada? Hukamak pernah berkata, “Jika kita ingin lihat pemimpin-pemimpin yang akan datang maka lihat lihatlah generasi yang ada pada hari ini! Jika generasi yang ada suka berhibur, itulah bentuk pemimpin yang akan dilahirkan pada masa akan datang!

Tidak cukup dengan lambakan siri telenovela dari negara Amerika Latin seperti Rosalinda, Betty La Soy, Perla, Ruby, Juanas Miracha dan Mis Tres Hermanas, yang mana budaya dan cara hidup yang dipaparkan jelas bertentangan dengan norma-norma ketimuran dan agama, masyarakat kini berhadapan pula dengan rancangan Realiti TV yang condong dalam memaparkan budaya hedonisme yang merosakkan dan melalaikan.

Hal ini dapat dilihat dengan munculnya program-program Realiti TV yang diceduk dari Barat seperti Akademi Fantasia (AF), Malaysia Idol, Mentor, Audition, Mencari Cinta dan sebagainya. Akademi Fantasia yang diterbitkan oleh ASTRO menggunakan format La Academia, sebuah program TV popular dari Mexico, Malaysian Idol terbitan 8TV berilhamkan rancangan American Idol dan Mencari Cinta terbitan TV3 berdasarkan program Bachelor Lorette.

Pengimportan budaya asing melalui rancangan-rancangan tersebut jelas menunjukkan perancangan jahat musuh untuk merosakkan generasi muda kita khususnya remaja agar leka dan asyik dengan hiburan dan hidup berseronok-seronok.

Pendedahan kepada hiburan yang keterlaluan menyebabkan mereka banyak membuang masa tanpa memikirkan hala tuju dan masa depan. Para remaja juga ditune minda mereka untuk menjadi selebriti, mengejar populariti dan glamor. Inilah sebabnya ramai remaja yang menyertai program-program tersebut demi untuk mencapai cita-cita sebagai penyanyi!

Ikuti selanjutnya di dalam Majalah i Oktober 2005.

Petikan diatas abah ambil dari Majalah i. Menarik topik bulan ini. Banyak perkara yg abah sendiri terlepas pandang, tapi bila baca, abah terfikir semula tentang banyak benda itu.

Abah sebenarnya tidak menyokong sangat hiburan zaman sekarang, tapi dalam tidak menyokong itupun, abah baca juga kalau ada cerita tentang Misha Omar diakhbar atau majalah...:-). Dalam tidak sokong itupun, abah dengar juga lagu-lagu. Dalam tidak sokong itupun, abah download juga mp3 yang abah suka.

Pernah juga cuba lari dari berbuat benda2 macam itu, tapi abah gagal. Bila baca tulisan dalam I bulan ni, baru abah tahu. Abah sebenarnya macam jutaan lain lagi manusia, sudah terikut budaya hedonisme. Budaya yg lebih selesa untuk berhibur. Alhamdulillah, abah rasa abah tidak terlalu taksub dengan hiburan. Mungkin sebab abah pun dah berumur. Tapi bila tengok anak-anak muda yang terjerit-jerit, yang terkinja-kinja bila mereka join program hiburan, abah jadi sedih. Sedih kerana pada pandangan abah, mereka ini seolah taksub dengan artis dan hiburan. Sedih kerana abah tahu artis itu bukannya jenis yang jaga agamanya. i.e solatnya.

Memang ada orang kata, takkan artis solat pun nak tunjuk dalam TV, atau, takkan dia nak cakap dia solat atau tidak. Tapi dari pemerhatian abah, rasanya artis2 yang akan muncul dalam rancangan live, rasanya perlu disolek 3-4 jam sebelum rancangan ke udara. Dan kalau dah disolek, macamana mereka nak solat? Bukan senang nak set rambut, nak solek muka. Kalau dah pukul 5 ptg disolek, dan siap sejam lepas itu, agak anda apa jadi pada solat maghribnya, kalau rancangan perlu keudara jam 8.30?

Tapi bila artis yang tidak solat maghrib itu tadi keluar buat show dipentas, terjerit2 juga peminatnya, mungkin ada yang histeria. Sebab terlalu minat agaknya. Dah terlanjur bercakap tentang ini, abah teringat satu iklan tentang rancangan akhir Rexona No Sweat Challenge, yang rasanya akan dibuat pada pukul 7pm. Dan abah rasa, yang masuk pertandingan tu, ada yang dalam ICnya tertulis Agama: Islam. Hmmm. Itu baru bab solat, belum cerita bab2 lain lagi. Sebab kalau dicerita, rasanya semua orang akan cakap: Itulah dunia artis. Kalau setakat cakap saja tidak mengapa, takut nanti anak-anak kita juga yang terikut2 budaya artis itu tadi, tak ke haru dibuatnya. Nak kata anak kita ni artis, bukan, tapi tingkahlakunya dah macam artis??? Camna?

Abah saja je tulis benda2 macam ini. Walaupun remeh, dan semua orang tahu, tapi abah rasa tak semua orang concern. Dan abah nak juga beritahu anda, betapa abah rasa gelihati bila tengok ada orang cium tangan orang2 tertentu. Tangan mak ayah pun tak dicium, tapi bila jumpa orang2 besar, kalau boleh nak dicium sampai kekaki. Padahal bukan tak tahu, yang dicium tangan itulah kaki perempuan, kaki judi, kaki rasuah...etc.

1 comment:

cikgufeza said...

orang sungai buloh??
mana ek??
saya orang paya jaras