Friday, July 29, 2005

Cerita tentang perkhidmatan pelanggan...

Bermula Jumaat minggu lepas, hinggalah semalam, abah kena mengikuti Program Induksi yang dianjurkan HR Dept. kat tempat abah bekerja ni. Bagus juga mereka buat program macam itu untuk staf baru macam abah ni. Sekurang2nya abah tahu juga orang2 dalam organisasi ni.

Tapi bukan itu yang abah nak cerita. Semalam kami diberi taklimat oleh pihak Finance Dept. Kebetulan GM nya sempat berjumpa kami dan beri sikit nasihat. Yang menarik abah nak komen, ialah cerita si GM tadi tentang ‘customer service’. Diceritakanlah pengalamannya membayar bil di sebuah syarikat. Cerita tentang betapa syarikat tempatan tidak begitu pentingkan perkhidmatan pelanggan mereka.

Abah setuju pun dengan pandangan GM tu tadi, sebab Isnin lepas, abah pun mengalami kes yang hampir serupa. Dilayannya abah seperti abah ni datang untuk minta bantuan kewangan, padahal abah datang ketempat mereka untuk membayar sesuatu, nak memberi duit, yang pastinya juga akan masuk dalam akaun gaji mereka. Nasib baik la hari tu mood abah baik jugalah, kalau tidak, ada juga yang kena tegur.

Abah bukan apa, dah banyak kali terkena macam itu. Kebanyakannya disyarikat2 tempatan la, tak kira la badan kerajaan ke ataupun swasta. Abah rasa hal-hal macam ini sepatutnya tidak kerap sangat berlaku kalau kita ini bekerja dengan hati yang ikhlas. Abah fikir banyak kes di tempat kerja terjadi kerana ketidakikhlasan bekerja. Memang orang kata, customer kena la faham kerja-kerja orang-orang dikaunter ni. Ada masa mereka pun tertekan juga, dan kadang-kadang mood mereka tak baik. Tapi abah fikir mereka yang kerja dikaunter ni kena juga faham customer. Tak semua customer tu ada PhD dan pandai2 belaka. Ada customer yang tidak begitu faham pun apa yang nak dibuat kadang-kadang tu. Kesian juga abah tengok orang-orang tua yang tak berapa tahu nak berurusan dikaunter ni dimarah oleh pekerja kaunter. Pekerja ni sepatutnya kena tahan semua itu, layan pelanggan sebaik mungkin. Sebab gaji mereka dibayar untuk itupun. Kalau customer tidak dilayan dengan baik, abah tak tahu la duit gaji tu macam mana.

Tak salahpun bermanis muka, terangkan apa yang sepatutnya pada customer. Customer pun akan faham, dan akan berpuashati berurusan dengan mereka. Ini ada yang kadang tu bekerja dikaunter, tapi muka masam, bercakap dgn nada marah, hempas pen la, ada juga yang sibuk berborak dgn rakan sekerja sedangkan customer dah beratur panjang.

Pernah juga ada abah menegur seorang kakitangan di sebuah hospital. Abah perhatikan cara dia berurusan dengan orang ramai.. Bila sampai turn abah, dia beri layanan yang serupa juga. Abah tak lah marah, cuma terasa nak menegur. Abah kata “Cik, kalau cik rasa kerja melayan orang ramai ni membebankan, saya rasa baik cik berhenti saja kerja, balik jaga anak-anak dirumah. Tak perlu bimbang tentang tak ada orang yg nak ganti tempat cik, sebab saya rasa ramai lagi orang-orang menganggur kat luar sana, yang boleh melayan orang dengan baik, menunggu-nunggu untuk menggantikan tempat cik nanti”. Yang pastinya, mukanya makin bertambah masam la. Tapi abah tak kisah, asalkan dia berfikir sedikit akan hakiki tugasnya yang perlu berurusan dengan orang ramai.

No comments: