Friday, January 04, 2008

Cerita pembuka 2008...

Lama sungguh abah tak mengepek apa2 disini. Nak sangat sebenarnya mengepek, tapi sebab banyak kekangan, maka banyak benda dalam minda itu abah simpan dulu. Ada yang dah lupa pun.

Apapun, dikesempatan kali ini, tidak mahu mengepek panjang. Cuma sekadar nak menulis sikit benda, supaya anda semua tahu, abah masih lagi bernafas diatas muka bumi Allah ini, dan masih diberi kesihatan tubuh badan dan akal fikiran oleh Allah. Cuma sedikit tua je sekarang ni. Haha. Biasalah kan, naik je tahun baru, perkara pertama yang terlintas difikiran abah, "Tua dah aku ni ya!". Tapi takat itu sajalah. Walaupun sekian ramai dari kita memasang azam pada tahun baru, abah tetap dengan dialog lama itu juga. Azam tak pernah terlintas untuk dipasang ditahun baru. Kenapa? Sebab azam dalam diri abah tidak datang dengan kedatangan tahun baru. Azam akan datang bila ia perlu datang. Tapi datang azam sajalah, terbuat atau tidak, atau tercapai atau tidak, itu cerita lain.

Sikit cerita tentang diri abah. [Uiks, dah jadi cam blog kehidupan abah la pulak skrg nih]. Sekarang ini agak sibuk sikit dengan urusan kerja dan juga urusan peribadi. Tak pasti sangat adakah abah betul2 sibuk, atau mungkin kerana pengurusan masa abah yang silap. Yang pastinya, macam banyak saja benda yang perlu dibuat. Hal ofis tidak ada apa yang m
enarik untuk diceritakan. Tentang peribadi, abah agak sibuk sikit, sebab Muizz dah masuk darjah 1. Seperti orang lain yang ada anak masuk darjah 1, abah pun turut sama sibuk. Bukan sibuk apa pun, cuma sibuk uruskan kelengkapan persekolahan Muizz. Beli uniform, kasut, beg, etc. Dan juga uruskan pendaftaran disekolah. Ini satu pengalaman baru buat abah. Dan menyeronokkan juga sebenarnya mengalami perkara sebegini. Seronok tengok gelagat Muizz disekolah, teruja juga dengan suasana disekolah. Tapi dalam masa yg sama, kerisauan tetap ada. Maklumlah, anak sorang. Risau juga fikirkan keselamatan dia. Tapi abah dan ummi berserah saja pada Allah. Moga2 Muizz akan senantiasa dilindungi - dari ancaman fizikal, dan juga spiritual.

Abah cuma mahu Muizz mengharungi alam persekolahan sepertimana kanak2 lain juga, dan sepertimana sewaktu abah sekolah dahulu. [Hehe, susah dah kot nak sama dgn zaman abah].

Ok tutup bab Muizz.

Nak ambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2008 pada kawan2 abah, dan anda semua. Walaupun dah 4 hari berlalu, rasanya masih belum terlewat. Walaupun tahun baru tidak mengujakan abah, mungkin bagi anda ia sesuatu yang beri makna. Apapun maknanya pada anda semua, abah doakan moga tahun baru ini akan lebih bawa keberkatan pada hidup anda. Semoga kita semua akan lebih tunduk dan tawadhuk pada Maha Pencipta. Dan semoga kasih sayang Allah akan makin bertambah melimpah ruah untuk kita semua.

Semoga dengan bertambahnya umur, berkedutnya kulit (dah berkedut ke), bertambahnya uban,
dan kurang terangnya mata, atau mungkin makin perlahan telinga mendengar ini, amal ibadat kita yang ikhlas kerana Allah akan makin bertambah2. Dan semoga apa yang kita cita2kan, akan kita berusaha bersungguh2 untuk mencapainya.

Dan sebagai anak kelahiran Terengganu, ingin juga abah mempromosi Tahun Melawat Terengganu 2008. Walaupun banyak tempat yg abah tak tahu dinegeri sendiri, abah yakin, banyak benda yang menanti anda disana. Kalau kebetulan abah berada di Terengganu sewaktu anda disana, boleh la singgah rumah. Hahaha, sungguh ni, bukan ajak2 ayam belanda.

Tahniah kepada Kuala Terengganu yang sudah bergelar bandaraya. Abah tidak mahu sentuh tentang adakah KT layak untuk dapat taraf bandaraya. Abah cuma berharap, taraf bandaraya akan mampu beri kebaikan pada pembangunan bandar dan negerinya. Untuk kebaikan rakyat jelata juga. Kalau boleh, bukan setakat bina 86 buah masjid saja, tapi pastikan ada usaha untuk memenuhkan kesemua 86 buah masjid yang dibina indah itu. Tidak seperti sebuah masjid baru di bandar Marang, yang bila abah singgah untuk solat satu ketika dulu, sedih hati abah tengok.

Tak lupa juga ingin abah ucapkan tahniah pada kedua2 anak buah, Tasnim di Putrajaya, dan Aiman di Bachok. Tahniah buat kalian berdua kerana berjaya dapat 8A dalam PMR baru2 ini. Semoga akan lebih cemerlang diperingkat yang lebih tinggi nanti, insyaAllah.

Itu sajalah rasanya epekan abah sebagai pembuka tahun 2008 ini. Semoga ditahun ini, abah akan dapat menulis sesuatu yang lebih baik, yang lebih memberi manfaat, dan juga yang lebih menyedarkan kita semua tentang kehidupan, insyaAllah.

2 comments:

arsaili said...

salam tahun baru abah..semoga beroleh kebahagian dan rahmat dari Nya...tahniah Muizz dah masuk darjah satu dan anak saudara abah cemerlang dlm PMR

muzem said...

Quote: "Apapun, dikesempatan kali ini, tidak mahu mengepek panjang.."

p/s: ye ke tak panjang (??) haha. Gurau jek bah. Elokle Mui'zz dah semakin 'dewasa'. Biar cepat2 dia pandai baca, mengeja & leh la dia jd pembaca setia blog ni kelak.