Saturday, December 15, 2007

Cerita tentang persahabatan...lagi

Lama betul rasanya tak berkesempatan mengepek diblog abah ni. Bukan sengaja, tapi sebab memang tak sempat. Pada yang menunggu post baru (kalau adalah kan), maaf banyak-banyak.

Seminggu dua ni agak kalut sedikit, dan rasanya akan berlarutan hingga hujung2 tahun. Bukan sekadar sibuk dgn urusan kerja, tapi juga sibuk dgn urusan peribadi. Maklum sajalah, nak beraya korban lagi, Mui'zz nak masuk sekolah lagi. Adik Mui'zz nak menjengah dunia lagi. Semuanya perlukan paling tidak sikit persediaan. Dan abah dalam kalut ini, terpaksa ke K.Trg lagi sekali hari ni. Dan selepas cuti Krismas, akan terpaksa ke K. Kinabalu pula untuk 2-3 hari. Dah ambik cuti panjang pun sebenarnya, ekeke, bermula hari ni hingga 2 Jan. Tapi rasanya dalam cuti pun terpaksa kerja juga. Tak apalah, ini saja antara yang boleh abah sumbangkan pada syarikat.

Tutup soal itu, nak mengepek sikit tentang persahabatan..lagi. Bukan apa, tadi pagi waktu menunggu kereta abah dibaiki, sempat abah tonton sikit satu cerita di HBO. Dalam cerita tu, ada sikit kisah tentang persahabatan. Yang menarik perhatian abah, ada dialog yang berkata "Bukan senang untuk mendapat sahabat selepas umur 30 tahun.". Abah tidak tahu samada itu satu fakta, atau pernyataan dari pengalaman. Tapi kalau ditanya abah, dengan pengalaman hidup abah, abah akan kata "Betul kata2 dialog tu."

Sahabat yang bertemu secara alami, kebanyakannya adalah sebelum usia abah mencecah 30 tahun. Dan peliknya juga, abah tidak pasti kemana semua mereka itu menghilang. Ada yang abah tahu lokasi mereka, tapi sekadar itu sajalah. Persahabatan yg terjalin hanya tinggal kenangan dalam benak masing2. Bukan tak ingat pada sahabat, ingat. Tapi sebab masing2 ambil sikap "tak apalah, malas nak ganggu", maka kekallah abah dan sahabat2 semua dalam satu keadaan yang "semoga dia sihat" sahaja.

Selepas umur 30 tahun, abah ada juga jumpa sahabat2. Tapi itupun kerana teknologi Internet yang membuka ruang (dan pastinya dengan izin dan kehendak Allah SWT). Jika nak dikira persahabatan baru yang dibina tanpa campurtangan Internet, tidak ada. Bagus juga Internet ni, sekurang2nya abah diketemukan dengan sahabat2 baru, yang jika tanpanya, abah rasa kenyataan yang sukar bertemu sahabat bila umur melepasi 30 tahun itu, banyak benarnya.

Dan mengepek tentang ini, teringat pada usaha abah untuk memahami semula makna persahabatan, seperti yang abah telah utarakan dalam satu post terdahulu. Dah faham ke? Rasanya belum sepenuhnya. Tapi sekarang, abah sudah boleh meletakkan dalam hati dan minda abah, apa itu persahabatan untuk abah, buat masa ini.

Kesimpulan abah cuma satu - dalam bersahabat, satu saja benda penting yang abah nak - sahabat yang memahami abah. Senang saja bunyinya, tapi kalau nak dihuraikan maksud 'memahami' itu, rasanya banyak juga yang perlu diceritakan.

Abah tidak pasti tentang sahabat2 abah dari segi keperluan persahabatan dengan abah. Adakah mereka juga mahu abah memahami mereka, atau cukup sekadar "ada bila diperlukan", atau lebih lagi dari itu. Dan bila bercakap soal, apa kehendak orang lain, abah tidak boleh tolak, bahawa kehendak manusia berbeza. Dua manusia bersahabat baik pun mungkin berbeza kehendak. Suami isteri pun, punya kehendak yang pasti berlainan. Tapi masih mampu untuk untai satu pertalian yang menghubungkan mereka.

Untuk kawan2 dan sahabat2 abah (sekiranya anda merasa demikian), abah minta supaya abah difahami, sedikit. Bukan difahami apa sangatpun. Bila abah tak balas emel atau sms - bukan bermaksud abah tidak menghormati. Bila abah tidak angkat panggilan telefon, atau tidak menelefon semula pun - bukan bermaksud abah sudah bosan dengan sahabat. Bila abah nampak seperti tidak begitu berminat - bukan juga kerana abah sudah jelak. Tidak. Tapi berlakunya keadaan semacam itu, atas alasan yang abah saja tahu, yang mungkin remeh pada orang lain. Bukan tidak mahu orang tahu sebabnya, tapi pada abah mereka tidak perlu tahu. Kecuali hal2 yang besar.

Paling penting, untuk memahami abah (dan org lainpun) - jangan sekali2 prejudis atau berprasangka. Sekiranya ingin tahu, tanya. Jika terima jawapan, maka itulah jawapannya. Jika tiada jawapan, terima saja sebagai "itu anda tak perlu tahu."

Dan dalam masa yang sama, abah bertanggungjawab juga memenuhi keperluan kawan2. Tak adil la kan kalau asyik kawan saja yang memahami kita, tanpa kita peduli apa keperluan kawan2. Pada yang bergelar sahabat, harapnya apa yang abah lakukan setakat ini, memenuhi keperluan persahabatan anda. Dan jika tidak, kena bagitahu. Abah tidak berapa beruntung dalam soal "boleh baca fikiran dan hati orang lain".

Oklah dulu, cukup setakat ini. Sekejap lagi flight dah nak berlepas.

Selamat bercuti hujung tahun pada yang bercuti.

P/S: Malam tadi, sewaktu dalam perjalanan ke klinik, kami dikejutkan dengan satu rompakan bersenjata disebuah kedai emas. Ketika rompakan, kereta abah betul2 berada dihadapan kedai emas tersebut. Hampir 10 tembakan kedengaran, dan alhamdulillah, kami tidak apa2. Cuma sedikit cuak didalam kereta bila dengar tembakan, dan lihat orang agak kecoh diluar. Apalah nak jadi dengan dunia hari ini, ya!

@KLIA, 14 Dec - 1.50pm

4 comments:

UncleJ said...

a very good piece AM...terharu jugak sy baca entry ni..

byk jugak yg sy bersetuju dgn apa yg abah tulis tu..mmg sukar juga untuk kita memuaskan hati semua pihak dlm persahabatan..but the bottom line is undertand who ur friends are and their situations..

bg saya friendship ni mcm kawen jugak..a two way process/flow jugak..dua2 pihak mesti paham each other, baru boleh friendship tu kekal..

muaz said...

Pagi abah,

Errm, tu ler kan, bak kate org2; kawan ni macam "jigsaw puzzle". kalo hilang salah satu kepingan dier tu, tak cukup cantiklah "gambar" yg bakal terhasil nanti.. dan, prcayelah abah, abah antara kepingan yg sy paling jaga..

Selamat bercuti! (*dan bekerja dlm cuti).

arsaili said...

salam abah..salam eid ul adha semoga pengorbanan yang telah dilakukan mendapat kerahmatanNya. Bila nak jumpa abah ni..uncle dah jumpa hari tuh ehehhe..

jeff said...

salam abah.

benar sangat apa yg ditulis dlm entri abah kali ni. mcm Uncle J saya juga rasa terharu dengan nilai sentimental yang dipaparkan. percaya atau tidak ... saya ber-blog itu juga kerana berasa rindu terhadap persahabatn semasa kecil dulu2. sebab itulah bertemakan nostalgia.