Wednesday, July 11, 2007

Cerita tentang pengorbanan ibu...

Tadi, Ummi emelkan abah satu video yang menunjukkan proses bersalin seorang ibu secara pembedahan. Itulah pertama kalinya abah lihat keadaan sebegitu, dan melihatnya, memang layaknya 'syurga itu ditelapak kaki ibu'.



Sewaktu Ummi bersalinkan Muizz dulu, abah memang tak boleh tengok langsung prosesnya, dan abah bersyukur tidak tengok. Sebab kalau abah tengok, rasanya abah sendiri yang mintak nak keluar dari dewan bedah tu. Kelaur bukan sebab abah takut darah, tidak. Tapi keluar sebab abah takkan tahan tengok Ummi dibedah semacam itu.

Untuk Ummi, dan semua ibu yang telah melalui jerit perih melahirkan anak, terima kasih banyak-banyak. Sesungguhnya ibu sangat layak untuk dikasihi, disayangi, dijaga hingga keakhir hayatnya. Bukan sikit pergorbanan dan jasa ibu. Saat bersalin pun dah diuji Allah dengan seribu macam keperihan, membesarkan dan mendidik anak lagilah hebat.

Untuk anak-anak yang rasa kasih sayang telah tidak ada, ataupun berkurang, terhadap ibu, fikir2lah semula. Renung2kanlah jasa dan pengorbanan ibu. Walaupun anda boleh kata, memang dah itu tanggungjawab ibu, tapi jangan nafikan kesusahan dan kerja keras mereka membesarkan anda. Setiap kali rasa kecil hari dengan ibu, lihatlah video ini, dan ingatlah, kecik hati anda itu tidak ada tandingannya dengan seksanya ibu melahirkan anda.

Dan untuk ayah-ayah seperti abah, ini salah satu sebab untuk berterima kasih dan menghargai isteri sepenuhnya. Demi melahirkan zuriat penyambung keturunan keluarga, isteri bersabung nyawa melahirkan. Hargailah mereka sebaiknya. Sebab kalau diberi tugas melahirkan anak itu pada kita, abah sangat pasti, majoriti akan hanya melahirkan seorang anak sahaja. Tak semua lelaki sekuat wanita sekiranya diuji sebegitu.

Untuk Ummi khususnya, terima kasih kerana melahirkan Muizz. Walaupun abah tahu, soal anak adalah kerja Allah, namun Ummi juga berusaha sebaiknya melahirkan Muizz dengan kekuatan yang ada. Abah minta maaf kalau selama ni abah gagal menghargai jasa dan pengorbanan Ummi yang satu ini.

Dan abah sangat2 berharap pada Allah, moga sejarah sama tidak akan berulang lagi kali ini, insyaAllah. Moga Allah berikan sikit kemudahan pada kita nanti.

3 comments:

pB said...

Salam Abah

emailkan untuk pB..

pB nak emailkan ke che Abear ...

Abah Mui'zz said...

Salam pB, abah dah emelkan. Harap2 pB dah dapat.

Anonymous said...

tolong e-mail kepada saya ...

honey_adan_aliff@yahoo.com