Thursday, July 26, 2007

Cerita tentang iktiraf, dan dakwah...

Petang ni abah nak mengadu sikit kat blog ni, bukan mengadu apapun, sekadar nak menghilangkan rasa lara dihati.

Laranya hanya kerana 'appraisal' kerja. Baru kejap tadi boss abah panggil, dan sejarah tahun lalu berulang semula, abah keluar dari bilik boss dengan satu rasa terkilan amat sangat.

Bukan abah pertikaikan penilaian boss, tapi gaya boss membaca dan menilai apa pencapaian abah sepanjang tahun lepas buat abah kecil hati betul. Boss seolah2 sedang membaca dan mengisi borang kemasukan ketadika untuk anaknya sewaktu menilai borang appraisal abah.

Abah tidak harap boss akan kata abah cemerlang, tapi sekurang2nya boss beri 'acknowledgement' apa kerja keras abah selama ni. Dan perkara yang paling mengejutkan abah:-

Abah: "Boss, rating yang boss bagi ni dah final ke? maksud saya, pihak HR akan ambil kira rating ni ke nanti [untuk increment dan bonus]?"

Boss: "Eh, taklah. Kalau saya bagi 'commendable', pihak HR akan jadikan 'meet requirement'".

Abah: "Ohh, pihak HR memang akan downgrade rating yang boss bagi la."

Boss: "A'ah, memang diaorang akan buat macam itu".

Dan bila melihat rating yang boss abah bagi untuk abah, abah jadi kelu, dan malas nak bersuara lagi. Masa itu juga rasa kecewa datang dalam hati.

Kejadian yg sama juga menimpa rakan2 sekerja abah yang lain hari ini.

Tak apalah, adalah tu hikmah kenapa abah dapat macam itu. Apapun, kerja tetap kerja, kerana abah diberi gaji setiap bulan, dan semoga kerja2 abah selama ini, dan akan datang, adalah kerja yang "kerana Allah", insyaAllah.

Tutup bab itu.

Sekarang nak sentuh sikit bab "mendidik diri, keluarga, dan masyarakat." Seperti yang dikatakan Hilmi, kita kena sebarkan Islam pada semua orang, paling tidak pun orang yang didalam "area of influence" kita. Abah setuju dengan kata-kata Hilmi. Dan abah faham apa yang Hilmi maksudkan.

Memang betul, kerja menyebarkan Islam dan berdakwah pada orang lain, adalah tanggungjawab setiap muslim. Tidak salah berdakwah walaupun diri kita dan keluarga kita tidak seperti yang kita dakwahkan, kerana berdakwah itu perlu.

Cuma pada abah, dalam kita berdakwah dan menyampaikan ajaran Allah ini, lebih baik kalau diri kita dan keluarga kita didakwahkan dulu, baru pergi kepada orang lain. Diri kita baik, diri keluarga kita baik, maka dakwah kita pada orang lain, insyaAllah akan lebih baik.

Kenapa abah kata macam itu? Abah kata, sebab pada penilaian abah, masyarakat kita adalah masyarakat yang menilai. Menilai peribadi orang lain. Anda bayangkan ada seorang perokok datang bagitahu anda "Janganlah merokok, bahaya untuk kesihatan" sedangkan dia sendiri tengah berkepul2 asap rokoknya, adakah anda akan mendengar dan patuh pada nasihat dia? Mungkin ya, sebab orang kata "Dengar apa yang dikata, bukan siapa yang mengatakannya". Tapi abah yakin majoriti akan tidak berapa hiraukan nasihat itu walaupun mereka tak nafikan nasihat itu betul. Kerana apa? Kerana sipenasihat tidak menunjukkan apa yang sepatutnya, atau kata org muda, "Cakap tak serupa bikin".

Sama juga macam berdakwah. Kalau abah didatangi orang yang menyeru abah supaya memastikan keluarga abah menutup aurat, abah takkan kata seruannya itu salah. Tapi abah mungkin tidak berapa nak hirau sekiranya abah tengok ahli keluarga orang itupun tidak tutup aurat dengan betul.

Sebab itu abah kata dulu, berdakwah memang perlu, tapi dakwah diri kita dulu, kemudian dakwah pada ahli keluarga kita, dan seterusnya dakwah pada orang lain. Jika kita dah berdakwah pada ahli keluarga dan mereka mungkar juga, itu cerita lain.

Teringat kata2 seorang saudara baru satu ketika dulu dalam video yg abah tonton. Katanya, "Saya tidak nampak keindahan Islam, kerana orang2 Islam disekitar saya sama saja tingkahlakunya dengan orang bukan Islam". Dan abah setuju dengan apa yang dikata.

Kalau dibaca kisah2 saudara baru pun, ramai yang tertarik dengan Islam, bila melihat akhlak pekerti muslim mukmin lain yang mengikut ajaran Allah dengan baik. Dari situ, mereka mendekati Islam dan mempelajari keindahan Islam. Abah tak yakin rakan2 bukan Islam kita akan tertarik dengan dakwah kita kalau dia lihat kita sebagai muslim ini sendiri tidak ada pekerti yang menunjukkan keindahan Islam.

Tapi tidaklah hingga nak menunggu kita dan keluarga kita jadi manusia sempurna baru nak berdakwah pada orang lain. Tidak. Manusia memang tidak akan sempurna. Allah saja yang Maha Lengkap dan Sempurna. Pandai2lah timbangkan keadaan diri kita dan keluarga, kemudian berdakwah. Siapa tahu hanya dengan meihat akhlak kita saja, orang lain boleh tertarik untuk mendekati Islam, tanpa kita perlu buka mulut pun mengajak dia kearah Islam?

Untuk Hilmi, terima kasih kerana beri maklumbalas, dan abah sangat hargai pandangan Hilmi. Semoga Hilmi, isteri dan sicomel buahhati Hilmi itu akan sentiasa dalam limpah dan rahmat kasihsayang Allah selalu.

No comments: