Thursday, February 22, 2007

Cerita tentang media, lagi...

Ingat tak nak mengepek hari ni, tapi sebab tertarik dgn satu isu dari satu yahoogroup yang abah langgan, maka abah terpanggil nak mengepek sikit.

Isunya memang nampak simple dan remeh, iaitu isu media. Sekali nampak macam isu lapuk, tapi pada abah, ianya masih belum lapuk, sebab keadaan nampak makin tidak terkawal dan makin parah.

Dan bila bercakap ttg media, macam2 jenis media la, media penyiaran, media cetakan, media Web.

Kata pengirim emel itu:
Pernahkah kita kaji apakah agenda yang dibawa oleh siri-siri tersebut ? Pernahkah kita mendalami apa yang diajar oleh drama-drama tersebut ?

Mainan emosi yang berlebihan serta pujukan halus melalui drama-drama tersebut memberi kesan yang besar kepada suri rumah & anak-anak kita yang membuang begitu banyak masa menonton siri-siri tersebut. Pembawaan perasaan curiga yang berlebihan, keluh kesah rumahtangga serta ketamakan kasih sayang telah meracuni mereka secara senyap-senyap.

Hasilnya ialah keruntuhan moral dan tindakan melulu dalam menangani masalah kehidupan. Pihak yang berwajib asyik membangkitkan peranan institusi keluarga serta kaunseling yang berkesan. Namun mereka terlepas pandang racun yang dibawakan oleh siri-siri drama yang setiap hari ditonton oleh isi rumah yang pengaruhnya lebih hebat dari kaunselor dan rakan sebaya.

Sambut seorang lagi rakan group:
Memang media memainkan peranan paling ampuh dalam mempengaruhi manusia. Saya bercakap sedemikian sebab saya sendiri orang media.

Sebab itu, saya tidak mengizinkan anak-anak saya menonton televisyen sepenuhnya dan selektif kepada rancangan tertentu seperti berita dan hanya setiap hujung minggu. Itupun hanya dihadkan kepada 2 jam sehari. Saya memang tegas dalam hal ini.

Kata abah:
Abah setuju dengan kata dua rakan group tadi. Tapi seperti biasala kan, bila satu2 pendapat disuarakan, akan adalah kata-kata lawan yang akan kedengaran. Bagus, sebab kita boleh nampak 'pro n con' tentang sesuatu isu.

Ada yang kata media cuma media, untuk hiburan, dan segala yang dipaparkan cuma lakonan. Abah setuju itu, tapi masalahnya yang besar disini ialah selain hiburan yang ditayangkan, orang yang menonton itu sendiri.

Berapa ramai orang malaysia yang pandai memilih rancangan TV mereka? Berapa ramai yang tahu memilih majalah yang baik utk mereka? Berapa ramai yang bijak memilih siaran radio yang mampu membentuk mereka jadi orang yang lebih baik?

Abah tak nak jawab, sebab abah tahu anda semua ada jawapannya. Tak perlu tengok jauh. Tengok diri kita sendiri. Apa yang kita tonton, apa yang kita baca, apa yang kita dengar. Pada kita itulah yang baik utk kita, tapi betulkah baik? Betulkah apa yg kita tonton, baca dan dengar itu membentuk kita jadi individu yang lebih baik, atau paling tidak pun menghiburkan kita dengan kaedah yang betul. Abah tak kata orang, abah sendiri pun seringkali salah pilih. Bukan sebab tak reti sangat nak pilih, tapi sebab nafsu. Time rasa ok, abah dengar lagu2 nasyid, selawat2 dan zikir2 baik di radio atau CD, tetapi time abah pelik skit tu, dengar juga lagu2 pop, rock, tradisional etc.

Kalau orang kata, "ler, dah tahu tak elok, jangan la tengok/baca/dengar". Betul, abah setuju juga. Tapi itu kalau kita tahu benda tu tak elok. Kalau kita tak tahu. Kalau abah tanya anda sekarang, "Baguskah rancangan realiti hiburan TV seperti AF, American Idol, Mentor dsbnya itu?". Patutkah ditonton rancangan2 itu? Akan ada yang kata tak bagus, tetapi pasti akan ada yang kata "ler, apa salahnya rancangan macam2 itu?".

Nampak tak apa yg abah nak sampaikan. Kalau kita mak ayah kata, rancangan2 AF, AI, Mentor itu semua boleh ditonton, dan kita membiarkan anak2 kita tonton (atau kita sama naik tengok), apa yg akan jadi? Tak ada apa pun, anak kita tetap anak kita. Sebab kita tak nampak kesannya sangat pada diri kita dan keluarga kita. Kalau betul anak2 kita tonton media2 macam itu, dan sahsiah dirinya masih tetap utuh dan islamik, alhamdulillah. Tapi apa jadi kalau anak2 perempuan yang kecil2 itu dok cerita kat kita betapa cantiknya budak2 AF bersolek, betapa menariknya baju2 seksi mereka? Mungkin kita iyakan saja, dan kalau satu hari anak perempuan kita pakai macam budak2 AF pakai(contohnya), kita pun mungkin ok saja. Pada kita itu OK, itu tidak salah.

Tapi apa jadi kalau anak2 orang lain terpengaruh dengan anak2 kita. Imagine kalau ada parents yang menjaga betul media yang boleh dicapai anak2 mereka, tapi sebab anak depa berkawan ngan anak kita, anak depa pun terikut2 anak kita. Remaja, budak2, bukan ke kawan sebaya lagi kuat pengaruhnya. Tak rasa bersalah kah kita?

Sebab itu ada yang sarankan, memandangkan kita sebagai masyarakat sukar untuk menjaga benda2 itu, kenapa pihak media tidak menjalankan sikit tanggungjawab mereka dengan tidak menyiarkan mana2 rancangan yang tidak bagus untuk rakyat. Kita nak kawal susah. Anak kita depan mata kita boleh la kita tengok, tapi bila dengan kawan2 dia, kita tak tahu apa jadi. Anak kita yang tak pernah kenal kafe siber pun boleh terikut2 kawan2 dia ke sana, sebabnya kawan kata seronok lepak kat cc ni.

Eh, cukuplah takat tu. Kang mengepek banyak2 kang, ada yang kata tak kena pulak. Yalah, tak semuanya sependapat dgn abah.

P/S: Mengepek tentang media ni, abah skrg ni tengah suka dua lagu Westlife, I Cry dan Soledad. Lagu dah lapuk, tapi sebab abah baru dengar, so, baru la bagi abah, kalau nak dengar ada kat sini.

1 comment:

bang long said...

...memang susah nak cakap benda2 ni,bang long tak penah sekat anak2 utk menonton tv dsbnya...astro pun takde kat rumah...tapi alhamdulillah setakat ni anak2 bang long tidak terikut2 dgn aliran bebudak sekarang.