Wednesday, February 07, 2007

Cerita tentang kesedihan...lagi...

Hari tu abah ada ceritakan tentang VCD La Tahzan yang abah beli. Hari ni abah berkesempatan 'extract' kandungan audio VCD tersebut, dan abah nak kongsi dengan anda. Harap-harap abah tidak berbuat sesuatu yang salah disisi undang-undang sebab dalam VCD tu tidak disebut tentang hakcipta. Yang ada cuma tertulis pada buku La Tahzan yang dijual sekali dengan VCD tersebut sahaja. Apapun, niat abah hanya untuk berkongsi sesuatu yang baik dengan pembaca-pembaca blog abah. Dan abah sangat sarankan agar anda mendengar tazkirah dan zikir ini. Ambillah sesuatu daripadanya, semoga hidup kita akan lebih bertambah baik, dan bahagia, insyaAllah. Inilah tazkirahnya, hampir sejam juga kalau nak mendengar kesemuanya.



Didalam tazkirah diatas, ada diajarkan satu doa bagi menghilangkan dukacita dan moga dilangsaikan hutang. Inilah doanya, yang abah petik dari laman jailur_rashied.

“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada dukacita dan rasa sedih; aku berlindung denganMu daripada lemah dan malas; aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan penindasan orang.”

Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke masjid lalu terserempak seorang yang dipanggil Abu Umamah. Rasulullah SAW bersabda kepadanya: “Wahai Abu Umamah, aku lihat engkau duduk di masjid bukan pada waktu solat, kenapa?” Jawab Abu Umamah: “Dukacita dan hutang menyelubungiku, wahai Rasulullah!” Jawab Rasulullah: “Mahukah kamu aku ajarkan suatu bacaan jika kamu membacanya Allah akan menghilangkan rasa dukacitamu dan melangsaikan hutangmu.” Abu Umamah menjawab: “Ya, wahai Rasulullah.” Baginda bersabda: “Apabila tiba waktu pagi dan petang bacalah: اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن... (Doa di atas). Kata Abu Umamah: “Aku membaca doa tersebut, lalu Allah menghilangkan rasa dukacitaku dan melangsaikan hutangku.” (Riwayat Abu Daud daripada Abu Said al-Khudri).

No comments: