Tuesday, March 22, 2011

Cerita tentang umpat

Salam sahabat semua. Semoga kita semua tetap dalam rahmat Allah.

Disaat2 selepas kerja2 urgent disiapkan, dan bila waktu menunjukkan pukul 5, dan dikala hujan mencurah2 turun (ini semua alasan jer), maka semangat utk buat kerja mula pudar. Maka, jalan keluar pada "kemalasan" itu, mengepek disini. Boleh?

Ptg ni abah nak mengepek sikit pasal isu kita dan orang2 disekeliling kita. Tak perlu orang jauh la, dengan kawan2 pun cukup. Boleh recall tak bila kali terakhir kita bercakap/mendengar perkara2 buruk tentang orang lain (atau kawan sendiri). 10 tahun lepas? Alhamdulillah. Tapi kalau semalam adalah kali terakhir, atau baru sekejap tadi anda baru termengata orang, maka, anda bukanlah manusia yg pelik. Tidak pelik kerana kebanyakan kita memang itulah intisari kehidupan sehariannya. Bercakap perkara2 negatif, terutamanya yang negatif pasal orang lain.

Walaupun mungkin apa yg dikata/didengar itu betul, tapi perbuatan itu masih tetap salah. Kan? Salah kerana kita secara tidak langsung telah merendah2kan maruah orang lain, menjatuhkan reputasi diri dia pada orang2 yg mendengar. Atau lebih teruk, jika umpatan kita itu disebarluaskan oleh telinga2 yang mendengar. Bayangkan jika andalah bahan kejian dan umpatan itu.

Oleh kerana abah tahu kita sukar nak lari dari keadaan tu, maka inginlah abah mengingatkan anda, dan diri abah juga, bahawa mengata/mengumpat/memfitnah orang itu besar dosanya. Itu dosa kita dengan dia. Andai kata dia maafkan, alhamdulillah. Jika dia simpan rasa luka dia itu sampai ke mati, tanpa sempat memaafkan kita, nauzubillah. Susah kita. Moga2 dengan kita menjaga maruah orang lain, Allah akan jaga maruah kita.

Dan sekiranya kitalah jadi bahan umpatan tu, apa kata kita cuba2 untuk tidak berbuat sesuatu yg menimbulkan cakap2 belakang orang lain. Mmg susah nak kawal orang lain, tapi kalau dicuba insyaAllah boleh juga. Sebab manusia ni suka mengata pada benda2 yg buruk dipandangan dia. Maka kita elakkanlah berkelakuan buruk. Mudah2an dengan kita menjaga akhlak kita, mereka tidak akan mengata kita, kerana Allah menjaga kita. Dan bila mereka tidak mengata, tiadalah dosa antara dia dengan kita. Mudah2an semuanya selamat.

Tapi kalau dikata juga, dan anda tahu tentang itu, maafkanlah mereka. Perit, tapi itulah yang terbaik. Jangan kita bawak dosa mereka dengan kita itu ke Padang Mahsyar. Kita ampunkanlah mereka.

Sekadar itu saja dulu. Sambung nanti insyaAllah.

3 comments:

Cikgu Muazam Yunus said...

Syukran for this reminder, bah :)

pB said...

salam abah

Syafiq said...

hai..nice blog,feel free to follow and singgah ye,mekaseh =)

http://www.duniakiesya.blogspot.com