Wednesday, March 09, 2011

Cerita tentang guru...

Salam sahabat2 abah.

Dua hari lepas, abah dengar satu rancangan diradio, yg mana ada caller telefon. Si caller itu, seorang guru mengaji. Dia mengadu akan kesedihannya bila mana, anak2 yg diajarnya mengaji itu, balik rumah ceritakan pada mak ayah, bahawa mereka dimarah sewaktu mengaji.


Abah pernah mengaji waktu kecik2 dulu (dah tua2 ni makin liat plak mengaji - mmg nak kena rotan abah ni), dan abah tahu apa yg guru2 mengaji ni marah. Mungkin kaedah marah itu berbeza, tapi yg pastinya, mereka marah hanya kerana mereka 'care' dan mereka sayang pada anak2 murid ini.

Cumanya, bila mak ayah yg terlalu mendengar kata anak2 ni datang dan berjumpa guru mengaji ini, hanya untuk dimarah, dicerca, dan diungkit akan upah RM5 sebulan yg diberi itu, abah boleh faham kenapa ustazah ini menangis kesedihan.

Abah yakin, bukan duit upah RM5 sebulan itu yang dikisahkannya. Cuma terkilan kerana disebalik usahanya mendidik anak2 kita, kita marah dan hina dia. Ini baru kisah guru mengaji, belum lagi cerita pasal guru2 kat sekolah tu. Berapa ramai yg pernah lalui pengalaman kena serang dengan mak ayah budak2, hanya kerana mereka terlalu dengar cakap anak2? Abah rasa ramai cikgu yg pernah kena, kecuali Cikgu Ajam (yg sangat baik itu).

Mungkin, dipihak cikgu, atau guru mengaji itu ada kesilapannya. Tapi tak bolehkah kita terima saja kekurangan mereka, demi kebaikan anak2 kita, dan demi usaha dan tungkus lumus mereka mendidik anak kita? Mati ke anak kita dikerjakan cikgu? Masuk ICUkah anak kita bila dirotan guru mengaji? Tidak kan?

Oleh kerana tidak, kita mak ayah ni, kena la bertolak ansur. Kalau betul nak tegur, pergilah jumpa, cakap baik2. Cikgu tak kecik hati, dan kita pun boleh tahu apa letak duduknya perkara.

Dan jangan sesekali ungkit akan RM yg kita keluarkan untuk bayar yuran sekolah atau duit upah mengaji. Maaf cakap, duit tu tak seberapa sangat pun untuk diungkit2. Ilmu yg anak kita dapat tu jauh lebih bernilai dari RM yg kita bayar.

Untuk sahabat2, dan diri abah juga, moga2 kita jadi mak ayah yg bertimbangrasa dan menghargai jasa dan pengorbanan cikgu2 pada anak2 kita ni. Anak kita cemerlang atau tidak, guru2 mereka tetap berjasa. Dan pada guru2, teruskanlah usaha anda mendidik anak bangsa. Ikhlaskanlah hati dalam mendidik. Bayangkan ilmu yg anda curahkan pada puluhan anak2 itu, melekat dijiwa mereka, dan mereka amalkan serta curahkan pada anak2 lain bila mereka dewasa nanti, Subhanallah, banyaknya pahala2 amal yg anda dapat. Jika ada pun mak ayah yg datang serang dan menghina anda macam2, sabarlah. Percayalah, satu ketika nanti, mereka akan sedar (atau terus2an tidak sedar) akan betapa anda berjasa pada mereka.

Semoga Allah sentiasa berikan kesabaran dihati kita, insyaAllah.

p/s: Jangan ditanya kenapa gambar SN mengaji yg abah pilih untuk dipaparkan. Kerana jawapannya pastilah, "Biarlah rahsia!"