Monday, March 07, 2011

Cerita tentang baik dan soleh...

Setelah hampir 4 bulan abah tidak menjengah ke sini, diwaktu ini hari ini, tiba2 rasa macam nak dtg sini semula. Dan inilah abah, kembali, untuk jangka waktu yg tidak ketahuan berapa lama.

Tidak mahu salahkan keadaan atau sebarang peristiwa, ketidakhadiran di'rumah' sendiri ini sedikit sebanyak kerana kekangan tugasan kerja dan peribadi yg seolah2 tidak pernah habis.

Tidak banyak untuk diepek hari ini, sekadar ingin memaklumkan bahawa abah sihat walafiat adanya. Syukur ya Allah atas nikmat kesihatan dan segala nikmat lagi yg telah diberi untuk abah.

Anda juga, sahabat2 yg sudah lama abah tidak berbicara dengan anda, sentiasa abah doakan moga2 Allah akan tetap terus melimpahkan rahmatNya untuk sahabat2 semua. Dan semoga kita tidak tergolong dalam golongan mereka2 yang tidak tahu bersyukur.

Pagi tadi dalam radio, abah dengar satu pernyataan yg dibuat oleh DJ. Katanya, "Orang yg baik tidak semestinya soleh/solehah, tetapi orang yg solehah, akan pastinya baik." Pada orang lain, mungkin boleh disangkal pernyataan itu, tapi pada abah, itulah hakikatnya. Nak menjadi baik tidak sukar. Yg sangat sukar, ialah menjadi hamba Allah yg soleh. Hamba yg "Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam."

Pada anda, mungkin tidak sukar menjadi insan soleh, tapi percayalah, untuk manusia seperti abah, ia sangat sukar. Pun begitu, kesukaran bukanlah lesen untuk tidak mencuba yg terbaik, kan? Tidak mahu jadi manusia yg terlalu optimis, kerana halangan dan cabaran akan ada, dan abah tahu abah tidak sekuat mana dalam melawan hawa nafsu. Tapi akan tetap mencuba dan buat sebaik mungkin, tidak kira berapa kali tersungkur.

Moga2 Allah akan terus beri hidayah dan kerahmatanNya pada abah, dan anda juga.

Berbalik kepada pernyataan tadi, bahawasanya untuk menjadi manusia yg baik, berusahalah untuk menjadi manusia yg soleh. Kerana jika jiwa dan hati kita beriman sepenuh2nya pada Allah, nescaya kita tidak akan terfikir untuk menjadi manusia jahat dan melakukan perbuatan2 yg dilarang Allah. Cuma kena terus2an tunduk pada Allah, dan mohon pertolongan Allah, kerana kita juga kena tahu bahawa iblis takkan pernah putus asa dalam memesongkan kita dari jalan Allah.

Marilah kita sama2 berusaha menjadikan diri kita, diri manusia yg mana Allah sangat dekat dihati kita. Jangan takut gagal, kerana kegagalan bukan bermaksud kita perlu berhenti. Itu tandanya kita perlu lebih gigih berusaha.

Abah berhenti disini dulu, moga2 akan ada lagi epekan akan datang insyaAllah. Moga2 dengan keizinan Allah, kita kan berbicara lagi nanti.

Jaga diri sahabat2 semua baik2, dan yakinlah dengan kekuasaan Allah SWT.

No comments: