Friday, March 11, 2011

Cerita tentang Azan...

Salam sahabat,

Pagi tadi, sewaktu dalam perjalanan ketempat kerja, abah dengar talk motivasi dari Dr Azhar. Menarik talk kali ini kerana ia berkisar tentang azan. Ya, azan, yang kita dengar 5 kali sehari itu. Azan yang sering kita anggap panggilan kepada solat semata-mata. Bukan anda saja, abah pun berfikir yg sama. Tidak berfikir pun sebenarnya, tapi seperti satu tanggapan bahawa bila azan, itu tandanya masuk waktu solat, dan hendaklah bersegera solat.

Tapi apa yg Dr Azhar kongsi pagi tadi agak menarik untuk abah kongsi dengan anda juga, sahabat2 kesayangan abah. Kata Dr Azhar, sewaktu kita mendengar azan (dengan penghayatan), minda kita sebenarnya berada pada fasa alpha atau theta. Fasa dimana minda kita akan sangat relaks dan tenang. Bila minda dalam fasa ini, ia membantu badan kita untuk mengurangkan rasa stress dan serabut jiwa kita. Dalam fasa ini juga, boleh kita gunakan untuk berimaginasi (sesuatu yg baiklah hendaknya), terutamanya pada perkara2 yang menenangkan kita.

Tapi sayang kan, kita dengar azan sekadar azan. Atau mungkin kita tidak men'dengar'nya pun walaupun telinga kita dengar. Diwaktu azan itu (samada dari masjid, TV atau radio), kita masih tetap sibuk fokus kpd urusan harian kita. Sedangkan jika kita tahu akan pentingnya azan pada kita, maka abah pasti kita akan diam menghormati suara panggilan itu, dan ambil kesempatan untuk merehatkan minda dan perasaan, sementara menunggu utk bersolat.

Hayati betul2 bait yg dilaungkan muazzin. Sedap atau tidak sedap alunan itu kita tolak tepi, kerana yg penting, apa yg dilaungkan.


ALLAH Maha Besar, ALLAH Maha Besar
ALLAH Maha Besar, ALLAH Maha Besar
Aku naik saksi tiada Tuhan selain ALLAH
Aku naik saksi tiada Tuhan selain ALLAH
Aku naik saksi Nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH
Aku naik saksi Nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH
Marilah mendirikan solat
Marilah mendirikan solat
Marilah menuju kejayaan
Marilah menuju kejayaan
ALLAH Maha Besar, ALLAH Maha Besar
Tiada Tuhan selain ALLAH

Abah tidak ingin dan tidak pandai pun sebenarnya nak mengulas maksud setiap seruan2 itu. Anda rujuk sini untuk keterangannya.

Pernah tengok orang azan sewaktu dalam ketakutan, juga sewaktu bakal2 haji ingin melangkah meninggalkan tempat masing2? Kenapa agak2nya kita berbuat demikian. Tidak abah ketahui secara tepatnya kenapa, tapi abah fikir, disaat-saat begitu, fikiran kita hanya pada Allah. Disaat kita sangat tertekan dan ketakutan, disaat kita tidak ketahuan dilanda musibah, Allah sajalah yg datang dalam fikiran kita. Dan sewajarnya dissat itu kita menyeru akan kekuasaan Allah, Tuhan yg kita sembah dan tiada Tuhan selainNya.

Bermula hari ini, abah ingin menyeru sahabat2 abah yang baik2 semuanya ini, termasuklah diri abah, agar dapat memahami akan seruan azan, dan berusaha mengambil ruang yg ada untuk mengarahkan fikiran pada maksud alunan azan tersebut. Moga-moga dengan cara itu, kita akan lebih dekat dengan Allah, dan semoga jiwa kita akan lebih tenang, serta dikurangkan tekanan yg ada dalam diri kita insyaAllah.

Abah tutup kalimah epekan hari ini dengan satu alunan lagu yg cukup abah suka ketika ini. Abah kongsikan dengan anda. Ingat, positifkanlah diri kita sentiasa. Bersangka baiklah dengan setiap orang dan peristiwa yang lalu dalam kehidupan seharian kita. Moga Allah sentiasa bersama kita.

Selamat berhujung minggu. Jaga diri anda semua baik2.



Telah terdengar suara
Memanggil memuji yang Esa
Menyeru muslimin dan juga muslimat
Untuk segera bersolat

Suara azan
Di langit tinggi
Mengagungkan MU
Puji juga memuja Allahuakhbar

Oh azan
Mendayu ingatan lima waktu
Panggilan menyembah MU
Tuhan yang satu...

Bangun semua
Bingkas segera
Usah berlengah
Lupakan lelah
Majulah!!

4 comments:

ismanpunggul said...

Temanku Amir Alwi seorang pekerja kapal penangkap ikan. Saat pekerja lain sedang tidur, dia tetap bekerja membersihkan lantai kapal bagian belakang. Tanpa disangka ketika menimba air dia terseret timba yang dipegangnya, sementara kapal tetap melaju tanpa seorangpun mengetahui kejadian itu. Berteriak sekuat tenagapun tak ada yang mendengar. Hari mulai gelap (malam). Dalam keputus asaan dia pasrah dan tahukah anda apa yang dilakukannya? Ditengah laut yang mencengkam dia mengumandangkan azan. Beberapa jam kemudian datanglah kapal menolongnya. Dia selamat karena mengumandangkan azan ?! Karena azan bukan saja dapat menyejukkan "minda".

Abah Mui'zz said...

Terima kasih isman atas perkongsian. Allah itu Maha Kaya.

fahmi said...

bagus kang artikel'a,,

salam kenal..

Abah Mui'zz said...

Fahmi, alhamdulillah.

Salam kenal dari abah juga.