Wednesday, February 04, 2009

Cerita tentang 'stress'...

Tiada idea abah hari ini, sekadar memetik artikel dari satu sumber. Elok untuk anda baca, dan lebih elok lagi untuk abah baca. Ekekeke.

Bagaimana menangani stress?

Sebaik-baik cara untuk menangani stress adalah dengan bertenang. Sebab, dengan bertenang, minda dapat bekerja dengan lebih baik dan lebih efektif.

Bila stress, fikiran menjadi buntu, bingung dan keliru. Anda takkan tahu apa yang perlu di lakukan. Kesannya, Anda cenderung melakukan kesilapan, lebih teruk lagi, melakukan kesalahan yang Anda kesali seumur hidup.

Camana nak bertenang? Anda hanya perlu mengawal nafas lalu lupakan apa yang membuat Anda tertekan. Masalah kebanyakan orang, mereka tak mahu melupakan seketika apa yang membuat mereka tertekan.

Kita perlu buat muhasabah diri. Kita asyik tertekan sebab kita ada rasa marah dalam diri, ada sesuatu yang kita tak puas hati, mungkin sebab kewangan, keluarga, kawan2 atau benda di tempat kerja yang membuat kita geram sendiri.

Kita perlu sentiasa istighfar dan maafkan orang lain, situasi, benda, perkara serta diri sendiri. Memaafkan diri sendiri dapat membuang rasa marah, selepas tu membuang rasa tertekan, membuat kita 'immune' dari stress.

Stress boleh dielak bila kita tahu caranya. Paling asas adalah dengan melatih diri supaya bertenang. Kalau boleh, biarkan rasa tenang tu wujud dari pagi hingga ke malam hari.

Hidup lebih lancar bila kita tenang, relaks, be in control. Orang-orang yang berjaya dalam pelajaran, kerjaya dan bisnes adalah mereka yang melatih diri untuk sentiasa bertenang kerana mereka tahu, rasa tertekan hanya akan menahan diri mereka dari mencapai kejayaan.

Dan hari ini abah rasa stress sikit. Sebab apa? Sebab ada sorang kawan baik abah yg sekian lama tak dengar berita dia, tiba-tiba hantar emel pada abah, dan disertakan sama gambar baby barunya. Nak tengok baby barunya?

Macamanalah abah tak stress. Jeles ah. Ekekeke. Gurau saja. Abah gembira dengan kejayaan dan pencapaian kawan2 dan sahabat2. Sungguh abah tumpang gembira, kalau tak boleh tumpang keta dia pun. Ekekeke. Kalau dia baca posting ini, abah cuma nak kata, "Bro, you deserved it."

Abah tak stress apa sangat pun. Cuma rasa penat saja kebelakangan ini. Penat dengan manusia dan sikap2 mereka. Bukan nak kata abah baik, tidak. Tapi dengan sikap kawan2 yg kadang2 buat abah sedih, pening kepala dan sebagainya itu, kadang2 rasa naik malas nak layan dan ambik tahu. Tapi tak boleh, sebab itulah sahabat dan itulah kawan.

Yg terbaik abah boleh buat ialah untuk menerima seadanya diri mereka dan sikap2 mereka itu. Mungkin Allah nak abah belajar lebih banyak tentang manusia. Tentang betapa dalam bersahabat, jangan lebihkan pengharapan, tapi lebihkan penerimaan. Penerimaan diri sahabat itu sebagai individu yang unik, yang datang kepada kita bukan sekadar jasad dan hatinya semata, tapi juga datang dengan pakej sifat dan sikap, yang kita suka, dan juga kita tidak suka.

Kalau dulu2, zaman muda2, abah akan lebih suka ambil tindakan "withdraw" diri dari perhubungan, apabila abah dah penat dengan sikap2 sahabat2 yg buat abah rasa tidak seronok. Tapi bila dah jadi ayah orang dan umur pun dan nak masuk 40 ni, abah kena lebih realistik. 'Withdrawal' bukanlah tindakan yg baik, untuk kita, dan untuk kawan2. The best is to accept them, correct them if we could, and if they allow it. Kalau tidak, layan sajalah setakat boleh. Lupakan, dan pikirkan yang positif-positif saja.

Sampai jumpa lagi insyaAllah. Abah mungkin akan diam sekejap, sebab esok sampai hujung minggu, abah akan berada di Genting. Ada kerja ofis sikit. Dan tak boleh nak bawak laptop rasanya.

Kita jumpa lagi minggu depan insyaAllah. Anda jaga diri baik2. Allah sayang anda semua, dan abahpun sayang juga anda semua.

No comments: