Tuesday, February 17, 2009

Cerita tentang gred...

Hari ini adalah post caca merba rasanya. Sebab? Sebab abah totally lost in my ownself.

Banyak perkara, banyak rasa, banyak peristiwa (yang buatkan abah termenung banyak kali, sedih banyak kali, insaf banyak kali, berikrar banyak kali, senyum banyak kali, bahagia banyak kali dan sebagainya) yang berlaku kebelakangan ini.

Dan semua itu buat abah rasa abah sesat dalam diri sendiri. Tidak tahu siapa sebenarnya diri abah. Kadangkala juga tertanya2, mana abah nak pergi.

Dan itu semua seperti biasalah, adalah benda2 yang melibatkan abah dengan manusia2 lain. Sejak umur abah matang, rasanya inilah antara ujian2 dari Allah yang kerap abah hadapi. Ujian dengan manusia lain. Be it friend, co-worker, family members, etc.

Bukan menyesal akan keadaan, bukan juga nak menidakkan peristiwa. Tapi bila terjadi, kadang rasa ralat dan rawan juga hati ni. Ada masa abah kuat, ada masa abah sangat lemah.

Teringat perbualan dengan seorang sahabat baik hari tu (2 jam melepak di KFC bercerita dgn seseorang tentang hidup) bahawasanya, sangat sukar untuk menjadi manusia gred A dalam semua perkara. Cubalah kuat mana, pasti sangat sukar. Paling baik, jadilah manusia A dalam keadaan yang kita boleh capai. Macam ada orang kata, be yourself, and be that well.

Nak jadi hamba Allah gred A, ayah gred A, suami gred A, pekerja gred A, sahabat gred A, guru gred A, anak gred A, jiran gred A, saudara gred A dalam satu masa yang sama bukan perkara mudah nak dicapai. Terutamanya apabila orang2 disekitar mengharapkan kita akan A dalam semua perkara.

So, apa nak buat? Baiki mana yang boleh dibaiki. Jika tak sampai pada A pun tak apa, sebab A- pun not bad juga. Tapi pada perkara yang E atau F, memang sangat2 perlu diperbaiki.

Semoga Allah beri kekuatan dan memudahkan segala urusan abah, dan anda juga, dalam mencapai gred terbaik dalam apa saja aspek hidup yang kita lalui, insyaAllah.

No comments: