Tuesday, June 10, 2008

Cerita tentang sikap dan solat...

Ingat nak mengepek esok, tapi sebab teringat esok abah cuti, dan kerja hari ini pun dah banyak yang beres, maka abah ambil kesempatan nak mengepek sikit.

Hujung minggu baru-baru ini, kami ke Tiara Beach Resort di PD. Kompeni abah adakan hari keluarga tahun ni di situ. Oleh kerana semuanya ditaja syarikat, maka abah pun bawaklah keluarga berehat disana. Menarik juga tempatnya, kerana ada banyak kolam air. Dan bila dah ada kolam air ni, siapa lagi yang paling teruja kalau bukan Mu'izz. Pendek kata, sepanjang 2 hari kami disitu, memang Mu'izz enjoy betul2.

Oleh kerana Mu'izz suka tempat tu, dan Azim pun nampak gayanya suka sangat dengan air, insyaAllah kami akan kesana lagi nanti. Bila tu tak pasti la kan. Mungkin tunggu Azim besar sikit kot.

Sewwaktu dalam perjalanan balik dari PD, kami singgah di R&R Dengkil untuk solat. Dan isu epekan kali ni bermula dari situlah.

Lepas solat, Ummi masuk kereta sambil mengomel tentang sikap mereka yang singgah solat disurau R&R berkenaan. Kata Ummi, ramai orang yg solat di surau awam itu, tidak jaga kebersihan dan adab disurau. Masing2 singgah sekadar nak tunaikan solat. Selepas solat, "main blah macam tu saja." Maksudnya, tidak ada masa untuk depa lipat sejadah dan kain sembahyang, sangkut ditempat sepatutnya. Bukan apa, kalau dikemaskan sejadah dan kain sembahyang, bukankah itu akan buat surau nampak kemas dan bersih. Orang lain yang singgah nanti pun senang dan aman nak solat. Itu belum masuk tang mereka yang masuk surau dalam kumpulan, kemudian bercakap kuat2 sesama sendiri. Hahaha, tang ini abah tak pasti sangat la, sebab disurau lelaki, jarang abang dengar orang bercakap kuat2.

Terlanjur Ummi mengomel soal sikap muslimah disurau wanita, abah nak sentuh juga dengan sikap mereka yang solat seolah2 sedang mengejar sesuatu. Abah tak pasti anda pernah saksikan atau tidak, tapi setakat abah tengok dikebanyakan tempat yang abah singgah untuk solat, kerap abah jumpa mereka yang sebegini. Mereka solat sangat cepat, seolah2 mahu pecahkan rekod olimpik saja gayanya. Kalau kebiasaannya orang solat dalam 6-10 minit, depa ni abah rasa solat cuma 2-3 minit.

Abah bukan nak salahkan depa, cuma abah rasa sikit pelik. Abah tak boleh nak elakkan dari bertanya dalam diri abah, "Apa surah yg depa baca?", "Depa guna kaedah bacaan laju ke?". itu belum masuk waktu abah tengok depa yang rukuk macam tak rukuk, sujud pun macam tak sujud. Abah pun bukan sempurna sangat solatnya, masih ada kecacatan. Tapi setakat yang abah belajar, abah rasa dalam solat, kita tak boleh buat dalam keadaan gopoh, apatah lagi laju. Sebab solat itu adalah perbuatan menyembah Allah. Dan dalam menyembah Allah, pada abah, kena jaga adab dan prosedurnya yang betul. Kita bukan menghadap orang2 besar, tapi kita menghadap Yang Maha Besar.

Abah tak kata depa yg solat macam kilat itu tidak solat dengan betul, cuma abah rasalah, kalau solat itu betul2 dengan hati ikhlas, khusyuk dan tunduk pada Allah, abah tak rasa akan makan masa sangat singkat. Sekurang-kurangnya kita boleh baca ayat2 Allah dengan tenang, ada masa untuk fokuskan ingatan pada Allah sepanjang solat, dan perbuatan kita itu juga pun mengikuti kaedah2 solat yang betul. Bukan apa, untuk pastikan solat kita diterima Allah.

Abah pun banyak benda lagi nak kena belajar soal solat ni. Cuma kadang2 rasa malas tu melebihi rasa nak belajar. Semoga kita akan senantiasa cari jalan dan berusaha untuk memperelokkan hubungan kita dengan Allah, dan salah satu caranya ialah dengan berusaha untuk solat dengan yang terbaik.

Itu sajalah kot dulu.

No comments: