Friday, June 20, 2008

Cerita tentang kritik, dan ilmu...

Seperti yang abah nukilkan (cewah, sejak bila menukil-nukil lak ni) 2 hari lepas, abah sekarang ini dalam kepeningan. Bukan pening kepala yang macam anda selalu kena tu, tapi pening dengan sikap sebahagian pelajar abah, yang rata-ratanya adalah mak dan ayah manusia.

Sudah jadi sebahagian dari tugas dan tanggungjawab abah untuk menilai hasil kerja pelajar-pelajar abah diserata Malaysia (mana yang dan abah pergi la!). Sebab itu sejak beberapa bulan kebelakangan ini, abah kerap keluar daerah. Tujuannya satu saja - pergi ke pusat pembelajaran dinegeri-negeri tertentu untuk menilai hasil kerja mereka.

Bukan mudah menilai, apatah lagi bila melibatkan pelajar dewasa. Macam-macam kerenah. Tapi abah seperti biasa la kan, akan menilai ikut apa yang abah rasa perlu. Menilai dari sudut yang perlu dinilai, dan memberi komen setakat sepatutnya. Abah tahu dalam abah menjaga bahasa abah, ada juga komen-komen yang menyakitkan telinga dan hati pelajar-pelajar itu. Dan abah berharap mereka faham.

Tapi abah silap, bukan semuanya memahami. 4-5 hari kebelakangan ini, kotak mel abah dihujani dengan emel tidak puashati, begitu juga kotak sms abah. Kebanyakannya ialah luahan rasa kecewa dan tidak puashati atas gred yang abah berikan. Abah cuba menjawab mana yang perlu, tapi bila melarat kepada menuduh abah yang bukan-bukan, naik jugalah tekanan darah abah sekejap.
Cuma bila teringat kata-kata Dale Carnegie ni, lega sikit. Ekekeke.

Bukan abah nak memandang rendah pelajar-pelajar dewasa ini, tapi abah fikir, ramai antara mereka yang belajar sekadar inginkan sekeping kertas kelulusan sahaja. Setiap kerja kursus yang dibuat kalau boleh ingin dapat markah setingginya, walaupun hasil kerja, boleh ditongsampahkan sahaja. Bila dapat markah yang tidak seberapa, komplennya masyaAllah, sampai ke orang no.1 dalam organisasi ni. Seolah2 si penilai kerja mereka itu tidak bagus menilai, dan betapa berhaknya mereka mendapat markah cemerlang, kerana mereka sudah banyak habiskan RM untuk bayar yuran.

Abah akui mereka banyak berkorban masa, tenaga dan RM, tapi mereka juga perlu sedar, penilaian terhadap hasil kerja mereka tidak boleh ambil kira elemen-elemen itu, kerana kalau diambil kira, markah kasihan akan terlalu banyak tercatat, berbanding markah yang sepatutnya. Itu belum campur kes meniru, plagiat, upah orang luar dan sebagainya, yang sedikit sebanyak, menyesakkan fikiran abah dan rakan2 lain.

Dan dalam masa yang sama, abah kasihan pada mereka ini. Mereka sangat berbangga dengan sekeping kertas kelulusan yang mereka dapat. Tapi jauh disudut hati mereka, abah yakin mereka tahu bahawa ilmu yang dipelajari tidaklah sebanyak mana. Yang penting - dapat kertas, pangkat naik, gaji naik, hati senang. Ilmu itu tidak penting, sebab majikan tidak akan uji apa2. Lupakan semua sekali ilmu itu pun, masih boleh senang hati.

Abah terima hakikat, ini lah dunia. Apabila pendidikan diniagakan dan dicari keuntungan atasnya, akan berlakulah kes semacam ini. Sudah lama abah rasa keadaan ini akan berlaku, cuma sekarang saja terluahkan diblog ini. Abah tidak boleh gambarkan apa akan jadi pada ilmu, pada pendidikan kerana nanti semuanya akan dinilai/didagangkan dengan RM semata-mata. Kalau yang positif tak kisah la, ini yang negatif.

Pada yang masih mencari ilmu kerana cintakan ilmu, dan kerana ingin berkongsi ilmu dengan dunia, abah sangat-sangat berterima kasih kepada anda. Sesungguhnya spesis sebegini abah rasa akan makin pupus disekitar kita. Yang ada dan akanbertambah, adalah spesis yang mencari ilmu, kerana RM semata-mata. Ada RM, ilmu dicari
(dibeli mungkin) dan dikongsi , tiada RM, ilmu boleh jalan.

Walaupun senak kepala melihat keadaan ini, abah tidak boleh 'carried away' dengan permasalahan ini. Hidup dan kerja perlu diteruskan, supaya setidak-tidaknya, abah tahu apa abah cari, apa abah hendak dalam hidup, dan kemana abah nak pergi, serta apa abah nak capai. Ini mungkin sebahagian dari dugaan disepanjang perjalanan hidup dan karier abah.

Teringat pada satu emel dari seorang rakan. Anda baca dan fahami kata-kata emel tersebut.

Life's Little Annoyances

Don't let a relatively small setback ruin an otherwise beautiful day.

Choose instead to take it in stride and quickly get back to being positive, productive and effective.

Don't waste your time being outraged or offended by someone else's careless, inconsiderate remark or gesture.

Use the opportunity to strengthen your valuable sense of patience, and move on ahead to something that truly matters.

Life's little annoyances can quickly add up to have a big negative and destructive impact if you let them.

Fortunately, you don't have to let them.

Instead, you can choose to let them go.

You can decide to see the small, relatively meaningless annoyances for what they are, and move quickly beyond them.

Do you really want your attitude to be held hostage by rude, careless, inconsiderate people or random events beyond your control?

Of course not, because within you is a positive purpose that is big and beautiful and filled with real meaning.

Each time one of life's little annoyances comes along, let it just keep on going right past you until it fades away into its own insignificance.

You have plenty of much more positive and valuable things upon which to focus your attention.

*~*~*~*~*~*

Jumpa anda lagi minggu depan, insyaAllah. Jaga diri anda baik-baik, luaran dan juga dalaman. Semoga segalanya akan cemerlang buat anda, dan juga abah, insyaAllah.

p/s: terlupa abah bahawasanya blog abah ini sudah genap 3 tahun 2 hari arini. Terasa macam semalam je baru mula berblog (boleh caya ke?). Happy 3rd anniversary to abahmuizz.blogspot.com

2 comments:

muzem said...

Selamat hari ulangtahun buat blog abah ni. Dah 3 tahun tuuu.. Mmg dah tahap 'otai' dah ni. Ekeke. Kalo 3 tahun, dah selamat ber-ijazah dah blog abah ni. Hehe..

Teruskan berblog Abah Mui'zz.. Walau sesibuk mane pun penin + pitam layan kerenah para student, harap dapat curik-curik mase untuk update blog, ya! EKEKEKEKE..

Salam dr Penang.

Kengkaru Kong said...

Tuan Pensyarah, sabr jer lah dengan students kamu tu. Memang layak di bagi markah sebegitu jika tidak mencapai tahap yang ditetapkan. nak buat macam mana, nak tolong pun setakat dua tiga markah jer. Mana nak cukup.