Tuesday, May 27, 2008

Cerita tentang 'baby'...

Ada orang tu pagi-pagi lagi dah pesan kat abah supaya jangan malas2 kerja, dan jangan update blog waktu bekerja. Bagus ingatan tu, dan abah hargai. Tapi untuk hari ni abah tak dapat nak ikut lagi, sebab sekarang ini waktu kerja, dan sekarang ini abah terasa nak mengepek. Sebabnya, tak larat nak tunggu kerja dari orang lain siap. Bercinta menunggu depa siapkan kerja. Abah punya kerja pun sangkut sebab depa tak siapkan kerja depa lagi. Aduiii.

Nak bercerita sikit tentang hari Ahad lepas, iaitu hari kenduri anak perempuan pada Kak Biah, pengasuh Mu'izz dan Azim. Kak Biah sekeluarga yang kami dah anggap seperti keluarga kami sendiri, dan kerana itu, abah turut sama la menyibukkan diri membantu mana yang patut. Tapi takat basuh pinggan, kemas meja kerusi aje la. Nak tolong masak, abah tak reti. Apatah lagi nak tolong menggubah hantaran atau mengandam. Ekekkekeke.

Dan seperti biasa, kalau dulu sewaktu perkahwinan anak sulung Kak Biah, ummi ditugaskan menghasilkan hantaran, kali ini tidak terkecuali. Entah2 anak bongsunya kahwin nanti pun, ummi juga kena buat hantaran. Tapi ummi seronok pun buat, walaupun sibuk dgn kerja pejabat dan kerja melayan Azim, tapi ummi buat juga (walaupun sampai pukul 2-3 pagi). Dan hasil hantaran kali ini, adalah seperti apa yang anda lihat ini.

Pada abah, cantik. Dan pada kak biah pun. Tapi ummi sebagai penggubahnya masih tak puashati, sebab kata ummi, terpaksa buat dalam kekalutan, maka itulah hasilnya.

Sebagai hadiah kecil dari kami, ummi tempah cupcake dari Kak Mis. Ingat nak tempah kek, tapi sebab pengantin dah siang2 tempah keknya sendiri, maka ummi sekadar tempah cup cake sajalah. Walaupun tidak memenuhi sepenuhnya 'expectation' Ummi, cup cake Kak Mis tetap cantik. Agaknya kak mis terlalu banyak tempahan nak dipenuhi, ada benda yang terlupa diletak. Ekeke, takpe kak mis. Kami faham kesibukan kak mis.

Kenduri alhamdulillah berjalan dengan baik, walaupun agak kalut sedikit pada waktu puncaknya kerana hujan tiba2 turun dengan lebat. Nak buat macam mana, itu kerja Allah, yang kita tak mampu nak jangkau sebab musababnya. Tapi tetap yakin, ada kebaikan datangnya hujan petang itu.

Tutup bab kenduri. Orang yang bagi pesanan kat abah itu juga buat satu pos diblognya berkenaan baby. Abah belum berkesempatan nak jumpa 'baby' orang tu lagi, tapi abah yakin, 'baby' mesti sangat istimewa. Sebab itulah keluarnya ayat, "Always be my baby". Ekekeke, kan Zem?

Dan abah pun nak tunjukkan jugalah baby baru abah. Walaupun tak seistimewa baby Muzem, tapi ia tetap bermakna dihati abah. Kerana baby yang tidak berapa istimewa ini dalam minggu pertama kehadirannya dah buat abah penin. Dijangkakan ia juga akan tetap buat abah garu kepala tiap2 hujung bulan. Ekekekkeke.

Abah berundur dulu. Esok kami sekeluarga akan balik ke Kelantan. Untuk sama2 memeriahkan kenduri kahwin sepupu ummi. Kita jumpa lagi minggu depan insyaAllah.

8 comments:

Anonymous said...

Wah3x abah, sungguh 'fresh' entry kali ni ye.. sungguh best dok 'perangat' saye kat atas nu.. seronoknye dier.. ekeke.. nak kena abah ni ya!. haha..

Uik, abah angkat kete baru lg ke ni? Nanti mai penang leh laa sy 'uji-pandu' baby abah tu ye!.

p/s: aBah, 'baby' baru ni pun kena di bagi kasih-sayang jugak, kan?. Tapi, Ummi jgn dilupa. Ok?. ops*

Take care.

Anonymous said...

ingat tadi baby apa, rupanya baby tu hehehe, Tahniah ya abah

Pandai Ummi ya, nanti boleh minta tolong Ummi kalau Am tak tambah satu lagi,oooop silap kalau anak Am nak kahwin nanti

Abang Long said...

Salam hormat. Sudah banyak blogger cerita tentang cup cakes... ehehehehe

arsaili said...

salam abah..apa kabar...wah ada baby baru..ehehehe sonoknya...

Anonymous said...

Salam Abah, sedihnya baca komen, tetapi terima kasih kerana teguran agaknya apa ya yang kak mis terlupa nak letak reben ke??? sedihnya masih tertanya2 nie abah, minta maaf abah dan salam buat kakak ya.

Anonymous said...

Salam Abah, sedihnya baca komen, tetapi terima kasih kerana teguran agaknya apa ya yang kak mis terlupa nak letak reben ke??? sedihnya masih tertanya2 nie abah, minta maaf abah dan salam buat kakak ya.

Jemput ke rumah baru saya http://misscreativecake.fotopages.com

Abah Mui'zz said...

Zem, insyaAllah abah pi penang kang, abah bagi Muzem 'ujipandu' baby tu. Tang lupa Ummi tu, insyaAllah tak la kot. Ekekekeke.

Am, kalau am nak kenduri lagi sekali, abah pun boleh buat hantaran untuk Am. Ekekekeke.

abang long, betul tu bang long. Abah bukan peminat cup cake, tapi tetap kagumi keindahan cupcake yang dibuat orang, terutamanya yang Kak Mis buat.

arsaili, seronok sikit2 saja, sebab baby idaman belum mampu lagi nak dibeli. Kalau dapat baby idaman, mungkin abah akan teruja lebih skit kot. Ekekeke.

kak mis, jangan la sedih. Cantik cupcake kak mis tu, tapi sebab pengantin tegur kenapa bunganya ada yg ada sesungut, ada yang takde. Ekekeke. Muizz suka isi cupcake tu kak mis. Kak mis jangan bimbang, abah dan ummi akan tetap tempah kek ngan kak mis, kalau ada occasion nanti, tapi kami akan tempah awal2 la.

Anonymous said...

abah.. kelantan katner?