Wednesday, October 03, 2007

Cerita tentang nafas terakhir...

Sebetulnya tak nak mengepek hari ni, tapi sebab dah terlanjur masuk blog abah ni pagi ini, maka abah nak berkongsi satu lagi nasyid dari Ahmed Bukhatir, yang abah rasa patut didengar dan dihayati liriknya.



From those around I hear a Cry,
A muffled sob, a Hopeless sigh,
I hear their footsteps leaving slow,
And then I know my soul must Fly!

A chilly wind begins to blow,
within my soul, from Head to Toe,
And then, Last Breath escapes my lips,
It's Time to leave. And I must Go!

So, it is True (But it's too Late)
They said: Each soul has its Given Date,
When it must leave its body's core,
And meet with its Eternal Fate.

Oh mark the words that I do say,
Who knows? Tomorrow could be your Day,
At last, it comes to Heaven or Hell
Decide which now, Do NOT delay !
Come on my brothers let's pray
Decide which now, Do NOT delay !

Oh God! Oh God! I cannot see !
My eyes are Blind! Am I still Me
Or has my soul been led astray,
And forced to pay a Priceless Fee

Alas to Dust we all return,
Some shall rejoice, while others burn,
If only I knew that before
The line grew short, and came my Turn!

And now, as beneath the sod
They lay me (with my record flawed),
They cry, not knowing I cry worse,
For, they go home, I face my God!

Oh mark the words that I do say,
Who knows, Tomorrow could be your Day,
At last, it comes to Heaven or Hell
Decide which now, Do NOT delay !
Come on my brothers let's pray
Decide which now, do not delay ....

Maut, bila-bila masa saja bisa datang menjemput. Samada kita telah bersedia atau tidak. Mudah-mudahan kita semua bersedia, insyaAllah.

Abah pun kebelakangan ni, selalu sangat terbayang mati. Dan bila terbayang, rasa sangat takut. Takut sebab abah rasa banyak lagi dosa-dosa abah yang tak tertebus. Moga2 Allah beri kekuatan pada abah, bukan setakat kekuatan tubuh badan, tapi yang penting kekuatan jiwa, untuk menyediakan diri sebelum abah dijemput ke alam sana. Abah bimbang pada kesedaran yang setakat kesedaran, tanpa ada sebarang tindakan susulan.

Anda doakan abah ya!

Dan sikit input dari tazkirah malam tadi: -

Untuk memastikan hati dan jiwa kita senantiasa dekat dengan Maha Pencipta, seboleh-bolehnya sentiasa lakukan perkara-perkara berikut:

1. Bangun diwaktu malam untuk sujud menyembah Allah
2. Pelajari dan baca Al-Quran serta fahaminya
3. Zikrullah
4. Hadiri majlis ilmu
5. Tinggalkan apa2 yang haram

4 comments:

arsaili said...

semoga hari ni lebih baik dr semalam, esok lebih baik dr hari ni..

UncleJ said...

salam abah..bagus share apa yg apa abah dgr masa tazkirah tu..at least ramai yg dpt manfaat yg sama..keep it up bro!

mari kita doa sama2 agar hidup kita selamat dunia dan akhirat..

jeff said...

abah, jangan ingat mati kebelakangan ini sahaja. ingat mati tiap-tiap hari .. :)

Abah Mui'zz said...

Arsaili, betul tu. Cuma realitinya, tak selalunya jadi macam itu. :-)

Uncle, abah cuma mampu berbuat setakat itu. Semoga akan terus boleh berkongsi dengan semua, insyaAllah.

Jeff, betul, betul. Tak tahu nak komen apa, sebab betul2 terkena kat batang hidung. :-)