Thursday, October 25, 2007

Cerita tentang bersidang...

Abah dikala ini sedang berada di Pulau Pinang kerana menghadiri persidangan MSC Cybercity @ Penang. Abah tak la berminat sangat pada persidangan umum sebegini tapi sebab boss dah suruh datang, maka abah datang jugalah. Sambil2 hadiri persidangan, boleh juga jalan2 kat Penang. Tapi sayang, tak berjalan mana pun, sebab Penang, hampir setiap hari hujan.

Nak bercerita sikit tentang persidangan tersebut. Walaupun kandungan persidangan tidak banyak berkait dengan bidang kerjaya abah, namun banyak benda yang abah perolehi darinya. Banyak info, dan tips yang abah dapat, yang boleh dikongsi dengan anda semua. Walaupun kebanyakan tips dan info tersebut adalah khusus buat mereka yang berminat untuk menjadi 'techopreneur', namun ada banyak benda juga yang perlu diketahui oleh orang2 lain juga.

1. Abah puashati dengan kebanyakan 'speakers'. Mereka adalah usahawan yg telah berjaya, dan mereka bercakap dari sudut orang berusaha. Begitu juga dengan wakil2 jabatan kerajaan, mereka bercakap dari sudut peranan kerajaan dalam membantu usahawan muda. Tidak banyak unsur akademik didalam persidangan ini, tapi cukup banyak ilmu "dunia sebenar" yang dikongsi. Walaupun kebanyakan 'speaker' adalah bangsa bukan melayu, namun abah tabik pada mereka. Pada abah, dalam soal berusaha, dan berjaya, banyak benda kita boleh pelajari dari kaum bukan melayu ini. Yang Melayu pun bagus juga, cuma tidak ramai.

2. Banyak isu dan persoalan dikemukakan, tidak kurang juga saranan. Ada 'speaker' yang tidak segan2 memberi komen negatif tapi membina pada kerajaan. Tidak kurang juga yang memuji usaha pihak kerajaan. Dan abah setuju dengan pendapat umumnya, kerajaan Malaysia adalah antara yang terbaik dari segi penyediaan ruang, peluang dan bantuan untuk mereka yang berminat untuk menjadi usahawan - terutamanya usahawan tekno. Tapi masih banyak ruang yang boleh dicantikkan lagi, bagi memastikan usaha untuk menghasilkan usahawan Malaysia yang berjaya diperingkat global akan tercapai. Bukan takat seorang, tapi ramai orang. Kita mahu ramai Syed Mokhtar, Robert Kuok, Ananda Krishnan dll. Yang paling penting, kita perlukan paling tidak seorang Bill Gates Malaysia. Orang Malaysia bukan tidak berupaya, kita boleh. Cuma perlu dibuat sesuatu supaya kita boleh capai impian itu.

3. Abah paling tertarik dengan isu tenagakerja. Beberapa 'speaker' yang juga CEO/Presiden syarikat mereka, melahirkan rasa bimbang dengan golongan pelapis a.k.a orang muda, yang akan menyambung usaha mereka. Ada isu ketidakcekapan timbul. Ada komen yang perlu diambil berat. Mereka bimbang kerana anak2 muda @ graduan muda kita tidak begitu serius untuk meneruskan legasi perniagaan mereka. Ada yang persoalkan tentang kecekapan graduan kita. Walaupun ramai yang bagus dan berkualiti, namun ramai juga lagi yang perlu disedarkan.

Kata CEO2 ini, untuk menjadi orang yang berjaya samada dalam bidang keusahawanan atau karier, sikap dan kemahiran adalah SANGAT penting. Rata-rata berkata, dalam soal kerja, tidak timbul isu pencapaian akademik yang terlalu tinggi. 17A, CGPA 4.0 bukan penentu seseorang itu akan jadi manusia cemerlang dalam hidupnya. Walaupun penting untuk pelajar kita capai kejayaan akademik yg cemerlang, namun ia perlu disertai dengan minda, sikap dan kemahiran yang juga cemerlang.

Abah sangat setuju dengan pandangan mereka. Graduan kita terutamanya dalam bidang IT, tidak ramai yang mempunyai sikap dan kemahiran yang betul. Mereka cuma bersandarkan pada ilmu dan kemahiran yang diajar diuniversiti. Tidak ada usaha untuk mempelajari atau memahirkan diri dgn teknologi terbaru. Sikap juga rata2nya tidak meyakinkan. Masing2 cuba mencari kerja yang mahal bayarannya, tapi mereka sendiri tidak pasti apa yang mereka boleh sumbangkan kepada syarikat.

Jika tidak dapat kerja kerana kemahiran tidak cukup, mereka salahkan universiti kerana tidak ajar mereka secukupnya. Ya, betul, kesalahan itu perlu dikongsi oleh universiti, tapi pada abah, kita boleh berbuat sesuatu tentang itu. Kalau nak tunggu IPT ubah silibus, kita tak pasti itu akan berlaku dalam masa terdekat. Banyak benda graduan kita ini boleh buat untuk tambah kemahiran diri, terutamanya dengan teknologi2 baru dunia IT. Cari kursus2 profesional IT yang diminati. Kena berkorban duit sikit la. Tapi MDeC dah perkenalkan banyak skim utk tampung kos mengambil kursus2 itu.

Sikap juga kena 'tune' betul2. Jangan ada sikap yang tidak elok pada diri kita. Berapa banyak komen yg abah dengar dari majikan, yang kata, graduan kita tak ada sikap yang betul. Mintak kerja sebab fikirkan gaji semata2. Dan bila kerja tak mahu kerja banyak. Untuk yang melompat2 kerja, bila ditanya kenapa, masing2 beri alasan - peluang baru dan cabaran baru. Tapi bila disuruh terangkan maksudnya, semua terkial2. Baru 'interview' dah tanya banyak benda tentang elaun, insentif, 'reward', dan sebagainya. Sedangkan majikan mencari mereka yang serius untuk membantu syarikat menjadi lebih maju.

Harap2 adik2 abah yang masih belajar, dan baru tamat belajar itu, supaya sama2 dapat lengkapkan diri dengan kemahiran yang perlu, dan pastikan sikap yang betul ada dalam diri. Majikan tidak pandang sangat pada CGPA. Yang penting - apa kemahiran yang ada, dan bagaimana sikap kita terhadap kerja.

Mendiang Lim Goh Tong bukan graduan, tapi lihat pada budaya kerjanya yang positif itu. Syed Mokhtar pun hanya bermula dengan beras. Sementara anda semua masih diuniversiti, rebut sebaiknya peluang yang ada untuk memperkasakan diri. Bergaullah dengan mereka yang lebih dewasa dan berkerjaya (pensyarah dan pegawai2 universiti). InsyaAllah pergaulan dengan mereka yang betul, akan banyak membantu membentuk pemikiran dan sikap yang betul. Bak kata Pua Khein-Seng, pemilik Phison yang masih muda - dulu saya cuma terfikir untuk tamat belajar, dapat kerja dgn gaji RM3k, tapi bila bergaul dengan ramai orang, saya menjadi saya seperti hari ini.

Oklah, tutup bab tu. Kang bosan pulak baca.

p/s: Terima kasih banyak-banyak pada Muzem, kerana sudi jadikan abah tetamu di Penang ini. Moga Allah beri kita peluang berjumpa lagi.

1 comment:

muzem said...

Salam Bah,
hehe.. tau takpe. bile dh kerja ni, CGPA jd hangus. Dah tak pandang. Paling berharga skill; 'soft-skills'.

p/s: mmg syok merempit dgn abah. sangat ringan. tak terase ade org kat belakang. haha!