Friday, December 22, 2006

Cerita tentang hati...

Abah terbaca satu artikel di Berita Harian Online sekejap tadi. Artikel yang berguna, walaupun pada sesetengah kita, ini benda yang biasa sahaja. Tetapi dalam kebiasaan itu pun, kita tak mampu nak amalkan apa yang dibaca. Abah tak kata orang, diri abah sendiri. Pantang jumpa buku yang menarik, sekiranya abah berduit masa itu, abah akan beli. Dan kebanyakan buku-buku itu bagus isi kandungannya. Dan lebih bagus kalau mampu diamalkan apa yang diterangkan dalam buku-buku itu. Bukan abah tak faham pun apa yang ditulis, jauh sekali nak menyangkal kebenaran tulisannya, cuma bila pergi kepada mengamalkan apa yang dibaca, abah rasa sukar sedikit. Abah pun tak faham kenapa.

Kalau anda pun ada masalah macam abah, kenapa ya kita jadi macam itu?? Bila kearah berbuat kebaikan, susah sangat, hingga perlu memaksa diri. Sedangkan bila ingin berbuat sesuatu yang mungkar, senang sungguh. Kadang tak perlu rancang apa-apa pun, ada peluang, buat terus benda itu.

Liatnya hati kita rasanya untuk berkorban kejalan Allah. Nak solat pada masanya, malas. Nak mengaji setiap hari pun, malas. Nak cakap elok-elok dengan orang lain pun, selalu terkasar juga. Nak berfikir positif tentang peristiwa dan orang lain pun, seringkali keluar juga yang negatif.

Oklah, tak nak merepek lebih lanjut, anda bacalah sedikit excerpt dari tulisan itu yang abah petik.

Artikel: Hati kotor hanya boleh diubat, dibersih dengan iman

Tanda takwa atau takut kepada Allah itu dapat dilihat dalam enam perkara;

Pertama, seseorang itu menjaga lidahnya daripada melakukan fitnah, mencela, mencaci, mengumpat dan sebagainya;

Kedua, seseorang itu menjaga hati agar bersih daripada sifat hasad yang memakan kebaikan sebagaimana api yang memakan kayu;

Ketiga, memelihara mata daripada melihat perkara haram yang boleh menggelapkan hati. Sebab itu janganlah melihat perkara terlarang demi untuk mendidik hati;

Keempat, menjaga perut agar tidak diisi dengan makanan yang haram, kerana malaikat akan melaknat selagi makanan yang haram berada di dalam tubuh kita.

Kelima, menjaga kedua-dua tangan supaya tidak digunakan untuk melakukan pekerjaan haram. Begitu juga kedua-dua kaki dipelihara supaya sentiasa melangkah untuk taat kepada Allah;

Keenam, ketaatan dapat dilihat apabila seseorang melakukan sesuatu semata-mata untuk mencari keredaan Allah serta takut kepada sifat riak dan munafik.

2 comments:

irman_rahs said...

man pun sm jg abah!
tp yg sllu dlm pikiran man ialah nafsu dekat sgt dgn kita...
hati pula semakin hari smkn gelap...
trsa utk membersihkannya, kita bc alQuran dgn ikhlas...
solat pun masih teraba2...
apalgi utk mjg mata,telinga,mulut dan tangan&kaki drpd menceburi bidang 'dosa'...

doa senjata kita!

~comei~ said...

tq abah.
nice entry..
ni la gunanya sahabat... ingat mengingati antara satu sama lain.. bkn tak tau ttg satu2 perkara.. tp kadang tu lupa... atau buat2 tak tau..

tq abah..