Monday, December 18, 2006

Cerita tentang mak ayah dan anak2 kecil...

Kebelakangan ni agak kalut sikit, sebab tu lama tak jenguk tempat ni. Banyak dalam minda ni yang nak dicurahkan pada blog abah ni, tapi abah tak tahu nak menulis yang mana satu dahulu. Abah mengepek rojak ayam la hari ni, campuradukkan semua yang abah rasa nak mengepek. Boleh??

Hari Sabtu hari tu, kebetulan abah, ummi dan Muizz keluar ke KL, nak belikan hadiah perkahwinan untuk anak pada Pakcik, rakan sepejabat Ummi. Lepas solat maghrib, kami pergi makan kat Tingkat 6 Sogo. Dan sewaktu makan, abah terpandang la 2 orang budak kecil yang sedang membuang tisu, botol air mineral, dan straw kedalam kolam yang ada ikan-ikan cantik di Sogo tu. Bila abah jenguk kedalam kolam, rupanya banyak la lagi sampah sarap yg ada termasuklah tisu. Abah tercari2 juga mana mak ayah budak dua orang tu. Tapi abah tak nampak mak ayahnya. Ingat nak tegur juga, tapi belum apa2, mereka dah hilang.

Ini bukan kes pertama abah tengok ada anak2 kecil yang berbuat benda yang tidak patut, dan mak ayah tidak berbuat apa2. Dalam kes budak berdua tadi, abah fikir, mak ayah mereka tidak tahu anak buat macam itu. Tapi ada beberapa kes lagi, mak ayah cuma sekadar memerhatikan anak berbuat benda2 macam itu, tanpa berbuat apa-apa.

Pernah satu ketika, abah terjumpa dengan seorang budak yang bermain2 dalam pasaraya. Emaknya ada disebelah dia, sedang sibuk memilih barang. Entah macam mana, tiba2 sebotol sos tomato yg besar jatuh berkecai atas lantai. Budak itu terus terdiam, sebab abah rasa dia pun yg buat benda tu jatuh. Tahu apa emaknya buat? Tarik tangan budak itu, dan terus lari ke tempat lain, seolah2 mereka tidak tahu botol sos itu jatuh.

Kes kedua, Ummi yang nampak. Ada seorang emak sedang memegang anak kecil sedang minum disebuah restoran. Anaknya dok bermain dengan cawan minuman emaknya. Entah macamana main, cawan itu jatuh dan berkecai. Bila pekerja restoran itu datang, emak budak itu cuma kata maaf pada pekerja tadi, dan duduk memegang anaknya seolah2 tidak ada apa yang berlaku.

Itu antara kes-kes yang buat abah pun sakit hati nengokkan. Nak salahkan budak2, tak boleh juga, sebab memang budak2 suka bermain2. Yang si emak pulak, jangan kata nak menegur anak, benda jatuh berkecai pun masih boleh lari ataupun buat muka 20 sen. Macam tidak ada rasa bersalah apa pun.

Abah tak la kata emak2 itu sepatutnya bertempik-tempik marah anak bila dia bermain, tapi kawal la, dan tegur la anak itu. Anak-anak ini boleh ditegur dan diajar perkara yang betul. Dan kalau betul terjadi juga macam kes botol atau gelas pecah akibat perbuatan anak, bertanggungjawablah sedikit. Bukan dengan lari atau buat2 macam tidak ada apa2.

Abah harap lepas ni abah tidak berjumpa lagi dengan kes-kes macam ini. Sebab kalau terjumpa lagi, rasanya abah akan rasa sakit hati lagi, dan kalau terlebih sakit hati, ada la orang yang kena 'sound' dengan abah. Hehehe. Jangan tak percaya, abah boleh pada tahap 'sound' orang kalau ada benda yang abah tidak puas hati. Ekekekeke. Bukan sengaja nak buat, tapi dah memang akan terjadi bila dah tak boleh nak sabarkan hati.

Yang lain2 abah sambung nanti la ya!

P/S: Sewaktu konvokesyen hari Sabtu baru ni, Yun ada beritahu abah, ada pelajar yang menitiskan airmata lepas turun dari pentas. Bukan airmata sedih, tapi airmata gembira, setelah 4 tahun berhempas pulas, akhirnya ijazah sudah ada digenggaman. Alhamdulillah. Teringat pada rakan karib abah sewaktu di UUM dulu, yang juga menitiskan airmata sewaktu menerima ijazahnya. Bila abah buat2 tanya kenapa, katanya, itulah saat yang dia dok tunggu2 semenjak hari pertama dia jejakkan kaki ke UUM. Abah rasa itulah erti kemenangan yang sebenar bagi orang2 yang tidak jemu berusaha, dan pada mereka yang berpenat lelah berusaha utk dapatkan sesuatu.

Tahniah utk 3000++ graduan yg menerima ijazah masing2 sewaktu konvokesyen baru-baru ini. Untuk sebahagian besar graduan yang merupakan guru-guru, abah berharap sangat pada anda, agar ilmu yang anda perolehi dapat dimafaatkan sebaiknya dalam mendidik anak-anak kami semua nanti. Bukan sekadar ilmu dunia, tapi ilmu membentuk anak kami menjadi manusia. Abah tumpang bangga dengan kejayaan anda semua, terutama pada mereka yang abah kenali.


2 comments:

bang long said...

Abahmuizz, bang long sarankan jgn ler nak sound2 parents tu nanti takut jadik gaduh jerk...kita jaga ler anak kita supaya jgn jadik mcm anak2 derang. Parent skrg ni lain mcm skit, kalau anak depa kene marah kat sekolah pun depa sanggup dtg sekolah pi maki hamun guru, ini plak kita yg nak tegur kat supermarket...

irman_rahs said...

ada anak2 mjdikan s/maket tu tmn permainan...mak bapa membeli-belah...
anak2 duduk tepi timbunan anggur,smbil makan!mcm benda free pula kan!