Monday, March 10, 2008

Cerita tentang PRU...

Setelah agak lama bercuti, hari ni abah kembali bekerja. Kalau dulu waktu bersekolah, time buka sekolah selepas cuti penggal, memang liat nak kesekolah, kali ini pun sama - rasa liat sangat nak kepejabat pagi tadi. Tapi dalam liat-liat pun sampai juga dipejabat. :-)

Belum sampai sejam duduk kat ofis ni, dah teringat kat si kecik abah dirumah tu. Rindu la pulak. Dengan si abangnya pun. Tadi sebelum abah bergerak ke tempat kerja, sempat lagi dia pesan, "Abah, nanti balik kerja abah masak ek. Ahmad lapar."

Tutup bab peribadi, nak bercerita sikit tentang soal pilihanraya. Abah bukan orang politik pun, dan memang tidak minat politik. Tapi dalam tak minat itupun, abah masih tertarik mengikuti perkembangan pilihanraya. Tak mahu komen banyak pasal keputusan pilihanraya, sebab semua orang dah kata, "mengejutkan".

Cuma abah sebagai salah seorang daripada jutaan 'silent majority', sudah boleh agak benda itu akan terjadi. Dan ada banyak sebab kenapa jadi begitu. Bukan sebab golongan ini taksub pada mana-mana parti (sebab itu jadi 'silent majority'), tapi sebab dah naik muak dan bosan lihat apa yang berlaku. Dan kerana bimbang kami akan mati kebosanan, maka ramai memilih untuk beri pengajaran pada BN. Pengajaran bahawa jangan pandang remeh isu2 yang dikemukakan pembangkang. Apa yang diluahkan perlukan jawapan dan tindakan. Bukan jawab dengan tayangkan iklan2 kempen yang sangat memualkan itu di TV dan akhbar.

Baru2 ini Ummi dimasukkan ke wad kerana demam denggi. Sepanjang abah menemani ummi di wad itu, selama itu jugalah abah menyaksikan iklan-iklan kempen oleh BN di mana2 saluran TV Malaysia, yang pada abah, iklan itu menarik dari sudut artistiknya, tapi dari sudut mesej - sungguh memualkan. Memetik komen Annuar Zaini dari Bernama, mesej2 sebegitu cuma berkesan dizaman Tunku dan Tun Razak. Zaman ini bukan masanya lagi rakyat disogok dengan benda2 yang akhirnya akan buat semua pengundi naik muak dan bosan. Abah rasa kerajaan BN gagal untuk melihat itu.

Soal Kelantan, tak payah sebut la kan. Hampir semua cerita di TV dan akhbar adalah mengenai Kelantan yang dianggap tidak maju. Nak tergelak juga abah rasa bila tengok apa yang disiarkan. Masakan tidak, walaupun abah bukan rakyat Kelantan, tapi tiap kali abah balik ke Kelantan, abah kagum dengan apa yg ada disana. Dari segi kemajuan, tidak kurangnya banding negeri2 lain. Jadi kalau soal nak bawa kemajuan ke Kelantan, abah sudah nampak dari awal2 lagi yang BN tak akan menang disana. Bukan sebab orang kelantan tolak kemajuan tambahan, dan bukan sebab orang Kelantan sudah sangat selesa dengan PAS, tapi sebab rakyat tidak yakin dengan BN akan jadikan negeri mereka lebih baik dari segenap segi. Itu sahaja. Cuma agak terkejut sedikit bila Dr Awang Adek kalah, sebab kata ibu mertua abah, Dr Awang Adek itu bagus sewaktu menjadi Ahli parlimen Bachok.

Abah ni mengepek soal pilihanraya ni, abah tak balik mengundi pun. Camna nak mengundi, Ummi tak sihat. Abah tak sanggup nak balik kampung semata2 sebab nak mengundi dan tinggalkan Ummi serta anak2 di Sg Buloh. Dan abah tak menyesal pun tak balik mengundi. Sebab kalau abah balik, sudah pastinya abah akan serba salah. Serba salah sebab, hampir keseluruhan kaum keluarga abah di Trg itu adalah penyokong2 setia BN. Abah akan jadi serba salah, sebab abah tahu jika mengundi, abah tidak akan pilih BN disitu. Sebabnya?? Haha, ada banyak sebab, dan salah satunya ialah kerana calon PAS dikawasan abah, adalah seorang yang baik dan boleh dicontohi. Calon BN pula, hahaha, no komen, nanti jadi mengumpat pulak.

Tapi abah ralat la sedikit, bila kaum keluarga abah dikampung jenis fanatik dengan parti tanpa melihat calon yg bertanding. Abah tahu mereka nampak kekurangan calon BN dikawasan abah itu, tapi kerana sayangkan parti, mereka bekerja kuat juga untuk pastikan BN menang. Dan BN memang menang disitu. Cuma abah harap, calon BN N28 Paka yang menang tu, supaya tukar2lah sikit cara bekerja untuk rakyat tu. (Itupun kalau dia baca la kan repekan abah ni!). Harap2 selepas kemenangan ini, rakyat jelata tidak lagi melihat sebuah 'mansion' jutaan ringgit dibangunkan dikawasan itu. Sebab kalau ada, insyaAllah, pilihanraya ke13 nanti, abah pasti BN akan kalah tersangat teruk disitu.

Eh, panjang la pulak merepek. itu saja dulu untuk kali ini. Nak sambung dengan kerja2 pejabat yang banyak menanti ini. Sighhhhhhh...

2 comments:

Amie said...

mati kebosanan? cam pernah di salah satu kuliah di UKM, kisah "anjing di padang pasir"

Abah Mui'zz said...

hahaha, tau takper!