Wednesday, March 19, 2008

Cerita tentang matang...

Abah baru siapkan satu kerja penting yg perlu dihantar hari ini. Alhamdulillah. Dan sebagai imbuhan (haha, sejak bila pulak ada imbuhan peribadi nih?), maka abah nak ambik sikit masa kerja untuk mengepek disini.

Abah ke bilik pantri kejap tadi, dan tersembang la dengan seorang rakan pejabat tentang politik negara. Bukan sembang apa pun, kawan tadi bagitahu abah, salah seorang ahli politik yang digugurkan dari menjdi menteri kabinet, dikhabaranginkan telah keluar parti dan meletakkan jawatan parti yg dipegangnya.

Pada abah, itu bukanlah aksi mengejutkan dalam senario politik Malaysia - sebabnya yg abah nampak, politikus dinegara kita ini memang ramai yang tidak matang, walaupun dah berpuluh tahun dalam parti. Waktu mereka berkuasa, dan politik tidak gawat, susah nak nampak ketidakmatangan mereka, tapi bila mereka dah hilang kuasa, dan bila keadaan sikit gawat, maka muncul lah berbagai adegan yg menunjukkan betapa tidak matangnya mereka. Atau lebih tepat kalau abah kata, ketidakikhlasan mereka dalam berpolitik mula menunjukkan rupa.

Kalah pilihanraya - menangis sampai tak keluar rumah. Bertukar kerajaan - habis dokumen dimusnahkan. Tak dapat jadi menteri - keluar parti. Tak jadi menteri penuh - tolak jawatan timbalan menteri. Tak dapat jadi MB pun kecoh satu malaya. Dan abah percaya anda semua dah saksikan perkara-perkara ini berlaku.

Dan kalaulah mereka kaji, itulah sebenarnya antara seba
b besar pengundi pakat2 kenakan BN kali ini. Bagus jugalah sebenarnya mereka tunjukkan nilai diri mereka sekarang ini, sekurang2nya apa yang diperkatakan sebelum ini, sudah ada bukti kukuh.

BN sebagai kerajaan sangat perlu menghapuskan orang2 sebegini. Rakyat tidak perlukan wakil2 sebegini. Abah tidak nampak isu lain bila mereka melatah dan buat tindakan yg mereka rasa betul. Yang abah nampak, mereka melatah sebab mereka rasa yg mereka sudah tidak berkuasa, atau mereka sudah tidak lagi boleh 'berkepentingan' dalam banyak hal.

Nak persoalkan keikhlasan mereka pun, rasanya patut juga. Kalau abah salah, tolong betulkan, tapi abah tak nampak mana ikhlasnya perjuangan mereka sebagai wakil dan pembela rakyat, bila mana, tanpa jawatan - mereka berpaling diri, tanpa jawatan - mereka lontarkan kekecewaan. Pada abah, kalau betul perjuangan mereka ikhlas, tidak akan terjadi episod2 sebegini. Tambahan lagi mereka itu kebanyakannya melayu islam. Dan bila merujuk pada poliTIKUS melayu islam ini, segan pulak abah pada bekas KM Pulau Pinang.

Tentang barisan kabinet baru, abah rasa, apa yang terbentuk ternampak perubahan yang ingin dilakukan. Abah berharap menteri2 baru ini akan dapat menjawab banyak persoalan dan permasalahan yang rakyat utarakan. Henti2kanlah memegang jawatan menteri atau apa saja jawatan pun, kalau sekadar untuk kepentingan diri sendiri serta anak beranak. Rakyat malaysia hari ini bukan masyarakat kayu yang tidak nampak apa yang jadi. Abah doakan semoga keadaan politik diMalaysia akan jadi antara yang menjadi kebanggaan setiap rakyat.

Semoga kepentingan setiap orang, tanpa kira bangsa, agama, budaya, dan status akan terbela. Semoga isu Islam dan Melayu tidak akan terus timbul jadi isu yang tidak menyenangkan kami.

Itulah saja kot epekan kali ini. Ada kerja lain nak kena siapkan juga ni. Jumpa lagi nanti, insyaAllah.

No comments: