Tuesday, February 19, 2008

Cerita tentang pilihan hati...

Tengahari tadi ada kawan sepejabat bawak abah makan di Cheras. Sedap juga makannya, hinggakan abah nak bernyawa pun susah. Haha, apa lagi, perut sendat punya pasal ler [org pantai timur kata "se'eh"]. Baru je abah berangan nak diet, dah hari ni makan banyak. Ekekekeke.

Hari ni abah nak bercakap sedikit tentang soal pilihan. Pilihan hati. Bukan pilihan dalam mencari buah hati, tapi soal pilihan hati kita dalam bertindak.

Pagi tadi, Mu'izz sekali lagi menguji kesabaran abah. Abah suruh dia cepat bersiap sebab waktu itu dah agak lambat. Tapi Muizz sebagai Muizz, dengan selambanya "take his own sweet time" dalam mandi dan pakai baju sekolah. Dan abah sebagai abah, rasa macam angin kus-kus dah naik sikit.

Tapi dalam angin kus-kus naik itu, tiba-tiba terlintas difikiran abah, "Nak marah ke, tak nak marah?". Kalau marah, mungkin Muizz akan cepat sikit bersiap, tapi abah yakin, anak jantan itu akan rosak moodnya pagi ini, dan dalam masa sama, akan turut bagi kesan pada sesi sekolahnya. Kalau abah tak marah, hati abah pulak yang panas, dan pastinya abah akan lambat ke tempat kerja.

Apa abah pilih? Abah pilih untuk tidak marah. Abah buat as if tidak ada apa2 yang berlaku, walaupun sesekali abah suruh juga Muizz cepat2 bersiap. Dan hasilnya seperti abah jangka, Muizz ceria sebagaimana cerianya dia dihari2 lain. Walaupun panas hati, tapi sebab keceriaan Muizz, secara tidak abah sedari abah pun sikit demi sedikit hilang rasa panas dalam hati pada Muizz. Alhamdulillah, abah buat pilihan yang betul pagi tadi.

Sampai diofis pula, abah terima satu emel, yang pada abah, emel tersebut agak biadap. Dan abah tak terkejut, kerana si penghantar emel juga memang terkenal dengan sifat biadapnya dikalangan kami. Abah rasa abah berhak pun untuk marah si penghantar emel itu semula. Dan kalau ikut kebiasaan hati panas, abah pasti akan balas emel dia semula. Paling tidak, menegur dia supaya akan lebih sopan bila beremel dengan kakitangan lain.

Abah akhirnya memutuskan untuk tidak balas emel dia. Sebaliknya abah pergi jumpa dia. Jumpa sebab ada urusan lain juga. Dan bila berjumpa, abah masih boleh memilih samada untuk tegur dia "tang-tang itu" juga atau tidak. Alhamdulillah, abah tidak buat. Mungkin itu bukan tindakan yang baik. Tapi bila abah bersopan cakap dengan dia, alhamdulillah, abah dapat respon yang hampir sama. Hilang rasa marah abah pada dia ketika itu. Walaupun kesopanannya bukan seperti yg abah harapkan, tapi sekurang2nya dia bercakap secara baik dgn abah.

Balik ke meja abah semula, abah dok terfikir2 tentang 2 insiden itu hari ini. Bila fikir2kan, abah baru sedar bahawa dalam menghadapi hidup, kita sebenarnya akan berdepan dengan pilihan-pilihan sebelum bertindak. Mungkin ada keadaannya dimana kita tidak akan sempat untuk memilih, tapi secara umumnya, kita akan ada ruang untuk memilih. Memilih apa yang perlu dibuat seterusnya.

Dalam keadaan kita marah - kita boleh memilih untuk kekal marah, atau kita boleh pilih untuk redakan kemarahan. Dalam keadaan kita rungsing, kita boleh pilih untuk kekal runsing, atau untuk kurangkan rasa runsing. Dalam keadaan kita tertekan, kita juga sebenarnya boleh pilih, samada untuk terus tertekan, atau cuba atasi tekanan. It is all about choosing the right choice.

Abah tak boleh nak cakap pilihan apa yang baik, apa yang tidak. Apabila berdepan dengan situasi, kita selalunya akan tahu apa pilihan yang kita ada. Yang jadi masalah kita selalunya, ialah memilih yang salah. Bila tengah naik hot dengan kenakalan anak, kita memilih untuk marah dan pukul. Bila berdepan dgn orang biadap, kita memilih untuk menjadi lebih biadap terhadap dia. Mungkin kita punya alasan untuk memilih pilihan yg salah, tapi itupun masih tetap akan bawa kesan pada pilihan dan tindakan kita.

Apa yang boleh dibuat bila berdepan dengan pilihan? Ambil masa untuk tenangkan diri dan fikir baik-baik. Pada masa ini, fokuskan lebih pada akal, bukan perasaan. Sebab diwaktu kita berdepan dengan situasi, perasaan selalunya akan buat kita memilih pilihan yg salah. Semoga dengan sedikit ruang yang kita ambil untuk menilai pilihan yg akan dibuat, akan buatkan kita memilih tindakan yang betul, insyaAllah.

Oklah dulu, bersembang lagi nanti ya! Abah ada kerja sikit.

1 comment:

Sharifah Hassan said...

Salam,

Pilihan sentiasa berada di tangan kita tetapi yang anehnya kita selalu bergantung kepada orang lain untuk membuat keputusan tentang pilihan kita...