Wednesday, February 13, 2008

Cerita tentang malu...

Pagi tadi, abah terdengar rancangan NurHikmah di radio IKIM. Selalunya abah dengar sajalah, tapi kali ni terasa nak berkongsi dengan anda sedikit tentang apa yang diterangkan oleh Ustaz Zamani Ismail dari UTM dalam tazkirah beliau. Topiknya - malu. Tak payah la abah bagi definisi malu kan, rasanya semua orang tahu apa itu malu. Cuma yang bezanya, tahu malu atau tak tahu malu saja. Orang yang tak tahu apa itu malu, abah belum jumpa lagi setakat ni.

Nak malu apa? Malu pada siapa?

Malu pada perbuatan tidak elok kita, dan malu pada anak isteri, pada jiran tetangga, pada masyarakat sekeliling, dan paling penting, malu pada Allah SWT.

Banyak sikap2 yang kita patut rasa malu nak dibuatpun sebenarnya, tapi masih juga kita buat, terutamanya bila kita fikir, orang tidak nampak, ataupun, "Ahhh, peduli apa kat orang lain." Kan?

Ambil satu contoh: Anda memandu kereta dalam kesesakan jalanraya yang teruk (seperti yang abah alami baru-baru ini sewaktu memandu dari Paka ke KL). Dalam kesesakan dan keperlahanan trafik itu, anda setia memandu ikut aturan. Dan tidak lama kemudian, anda dan pemandu2 setia yang lain itu pun mula menyaksikan acara "memotong q" beramai2.

Apa yang terlintas difikiran anda waktu itu? Ataupun apa yang anda buat/kata sewaktu menyaksikan adegan itu?

Dan bagi pemandu yang memotong q itu pun, apa yang ada dalam fikiran dia bila dia buat macam itu?

Anda mesti ada jawapannya kan. Cuma mungkin jawapan kita berbeza.

Yalah, bagi orang yang sabar, mungkin tidak ada rasa apa-apa bila tengok ramai pemandu lain potong q. Bagi yang kurang sabar, dia pun akan ikut sama memotong q juga. Bagi yang masih sabar, tapi susah nak kawal rasa hati (macam abah la kan), tetap juga memandu ikut aturan, tapi dalam masa sama - terlintas juga dalam hati mengutuk mereka yang memotong q tersebut.

Balik pada cerita malu tadi tu, sebenarnya, dalam contoh diatas, dua-dua pihak berhadapan dengan ujian malu oleh Allah. Pihak yang memotong q itu diuji, pihak yang dipotong q itupun diuji. Senang saja ujiannya - rasa malu dalam hati.

Umumnya, orang yang memotong q itu, adalah orang-orang yang tidak ada rasa malu dengan perbuatan mereka. Kalau ikut istilah abah - itu orang-orang yang pentingkan diri sendiri. Kalau mereka malu, setidak-tidaknya pada Allah, abah yakin mereka tidak akan potong q.

Bagi yang dipotong q itu juga, Allah uji rasa malu dalam diri mereka. Kalau mereka naik marah, dan menyumpah seranah orang-orang yang potong q, maka itupun termasuk dalam kategori mereka yang tidak tahu menjaga malu. Tak payah malu pada orang lain pun, malu pada anak isteri sendiri cukuplah. Apalah agaknya anak2 fikir bila tengok ayah mereka sumpah seranah dan maki hamun pemandu yang potong q itu? [Pesanan untuk abah ni sebenarnya. Hehe].

Abah sendiri terasa malu bila dengar tazkirah tadi. Rasa betapa masih banyaknya kekurangan dalam diri abah yang perlu diperbaiki.

Dan pada rakan-rakan blog abah, semoga kita semua akan dapat menjaga rasa malu dalam diri kita itu baik2. Sentiasa beringat supaya malu untuk melakukan perbuatan tidak baik. InsyaAllah, andainya rasa malu itu kita jaga dan amalkan betul-betul, abah yakin Allah akan lebih menyayangi diri kita.

Dan bercakap soal malu, teringat pada kisah dikampung baru-baru ni. Entah macam mana, sewaktu kami sekeluarga berkumpul dan bercerita, ummi tiba-tiba memegang tangan abang ipar abah (seperti yang selalu ummi buat pada abah). Dan bila menyedari yang ummi tersalah pegang tangan orang lain, terus merah padam muka ummi. Hahahaha. Kesian ummi. Abah yakin ummi termalu betul waktu itu. Dan abah, tanpa malunya, tersengih-sengih saja tengok ummi yang termalu itu. Ekekekekeke.

p/s: Sori Ummi, abah tercerita tentang benda tu, Ummi jangan marah yek!

Satu artikel lain yang bagus, berkaitan malu.

No comments: