Friday, November 02, 2007

Cerita tentang [tak tahu nak bagi tajuk apa]...

Dah beberapa hari juga blog abah ni sunyi dari ngepekan dan arutan (ada ke perkataan ni?) abah. Bukan tak sempat nak jenguk, sempat. Cuma nak mengepek tu je yg tak sempat. Dua hari abah di Putrajaya menghadiri persidangan, dan semalam, abah bercuti sebab ada hal sikit.

Hari ni, masuk ofis semula, nak sentuh sikit tentang persidangan yang abah hadiri itu. Persidangan antarabangsa, dan ramai peserta dari banyak negara yang datang. Tapi secara keseluruhannya, abah rasa biasa saja pengisiannya. Tidak banyak ilmu yang abah dapat. Walaupun yang bentangkan kertas kerja adalah Profesor2 dan Dr2, namun kebanyakan mereka abah fikir, bentang kertas kerja sekadar melepaskan batuk ditangga a.k.a datang utk bercuti diPutrajaya sahaja. Tidak ada apa sangatpun kertas kerja mereka. Ditambah pula dengan kebolehan ramai warga asing berbahasa inggeris. Ada yang bukak slide dalam tulisan cina, belum campur lagi dengan yang bahasa inggerisnya susah betul nak faham. Nasib baik la ada slide, kalau tidak, abah tidak tahu bahawa "fur feather" itu merujuk kepada "four features", dan "brobang" itu sebenarnya "broadband".

Yang keluar dari tema persidangan pun ada. Hehe, kelakar juga sebenarnya. Dan seperti biasa, persidangan diMalaysia hanya meriah pada sesi pembukaan saja. Sesi2 seterusnya, cuma menyaksikan pembentang kertas kerja dan beberapa orang yang "terpaksa" hadiri sesi itu sahaja yang muncul. Yang lain, entah kemana menghilang.

Apapun, teringat pada perbualan abah dengan seorang profesor. Kata beliau, "Kita sebenarnya boleh cipta bermacam bentuk sistem, teknologi dan peralatan untuk membantu manusia belajar, tapi bila tiba bab sikap manusia, kita tidak boleh buat apa." Dan kenyataan ini merujuk pada sikap pelajar kita hari ini, samada diperingkat rendah, mahupun tinggi. Abah tak nafikan kenyataan itu. Setakat yg abah tengok, orang Melayu khususnya, belajar bukan kerana dahagakan ilmu, bukan kerana ingin menambahkan pengetahuan, atau bukan untuk mendapat kemahiran baru, tapi mereka belajar kerana terpaksa. Kerana ingin naik gaji, naik pangkat, kerana nak bercuti dari bekerja, etc. etc. Dan sebab itulah, disebalik pengenalan sekian banyak teknologi pengajaran, dan dari sekian banyak teori pendidikan, ramai dari pelajar kita cuma dapat apa yang mereka nak - sehelai kertas kelulusan. Ilmu, kemahiran, pengetahuan?? - wallahua'lam.

Setakat ini dulu untuk pagi ni, insyaAllah ada masa, abah mengepek lagi.

3 comments:

Anonymous said...

salam,

"toink".. kadang-kadang ade gak terkena btg idung ni sket, bile bace epekan2 abah ni.. hehe.

..erm, wonder kalo mase conference tu, sume participant disediakan dgn laptop + yahoo messenger. sure ramai yg akan setia ke hujung acara. :-p

arsaili said...

salam...tu la scenario nyer..persidangan punya gempak..opening etc..kat sini or UK, simple jer conference but berisi.

Jamal Abd Rahman said...

biasa ler persidangan international jadi mcm tu...most of the int conf tu saja nak bg peserta gi vacation jer..most of them not really sgt nak dgr papers tu...

thats why PICC tak laku utk int conf sebab jauh dr KL..tpt shopping etc byk kat KL. kat PUJ apa yg ada kan...