Tuesday, November 27, 2007

Cerita tentang utara...

Hari Jumaat - Ahad yang lepas, abah sekeluarga ke Jitra. Menjadi sebahagian dari rombongan pengantin lelaki, yang merupakan adik pada kawan baik abah. Bukan kawan baik saja, malahan mak dia dah anggap kami sekeluarga macam anak2 dan cucunya sendiri. Kebetulan pula minggu ini, hujung minggu abah agak lapang.

Dah lama tak ke Jitra. Walaupun dah lama pasang niat nak melawat UUM, hanya kali ini baru tertunai. Abah tiba pada petang Jumaat, dalam pukul 3. Lepak sekejap di rumah sewaan pengantin, kemudian sebaik Asar kami ke masjid untuk acara akad nikah. Alhamdulillah, semuanya lancar seperti dirancang. Dah lama tak tgk orang nikah, seronok pulak bila tengok, teringat waktu abah nikah dulu. :-)

Lepas jamuan dirumah pengantin perempuan di Taman Suria, abah dan ummi ke Bandar Jitra mencari tempat penginapan. Alhamdulillah, terjumpa satu hotel yang agak murah (RM49.90 satu malam). Betul2 berhampiran pasar (orang kedah kata market) Jitra. Nama hotel tu PJ2. Kalau anda ke Jitra, abah sarankan tinggal disini, andai budget tidak besar. Siap ada kolam renang. Itu yang Muizz seronok sangat.

Sabtu, kami berarak ke dewan tempat jamuan disediakan. Cantik dewannya, cuma tandas kurang terjaga sedikit (biasalah kan, Malaysia). Sampai2 saja didewan, kedengaran alunan Aladom (ya UncleJ, Aladom) dimainkan. Cuma waktu kami masuk dewan saja, aladom digantikan dgn bunyi paluan kompang. Dan sewaktu makan, disebalik lagu2 kahwin, terselit juga aladom 2,3 kali. Menariknya kenduri ini, tetamu dihidangkan dengan bubur kacang dan teh/kopi tarik. Lama jugak la kami didewan tu, gara2 menikmati bubur dan teh tarik.

Selepas kenduri, kami ke UUM. 10 tahun abah tinggalkan, dan UUM, masih abah kenali walaupun agak banyak juga perubahan berlaku. Masuk saja pagar UUM, macam2 perkara datang balik ke fikiran abah. Dan dikala itu lah, abah dan ummi sibuk menceritakan kisah masing2 pada Muizz. Kalau abah jadi Muizz, mesti bosan habis dengar cerita lama ummi dan abah.

Tempat pertama dituju, Masjid Sultan Badlishah. Masih seperti dulu, seperti kali pertama abah jejakkan kaki kesitu pada 1991. Disitulah banyak kenangan abah. Dimasjid itulah abah keracunan makanan, disitu juga tempat tarawih setiap ramadhan, disitu juga tempat abah kenal apa itu qiamullail, dan disitu juga tempat menyembahyangi jenazah rakan2 yang pergi menghadap Allah sebelum sempat kami sama2 konvo.

Tempat2 lain macam biasa, masih lagi istimewa. Tempat2 abah biasa lepak pun abah singgah tengok. Ekekke, memang mengimbau nostalgia la kiranya. Cuma sayang, waktu disana, abah tidak kenal Ummi. Kalau tidak, mesti kami dah singgah tempat ber'dating'. Ekekekeke.

Kami tinggalkan UUM dengan satu kepuasan. Hilang sudah rasa rindu padanya. Seterusnya, abah memandu ke Kuala Perlis, apa lagi kalau bukan untuk makan ikan bakar dan laksa perlis. Dan alhamdulillah, tercapai juga hajat kami makan kedua2 perkara itu, sambil2 melihat matahari mengundurkan diri dikaki langit Kuala Perlis.

Dan Ahad, kami bertolak semula ke KL. Alhamdulillah, destinasi kali ini agak memuaskan. Jitra, Changlun, Sintok - yang sudah banyak alami perubahan, masih tetap simpan nostalgia lama kami, yang payah untuk diulang semula.

No comments: