Tuesday, May 29, 2007

Cerita tentang puashati...

Semalam abah terbaca satu emel dari seorang rakan grup, berkenaan tidak puashati. Hari ni nak mengepek sikit la ttg perkara ini.

Siapapun dalam dunia ni abah rasa pasti akan tahu dan pernah rasa tidak puashati. Tidak puashati pada diri sendiri, pada orang lain, dan juga pada keadaan, dan pada tahap yang paling ekstrem, tidak puashati dengan Maha Pencipta, nauzubillah.

Salah ke rasa tak puashati ni? Atau wajarkah kita tak berpuashati? Jawapannya, balik pada diri sendiri. Ada orang boleh tenangkan diri mereka kalau mereka tidak berpuashati terhadap sesuatu, ada orang tidak mudah nak menenangkan diri bila mereka tidak puashati. Terutamanya bila tidak puashati terhadap orang lain dan keadaan sekeliling.

Bagaimana nak buat kalau tak puashati? Jawapannya pun terpulang pada individu.

Kalau dengan memendam dan redha akan apa yang berlaku, alhamdulillah. Mungkin itu yang terbaik untuk kita dan orang lain. Tapi kalau dengan meluahkan rasa tidak puashati itu boleh memberi kebaikan utk kita dan orang sekitar, lakukanlah.

Abah secara peribadinya berpendapat, rasa ketidakpuasan hati perlu disalurkan dengan cara yang sebaiknya. Agar jiwa kita tidak terganggu dengan rasa yang ada dalam hati, dan agar apa yang membuatkan kita tidak puashati itu boleh diperbaiki.

Kita tak puashati bila pasangan kita berbuat sesuatu yang tidak kita berkenan, luahkan. Kita tak puashati tengok rakan sekerja buat kerja dgn cara yang silap, luahkan. Kita tak berpuashati dengan servis yang diberikan oleh kedai yang kita bayar untuk servis itu, luahkan. Tak salah meluahkan ketidakpuasan hati, cuma dengan cara yang betul.

Sebab kalau kita tidak luahkan, benda itu tetap akan jadi macam itu. Pasangan kita akan tetap berbuat benda yg kita tak suka, rakan sekerja kita terus2an buat kerja silap, kedai akan terus2an bagi servis cincai2 pada kita. Cuma yang selalu jadi isu, bila ketidakpuasan hati tu diluahkan dengan cara yang silap. Ramai dari kita, termasuk abah pun, bila tidak puashati, sering menyalurkan rasa itu yang bercampur dengan nafsu amarah. Dan bila rasa tidakpuashati itu disalurkan dengan rasa marah, maka itu sudah jadi cerita lain. Dan dalam kes macam itu, abah fikir, lebih baik dipendamkan saja daripada diluahkan.

Untuk anda dan abah juga, semoga kita semua ini akan diberi kekuatan oleh Allah, dan kita berusaha mencari kekuatan itu - supaya luahan rasa tidak puashati kita pada orang lain, akan mampu memperbaiki keadaan untuk kebaikan kita bersama. Kita sematkan dalam hati, bahawa luahan itu bukan kerana kita marah, tetapi kerana kita ingin mereka membetulkan keadaan yang pada kita silap.

Bercerita tentang puashati ni, teringat pada kata rakan abah sewaktu di U dulu, katanya "Kita hidup ni jangan sesekali berpuashati. Namun kita harus bersyukur. Sebab bila kita berpuashati, maknanya, kita tidak akan nampak ruang untuk memperbaiki atau mempertingkatkan lagi perkara itu."

Sambung lagi nanti, abah nak gi bilik pantri jap, nak makan bubur sedap yang Ummi masak pagi tadi. Choww.

No comments: