Thursday, May 31, 2007

Cerita tentang kerja...

Hari ni abah mengepek dari rumah. Baru balik dari klinik. Dapat MC, seperti yang diharapkan. Hehehe, bukan berharap MC pun, tapi memang rasa tak larat sejak balik dari bengkel di Angkasa Raya semalam.

Kali ni nak mengepek sikit tentang kerjaya. 2,3 hari lepas, ada seorang rakan abah waktu di U dulu sms abah, menceritakan tentang niatnya nak beralih angin dalam kerjaya. Bila abah tanya, nak alih kemana, katanya, nak jadi pensyarah. Alhamdulillah kalau betul dia nak jadi pensyarah. Bertambah la lagi anak bangsa abah yang sanggup mendidik anak bangsa kearah kecemerlangan.

Bila abah suruh dia lawat tapak web UPSI, kerana UPSI sedang ada tawaran skim latihan akademik bumiputra (SLAB), tahu apa responnya? "Kenapa ciput sangat gaji dan elaun yg diberi?". Abah faham pun apa maksud dia, yalah, sekarang dia dah jadi Pengurus yang bergaji besar disektor korporat, dan bila nak beralih arah ke bidang pendidikan, terus hilang semangat bila tengok jumlah gaji dan elaun yang bakal diterima. Abah tak salahkan dia pun. Sesiapapun dibidang korporat sana yang gajinya berkali ganda dari apa yang diterima dalam bidang pendidikan ini, pasti akan berfikir banyak kali untuk beralih arah.

Bukan soal tak ikhlas atau apa, tidak, tapi soal survival. Bayangkan gaji sekarang yang dah dalam lingkungan 5-6 ribu, tiba2 cuma akan dapat sekitar 1500-2500 saja bila masuk skim akademik, siapa la yang boleh tahan.

Dan bila dia tanya, "Camna ko boleh survive ek?", abah tak tahu nak jawap apa. Abah cuma boleh kata, orang pendidik macam abah ni cuma boleh hidup seadanya saja. Kalau nak mewah macam orang2 dikorporat sana, susah. Tapi bukan tak boleh. Kalau rajin kejar kelas2 part time di kolej2 swasta, boleh la kumpul duit banyak2, dan beli kereta besar atau hidup senang.

Sebab itu kalau ada adik2 abah diluar sana yang bercita-cita nak jadi pendidik, bermulalah dari awal, supaya takkan terasa sangat perbezaan gaji antara akademik dan korporat. Bidang akademik bukan lubuk duit, tapi ada kepuasan lain yang diperolehi.

Retorik sangatlah kalau abah katakan, yang abah sangat cintakan profesion pendidik ini. Sebab kadangkala ada juga masanya abah sendiri akan tertanya-tanya, "Apa yang aku buat kat ni?". Tapi abah fikir, kerja apa dan dimana pun tetap sama. Ada masa kita rasa "down". Abah cuma boleh kata abah suka dengan kerja ini, sebab banyak ketikanya abah akan rasa puas dalam diri. Puas bila abah tengok ada orang lain yang bertambah ilmunya kerana didikan kita. Puas bila ada pelajar yang kata, terima kasih atas ilmu yang dikongsi. Puas bila tengok bekas pelajar boleh jadi manusia baik bila tamat pengajian. Dan ada beberapa perkara lagi.

Setakat itu sajalah dulu, nanti dah sihat sikit kang, abah sambung mengepek lagi. nak berehat sekejap, sambil tengok Muizz siapkan kerja-kerja sekolahnya.

No comments: