Thursday, May 10, 2007

Cerita tentang kahwin...

Terbaca satu artikel diBH hari ni, iaitu Konsep kasta kikis keikhlasan kenduri kahwin, agak lucu juga. Lucu bukan sebab isunya, tapi lucu sebab teringat kisah lama. Kang abah cerita kisah abah tu, sebelum tu nak mengepek sikit ttg isu hantaran terlalu tinggi.

Abah tahu ada orang setuju hantaran tinggi, ada yang tidak. Yang setuju selalunya sebelah perempuan la, dan yang tak setuju, sebelah lelaki. Masing-masing betul, sebab masing-masing punya alasan kukuh untuk setuju atau tidak setuju.

Kalau anda tanya abah, abah kata, "Hantaran hendaklah atas dasar tolak ansur dan permuafakatan kedua belah ahli keluarga, samada lelaki atau perempuan."

Yang penting bukan hantaran, tapi nikah, atau bersatunya dua manusia yang dipanggil anak-anak. Jika kedua-dua belah keluarga dapat bersepakat dan bertimbangrasa, abah fikir, isu hantaran tidaklah menjadi isu sangatpun. Cuma yang jadi isu, bila hantaran cuma berpihak pada satu belah sahaja, iaitu pihak perempuan. Bukan abah tidak pernah dengar isu keluarga perempuan tetapkan 'harga', dan bila di'tawar', tidak boleh langsung.

Abah tak tahu apa sebab jadi macam itu, tetapi abah fikir, keadaan macam itu berlaku atas sebab-sebab keduniaan, yang boleh diubah pun sebenarnya. Kos sara hidup tinggi, belanja kenduri tinggi, anak dara saya graduan, dia kerja besar, saya orang berkedudukan, dialah satu2nya anak dara saya, etc. etc. Senarai alasan tak akan habis, sebab banyak sangat. Tapi itulah, itu semua benda2 yang boleh dibincang dan ditolakansurkan.

Yang penting kebahagiaan anak-anak kita. Kalau hantaran RM20000 pun, tapi lepas kahwin anak menantu bertengkar sebab tak cukup duit, apa guna? Puas ke kita jika dapat tahu keluarga lelaki terpaksa bergolok bergadai nak memenuhi kehendak kita hanya semata-mata sebab anak lelakinya dah sangat sayang dengan anak dara kita? Adakah kita berbangga dapat buat majlis kahwin besar-besaran, dan dibelakangnya, duit hantaran itu menantu kita sebenarnya dapat dari pinjaman peribadi dengan bank?

Pada mak ayah seperti abah, harap-harap dapatlah berfikir dengan baik ttg isu2 macam ini. Apahal sekalipun, berbincanglah dan bertolakansurlah dikedua belah pihak. Kalau mampu, buatlah apa yang dirancang, kalau kurang mampu, jangan dibeban kehidupan orang lain, dan diri kita.

Tidak guna hantaran RM10000 dan kenduri kendara 3 hari 3 malam, kalau kasih sayang anak2 cuma bertahan sekejap saja. Yang penting bila anak2 nak kahwin, selidiklah keperibadian bakal menantu itu, jangan diselongkar sangat berapa harta yang dia ada. Jika menantu itu manusia yang baik, bertanggungjawab, patuh pada tuntutan agama, dan sangat sayang pada anak dara kita, nikahkanlah mereka, walaupun tidak berkenduri besar2an jika tidak mampu. Dipenghujung harinya, hanya kebahagiaan mereka yang kita hendak lihat.

Bercerita tentang kahwin ni, teringat cerita abang tukang gunting kat rumah abah waktu abah kekedai dia 2 hari lepas. Katanya, "Adik perempuan saya kahwin dengan seorang anak Datuk. Ingatkan nak pakat ramai2 la adik-beradik pergi bertandang kerumah pihak lelaki, tetapi bila Datuk itu siang-siang lagi cakap, "Hanya 20 orang saja boleh datang, dan tak boleh bawak budak-budak", terus mati niat kami nak pergi ramai-ramai."

Itu cuma satu kisah, dari sekian banyak kisah yang wujud bila cerita bab kahwin kenduri nih. Anda fikirkanlah sendiri apa pengajarannya.

Ini pulak kisah abah waktu malam akad nikah hampir 7 tahun dulu. Abah yang sememangnya cuma tahu akan kewujudan mas kahwin(mahar) dan wang hantaran, tanpa kaji selidik, telah bersetuju dengan keluarga untuk mengikut kebiasaan itu. Abah silap sebab tak tanya keluarga sebelah Ummi. Bila tiba waktu akad nikah, barulah abah tahu, rupa-rupanya diKelantan, tiada istilah wang hantaran, mereka cuma ada konsep mas kahwin sahaja. Jadi, katakan kita bawa hantaran RM8000, kiranya waktu akad tersebut, RM8000 la yang akan dilafazkan sebagai mas kahwin.

Dan alhamdulillah syukur pada Allah, kerana keluarga Ummi tidak tetapkan sebarang nilai untuk hantaran kami. Bila mak abah tanya, jawab pihak mereka, "Terpulanglah pada perbincangan mereka berdua(abah dan mi).". Syukur ya Allah atas nikmat perkahwinan, dan kelancaran proses perkahwinan kami berdua.

Oklah, nak kena mula buat kerja, kang tak siap lak kang kerja2 abah. Hehe.

No comments: