Thursday, May 24, 2007

Cerita tentang lelaki melayu...

Salam buat semua rakan2,

Lama abah tak mengepek kat sini. Hehe, bukan apa, agak sibuk sikit kebelakangan ini dengan kerja-kerja pejabat. Alhamdulillah, hari ni, lega sikit, sebab kerja dah banyak yang siap. Tapi dah nama lagi kerja, siap yang itu, yang baru pulak akan datang. Hehe, tapi takpe, janji hari ni abah tak la sibuk macam hari2 sebelum ini.

Gelihati baca satu surat dalam Utusan Malaysia yang meluahkan rasa hati seorang wanita tentang Lelaki Melayu Bermasalah. Tak tahu la apa nak kata. Pada abah, lelaki melayu bermasalah tu memang satu hal la kan, tapi penulis tu pun sebenarnya bermasalah juga. Tapi abah tak la nak fokus pada masalah sipenulis wanita tersebut. Cuma tang isu lelaki melayu bermasalah tu yang abah nak sembang sikit.

Bukan nak nafikan isu itu, tapi kalau dikatakan lelaki melayu bermasalah tu, agak tidak adil. Bukan sebab abah lelaki melayu, tidak. Kalau dikatakan lelaki india atau cina bermasalah pun, abah tetap akan kata tidak adil. Tidak adil sebab kita tidak sesenang itu boleh generalisasikan sesuatu isu dengan sesuatu kaum atau jantina.

Abah tahupun ramai lelaki melayu yang bermasalah, tetapi ramai juga lagi lelaki melayu yang tidak bermasalah.

Dan satu lagi, pada abah, kalau setakat nak tulis kat suratkhabar menceritakan tentang keburukan dan kepincangan sesuatu, hentikanlah. Orang yang membaca bukannya tak tahu pun tentang keburukan dan kepincangan yang terjadi, mereka lebih dari faham akan isu itu. Yang mereka nak baca, ialah apa yang boleh dibuat. Tindakan apa yang perlu diambil bagi mengatasi keburukan dan mencegah kepincangan supaya ianya tidak akan jadi lebih parah. Rakyat marhaen macam abah ni perlukan saranan-saranan dan idea-idea untuk dilaksanakan bagi menjamin orang2 kita diMalaysia ini tidak akan bermasalah.

Setakat nak kata ramai orang melayu ramai jadi penagih, mat rempit, etc. semua tu dah tak ada makna. Tulislah pula tentang apa yang perlu dibuat dan difikir. Asalkan ideanya 'wise and realistic', tulislah. Kalau idea itu takkan jadi dasar kerajaan pun tak apa, tapi itu yang nak dibaca. Penulisan2 mengutuk itu dan ini, mendedahkan itu dan ini perlulah dikurangkan. Sebab makcik2 kat kawasan2 Ulu pun dah tahu akan bahana masalah sosial remaja Malaysia sekarang. Tak perlu nak diberitakan lagi akan keburukan itu.

Oklah dulu, nak sambung kerja. InsyaAllah esok jumpa lagi.

Opsss, sikit lagi nak sambung. Hari Selasa hari tu, abah cuti. Dan seperti kebiasaan, kalau abah cuti, abah akan bawa Muizz makan tosai kat kedai mamak depan rumah tu. Hari tu, waktu abah ke kedai mamak itu, abah terdengar ada orang bercerita tentang AF5. Menarik jugalah bunyi ceritanya, sebab ada seorang tu tengah bercerita akan kehebatan Mila. Abah pun tolehlah nak tengok siapa yang dok bergebang tentang AF5 tu. Terkejut beruk sikit la abah, sebab yang bergebang tu, adalah 3 orang pakcik, yang mana salah seorangnya telah putih kesemua rambutnya. Aduhaiii, kalau datuk2 dan pakcik2 pun dok bersungguh-sungguh bercerita tentang Mila dan AF, abah tak tahulah apa yang orang2 muda dok gebangkan.

4 comments:

bang long said...

mungkin si akmal fairuz ni tak secantik mana, hidung kembang ke hitam legam ke sebab tu takde sorang pun lelaki inggeris yg cuba usik dia sepanjang 2 tahun dia di luar negara & bila balik msia pulak hanya lelaki2 comot & macam sampah jerk yg usik dia. hairankan kemana perginya lelaki muda melayu yg menjadi doktor,lawyer, pensyarah, pekerja bank & sbgnya. mungkin juga si fairuz ni suka berpeleseran di tempat2 sampah tersebut sebab tu dia hanya di ganggu oleh orang2 sampah...

tentang 3 org yg putih rambut tu abahmuizz jgn lah pass judgement mcm tu, mungkin mereka sedang membaca akhbar, kebetulan masa abah dtg mereka sedang membaca bab si milah tu dapat juara lalu mereka bergebang tentang hal AF5, sebelum tu mungkin mereka sudah membaca bab agama & telah membincangkan dgn panjang lebar & abah terlepas mendengar hujah2 mereka...

pB said...

salam..

lamo doh tok tinggal jejok.
asyik masuk, tapi dok senyap jah.

cuti skoloh, tok kelih klate ko?

ummi sihat?

Abah Mui'zz said...

Bang long, abah cuma cerita apa yg abah dengar dan nampak, apa yang tidak didengari dan dilihat, tak berani nak komen. Harap2 betul la apa yg bang long sangkakan tu.

PB, cuti hari kuli hari tu abah dah balik kelate. Cuti kali ni abah nak ajak Ummi ngan Muizz balik Ganu la pulak. Ummi sihat PB, alhamdulillah. Harap PB ngan abe serta anok2 semua sihat2 belako, insyaAllah.

bang long said...

harap2 lah Abahmuizz supaya betul apa yg bang long sangkakan itu kalau tidak nak jadi apa ya dgn org melayu Islam kita sebab yg lelaki muda melayu macam yg si Fairuz tu komen, yg lelaki melayu dah rambut putih seperti pulak yg Abahmuizz dengar...