Wednesday, November 01, 2006

Cerita tentang beberapa cerita...

Cerita tentang raya

Alhamdulillah, eidulfitri dahpun kita sambut dengan sedikit meriahnya, dan dengan penuh kesyukuran pada Allah. Abah tak tahulah orang lain, tapi untuk abah, syawal tahun ini agak menarik jugalah, walaupun abah rasa banyak hati yang akan terasa. Bukan terasa apa, terasa sebab abah dan famili tak sempat nak bertandang kerumah tuanpunya-tuanpunya hati tersebut. Jangankan rumah kawan2, rumah saudara mara pun tak terhabis abah ziarah. Begitulah saban tahun, ada saja yang tak sempat. Tetapi dalam tidak sempatpun, pasti akan ada rumah yang jadi kewajipan abah ziarah, yang memang tak pernah miss lagi setakat ni.

Abah balik kampung pada hari Deepavali, sampai Paka dah petang pun, tapi sempat juga berbuka puasa ngan keluarga. Kesian mak terpaksa masak extra dalam waktu yg singkat, sebabnya, abah memang tak inform yg abah nak balik hari tu. Dan sebab tak inform tu la agaknya, duit raya yang abah dah tukar, tertinggal kat rumah. Aduihhh, kena la cari duit raya lain.

Raya ke-3 kami ke kampung Ummi pulak di Kelantan. Menziarah pun seadanya saja, sebab ramai saudara mara yang dah mula balik bandar semula. Ramai yg tak sempat jumpa.

Hari Isnin baru ni, bertolak semula ke bandar Sungai Buloh, sebab dah kena masuk kerja. :-(

Cerita tentang Muizz

Abah rasa orang yg paling gembira balik beraya dikampung, tak lain dan tak bukan, Ahmad Muizz kesayangan abah. Malam pertama di Paka, dia ajak balik KL, sebabnya rumah tok mak takde aircon, dia kepanasan. Aduihhh.

Tapi bila dah start jumpa sepupu-sepupunya, terus tak nak balik KL. Ajak ke Kelantan pun tak mahu. Dah pandai pergi rumah sepupu2 dia tanpa abah dan ummi bersama.

2 hari di Paka, slang cakap dia pun dah bertukar. Abis campur aduk slang biasa dia ngan loghat Trg. Geli hati la pulak kami dengar dia bercakap ngan geng-geng sepupu dia. Dan bila diKelantan, pun kes yang sama. Habis dicampur aduk loghat Kelantan, Trg, dan juga loghat KL dia. Mana dia belajar pun abah tak tahu, tapi yang pasti, banyak perkataan dia Terengganukan atau Kelantankan. Ahmad...ahmad.

Nak ajak balik ke Kelantan, puas dipujuk. Siap kena tipu nak bawak gi jalan2 lagi. Itupun sepanjang jalan tanya, "Kita nak gi mana ni? Ahmad tak nak pegi Kelantan. Ahmad nak balik umah Tok Mak". Aduihhh anak. Sampai kelantan, dia bagi syarat, "Kita tidur satu malam je kat sini tau, esok kita balik Terengganu, ok?". Abah ok kan je lah. Nak buat camna.

Duit raya? Alhamdulillah, ada la rezeki dia sikit. Yang paling best, setiap paket duit raya, dia tak bukak langsung, dapat je dari orang, terus dia pass pada abah atau ummi. Nasib baik la abah ni baik(ececececece), kalau tak, abis dah duit raya Muizz abah guna buat isi petrol kereta.

Masa nak drive ke Sungai Buloh, abah tipu dia lagi, abah kata, kita nak balik Trg. Dia pun ok lah, sebab memang dia nak balik umah Tok Mak. Bila sampai Machang, dia tanya abah, "Abah, Ahmad rasa ini jalan nak balik KL je". Hahaha, Ummi dah sengih, abah pun tak tahu nak cakap apa. Nasib baik dia tak sambung ayat dia lagi.

Cerita tentang isu semasa.

Malas nak komen tentang isu Datuk Zakaria tu. Satu pelajaran penting, kalau anda orang berpangkat dan berkuasa, buat la salah macam manapun, kesannya cuma sikit saja. Anda masih boleh berkuasa dan bermewah2.

Tentang Tun Mahathir, abah rasa dia ni memang ada agenda tersembunyi. Tak tahulah agenda apa, tapi dari kesungguhan, dia tuntut perkara2 yang bukan utk kepentingan rakyat sangat pun, tapi lebih pada kepentingan sesetengah pihak saja - AP, Projek Mega. Abah memang jenis tak respect sangat pada dia kan, jadi tak tahu nak komen apa. Cuma kesian la kat Pak Lah. Kat Tun pun kesian juga, sebab nampak cam makin tak betul je dia.

Cerita tentang TV

Abah tengok banyak juga rancangan TV sempena raya hari tu, tapi satupun abah tak tengok. Yang abah tengok dalam 90% cerita pun, masa malam raya, sambil2 temankan ummi masak. Cerita Takbir Suci ke kalau tak silap abah. Hehe, dah la syahdu dengar orang takbir raya, kena pulak tengok kisah sedih macam itu, hehe, memang bergenang jugalah kelopak mata.

Dan abah tertarik lak dengan promo satu cerita wayang yang akan ditayangkan hujung bulan nanti. Kalau tak silap, CINTA nama tajuknya. Abah ni jenis liat sikit nak tengok cerita melayu. Jarang sgt abah berkenan dengan filem melayu, tapi promo CINTA tu macam tahu je yang abah akan tertarik. Teringat dialog Rahim Razali, "Isteri itu bukan hakmilik, tapi anugerah...". Nanti abah nak ajak Ummi pergi tonton la ceita tu kat wayang. Harap2 filem tu tak mengecewakan macam filem2 melayu yang sebelum2 ini lah.



Oklah, takat sini dulu, insyaAllah, lain hari sembang lagi.

2 comments:

embun said...

dah besar muizz, ya. dah cam jalan balik ke kl.
anak saya si Sufiah pun dah cam jalan hendak ke tesco, giant, balik rumah. baru 2 thn. hem...

aarin said...

CINTA..ari tue g cinema ingat nak tgk sbb ingatkan start tayangan 30/10, rupanya 30/11..tak sabar sgt nak tengok cerita tue