Tuesday, June 21, 2005

Cerita tentang Bersamamu

Wajah

Berbumbungkan angkasa kelabu
Lantainya bumi retak seribu
Setiap langkah perjalananmu
Beronak berliku

Betapa berat mata memandang
Berat bahu menggalas bebanan
Belum sempat menitis ke pipi
Tangisan kering sendiri

Berkali tersungkur
Pandanganmu kabur
Namun azam meneruskan hidup
Tak pernah luntur

Engkaulah perwira
Di medan derita
Merentasi ranjau kehidupan
Dengan harapan

Luahan rasa derita jiwa
Pada wajah tiada rahsia
Menunggu malang berganti tuah
Usah kau berputus asa
Kaulah wira

Semalam abah tonton rancangan Bersamamu TV3, tersentuh juga hati lihat kepayahan hidup manusia lain. Terasa bersyukur dengan nikmat yang Allah beri, walaupun kadang-kadang terleka dengan nikmat itu.

Abah sebenarnya kagum dengan dua anak lelaki Puan Serinang Subi, betapa anak itu pada abah, anak yang cukup baik. Untung beliau ada anak2 sebegitu. Ibu bapa lain juga, termasuklah abah sendiri, perlu bersyukur kalau dapat anak2 yang baik. Kalau ditakdirkan dapat anak yang pada pandangan ibubapa ini 'kurang baik', bersyukur jugalah, sekurang2nya kita ada anak. Tapi kena juga berusaha bimbing dan didik anak itu, moga dia juga akan jadi anak yang baik.

Abah kadang takut juga bila umur makin meningkat, sifat diri akan berubah. Macam abah lihat sesetengah orang tua. Bila umur dah semakin meningkat, makin banyak kerenah yang melukakan hati anak-anak sendiri dibuat. Abah bukan bermaksud kerenah akibat kekangan fizikal akibat umur tua, yang abah maksudkan ialah sikap-sikap seperti marahkan anak depan orang(walaupun anak itu dah pun ada anak sendiri), suka bangkitkan kisah2 lalu yang kadang2 melukakan hati anak, banding-bandingkan anak2. Anak itu bagus, anak ini tidak, etc.

Kalau anaknya baik, alhamdulillah, akan ditelan saja rasa kecil hati, sebab itu ibu, itu ayah yang banyak berjasa. Tapi malang kalau terkena pada anak yang tidak boleh menerima keadaan sebegitu. Bukan salah sesiapapun sebenarnya, cuma masing-masing pada abah kena banyak ada rasa tolak ansur, terutamanya si anak.

Moga-moga Allah jauhkan diri abah, dan anda semua dari sikap sebegitu, andainya umur kita dipanjangkan Allah.

No comments: