Tuesday, August 10, 2010

Cerita tentang Ramadhan 1431H

Salam sahabat,

Sekian lama tak mengepek apa2, hari ni ada keinginan untuk mengepek.

Petang semalam, sewaktu sedang memandu pulang kerumah, abah dengar program Keluarga Sakinah di ikim.fm, dikendalikan oleh Datuk Prof Dr Sidek Baba. Program yg sangat baik, bukan kerana abah memang minat dgn Prof Sidek, tapi sebab intipati dan ilmu yang disampaikan. Berkaitan kekeluargaan dan bagaimana menjadikan rumahtangga dan kehidupan berkeluarga itu satu syurga didunia buat kita semua.

Abah mendengar untuk ilmu, dan abah mendengar untuk memeriksa diri. Banyak ilmu yang diperolehi (kalau dengar selalu la) dan banyak kekhilafan diri yang perlu diakui. Ada perkaranya abah dilandasan yang betul, tapi banyak perkaranya, masih perlu diusahakan lebih kuat dan lebih konsisten.

Bukan abah saja lah, anda semua pun. Selagi anda berkeluarga, ilmu2 ini sangat penting diketahui dan dipelajari, dan lebih penting untuk diamalpraktikan, supaya hidup kita akan lebih tenang, senang dan nyaman. Bukan kita saja, malah seluruh ahli keluarga kita.

Siapa yg tak impikan keluarga bahagia, kan? Tanyalah sesiapa pun, semuanya akan teringin punya keluarga bahagia, dari segi fizikal dan spiritualnya. Semua ibubapa inginkan anak2 yang baik dan taat, pandai, soleh. Semua ahli keluarga inginkan rumah yang kemas, bersih, tenang dan damai. Semua isteri dambakan suami yang penyayang, soleh, bertanggungjawab. Dan semua suami butuhkan isteri yg solehah, taat, lemah lembut dan penuh kasih sayang. Itulah gambaran sebuah syurga bagi keluarga.

Untuk sesetengah kita, nampak macam sempurna sangat keadaan diatas tu, kan? Mmg nampak macam sempurna, tapi tidak mustahil untuk dinyatakan. Realiti hari ini, kebanyakan rumah tangga kita tidak sebegitu. Anak2 kita nakal, suka sepahkan rumah, tak dengar kata. Isteri kita boros, dan tidak taat pada kita. Suami kita pemalas, pemarah, dan sangat ego. Dan kita saban hari asyik terkenangkan betapa bahagianya JIKA semua itu berubah ikut yang kita impikan.

Kalau anda (dan abah juga) inginkan hidup anda seperti yg diimpikan, jom kita sama2 perbaiki diri dan keadaan. Duduk mengeluh dan berfikir saja tidak akan kemana2. Kita tahu apa kita inginkan, kita timba ilmu positif dimana2 dan dari siapa2, kita pakat2 amalkan dan praktikkan. Kita tidak boleh harapkan org lain dan persekitaran mengubah kita. Kita yang kena ubah persekitaran dan orang2 dibawah jagaan kita. Disamping sentiasa berdoa moga2 Allah bantu.

Cukup2lah memberi justifikasi (dan alasan) untuk tidak berbuat sesuatu. Anak ramai, tak ada masa, kerja pejabat banyak, duit tak cukup, suami tak supportive, bla bla dan bla lagi alasan yg akan sering ada bila kita cuma untuk tidak berbuat sesuatu yang patut. Bukan anda, tapi abah. Tahu perlu berbuat sesuatu, tapi sering saja hati dan diri ini mencari alasan. Alasan yg valid pun sebenarnya, tapi dalam masa yg sama mensabotaj diri abah sendiri.

Kita banyak tidak maju dan berkembang (bukan berkembang tubuh badan) hanya kerana kita sabotaj diri kita sendiri. Susah, aku memang ditakdirkan macam ini, masa belum sesuai, nantilah, dan macam2 lagi kaedah kita mensabotaj diri.

Sempena Ramadhan 1431H ini, jom saahabat2 abah semua, kita hentikan mensabotaj diri kita. Usahakan sesuatu yang baik, dan positif, samada untuk diri sendiri, ahli keluarga dan persekitaran. Jadikan madrasah Ramadhan yg akan kita lalui selama sebulan tahun ini (insyaAllah jika dipanjangkan umur), menjadi madrasah terbaik mendidik diri kita, dan menjadikan kita manusia yg sering berusaha mengamalkan segala kebaikan yang dipelajari dan diketahui. Kita sayang Allah? Cintakan Allah? Maka sayanglah dan cintalah anak2 dan isteri serta keluarga. Sayangilah mereka dengan kita berusaha (sebaiknya bersama2 mereka) untuk menjadikan rumah kita itu syurga buat kita.


Semoga dipenghujung Ramadhan ini, kita akan berjaya menamatkan pengajian kita dengan cemerlang, selain dari mendapat keampunan, rahmat dan kasih sayang Allah serta segala kelebihan lain yg Allah hanya tawarkan dalam bulan ini. Sesekali berebut membeli time sale Sogo, apa kata kali ni kita berebut membeli time sale Ramadhan.

Mustahil? Tidak sama sekali.

Salam ramadhan dari abah dan keluarga untuk sahabat semua.

No comments: