Thursday, July 15, 2010

Cerita tentang Erti kerja...

Salam sahabat, moga kita semua tetap sihat dalam rahmat Allah.

Sekadar nak berkongsi pasal sesuatu yg abah dengar dari radio.

Berkisah pasal kerja, ada satu cerita berkenaan tukang rumah yang bercita2 untuk berhenti kerja dan pergi melancong. Setiap hari2 terakhir bekerja, keinginannya utk melancong bertambah kuat. Tak tau la kat mana kan, Maldives ke, Hawaii ke. Tapi sebelum dia tamat perkhidmatannya, bossnya mintak dia siapkan satu lagi rumah, sebagai projek terakhir. Oleh kerana banyak terhutang budi dengan boss, maka dia buat la juga rumah tu. Tapi kerana jiwa dan hatinya sudah berada ditempat yg dia nak pergi, (agaknya sini la kot),


maka dia buat la rumah tu dengan separuh hati dan jiwa. Dan anda pun mesti boleh agak bila kerja dibuat tanpa kesungguhan dan keikhlasan. Bila dah siap, boss dia kata, "ambiklah rumah ini, hadiah dari aku, kerana kamu seorang pekerja yang sangat dedikasi, cemerlang dan paling tekun dengan kerja2 kamu." And the rest is history (a.k.a buat kesimpulan sendiri la ya!)

Anda pernah rasa sangat malas nak ke tempat kerja? Sangat malas nak buat kerja? Berharap setiap hari adalah hari cuti? Walaupun begitu, anda tetap nak gaji masuk dalam akaun bank seperti biasa, kan? Jangan kata sahabat semua, abah pun ada ketikanya datang rasa macam itu. Dan bila ada rasa macam itu, kerja pun buat sambil lewa, tak letakkan sepenuh hati dalam kerja yg dibuat. Hanya kerana motivasi "duit gaji akan masuk", maka buat jugalah, janji siap - kualiti tolak tepi. Dan bila buat sekadar siap, faham2lah hasilnya. Mungkin tidak ada cacat celanya, tapi kesempurnaan, memang takkan capai ler.

Tapi kalau kita diberitahu awal2 bahawa bila kerja kita siap, boss akan bawak kita melancong, naikkan pangkat, bagi bonus tinggi tahun ni, agak2 la kan, apakah kesudahan kerja kita tu ya? Abah yakin, mesti kita akan bagi "the very best" dalam melaksanakannya. Tak tido malam pun tak apa. Ke tak? Tapi untuk kerja itu je la kan, lepas siap kerja tu, dan lepas dapat habuan, kita akan balik pada diri kita yg biasa itu.

Kenapa jadi macam itu? Abah rasa sebab selama ini, kita bekerja hanya kerana ganjaran. Abah mungkin salah, tapi itu yg abah pikir (dan abah dengar dari radio). Kita jarang melihat kerja kita dari sudut pemberian. Satu pemberian pada yang lain. Dan abah rasa kita kena mula melihat kerja kita dari kedua2 sudut ganjaran dan pemberian. Ganjaran adalah apa yg kita dapat secara langsung atau tidak - gaji, bonus, kepuasan etc. Dan pemberian adalah apa kebaikan yang kita berikan pada insan lain. Makcik tukang cuci ada pemberian dalam kerjanya, cikgu pun sudah pastinya ada, teller kat bank pun ada, setiausaha boss pun ada juga, pendek kata semua pekerjaan pun pastinya ada elemen pemberian.

Dan baiknya kalau kita boleh memberi yang terbaik, dalam melaksanakan kerja kita. Tidak kira kerja makan gaji, atau kerja sukarela. Kerana dengan memberi yang terbaik, ada insan lain yang akan mendapat manfaatnya dari situ. Bangunan pejabat yang kita duduki ini pun kalau tidak kerana mamat2 indon atau bangla yang menyusun batanya, atau memasang bumbungnya, kita pun pastinya tak akan merasa keselamatan dan keselesaan bangunan tempat kerja kita, kan? Dan bayangkan kalau mamat2 indon itu buat kerja separuh hati, hanya sebab duit semata2, pastinya kerja dia tidak akan sempurna.

Dan nak memetik juga kata2 Ustaz Hasrizal, jika kita orang miskin, jadilah orang miskin yang terbaik. Jika kita kaya, jadilah orang kaya yang terbaik. Jika kita boss, jadilah boss yang terbaik, dan jika kita kuli, jadilah juga kuli yang terbaik. Kenapa? Kerana kita akan diadili (di akhirat) dari posisi mana kita ditempatkan Allah didunia ini. Dan kerana jika kita jadi yang terbaik didunia ini, pastinya orang lain akan mendapat sama kebaikan yang kita buat dan ada itu, insyaAllah.

Abah tinggal anda kat sini dulu (anda buat kerja la semula lepas baca ni), sebab abah ada kerja nak diuruskan sebelum abah bertolak ke Maldives esok hari untuk bercuti bekerja. InsyaAllah kalau ada waktu senggang, abah akan cuba menyelongkar Maldives mencari sesuatu yang boleh dikongsi dengan anda nanti. Tak sabar rasa hati nak melihat keindahan alam ciptaan Allah SWT, yang selama ini abah cuma saksikan dalam gambar dan TV sahaja.

Doakan abah selamat pergi dan balik, dan selamat dalam memberi yang terbaik dalam kerja yang diamanahkan pada abah, insyaAllah.

No comments: