Wednesday, July 07, 2010

Cerita tentang sifat diri...

Salam sahabat,

Hari Khamis dan Jumaat lepas abah kena hadiri satu bengkel yang dibuat oleh syarikat abah. Menarik bengkelnya sebab dalam bengkel ni tak ada ceramah2 yg membuai mimpi. Yg ada cuma sesi2 mengenal diri sendiri, yang pada abah, satu perkara menarik untuk diberi tumpuan. Yang sebenarnya, penarik bengkel ini ialah tempat dimana ia dibuat - Sheraton Imperial.

Abah pertama kali dtg SI ni. Tak boleh nak komen pasal bilik, sebab abah tak stay sini, tapi kalau part makan - superb. Tapi sayang, sebab bengkel hari Jumaat, maka sesi makan tak boleh lama2, sebab nak berkejar ke masjid plak.
Berbalik pada bengkel tu. Kami diberikan beberapa soalan yang berupa ujian personaliti. Ada ujian yang pendek (kurang lebih 40 soalan), dan ada yang panjang (270 soalan). Jenuh juga la menjawab. Tapi tetap jawab, sebab syarikat nak tahu profil setiap staf yang menghadiri bengkel ini. Dan hasilnya adalah seperti yg abah kenal diri abah macam mana. Hehehe, takleh cakap kat sini, malu abah nanti. Hahahaha. [Tapi kalau anda nak agak, boleh juga. Hehe]


Apapun, kalau anda ada peluang, cuba la buat test personaliti ni. Bagus juga sesekali mengenali diri sendiri. Tapi jangan la percaya 100% apa hasilnya, sebab manusia ni banyak masanya susah nak dijangka. Kita akan berkelakuan yg berbeza dan situasi dan senario yang berbeza. Sebab tu jangan pelik bila orang 'cool' tiba2 marah, orang kidal tiba2 gunakan tangan kanan, orang pendiam tiba2 boleh bercakap banyak, sebab semuanya boleh berubah ikut keadaan dan masa.

Cuma kalau hasilnya adalah seperti yg anda kenal diri anda macamana, cubalah ubah2 mana2 yang patut. Kalau kita ni jenis manusia berat mulut, cuba2lah ringankan, paling tidak dengan orang2 kesayangan kita, kot2 itu boleh menambahkan rasa kasih depa pada kita. Atau kalau kita ni jenis cepat hot, cuba2lah cool kan sikit rasa hot tu. Mana tahu dengan memperbaiki sikit sikap dan sifat yg kurang baik untuk diri kita tu, boleh jadikan kita lebih tenang dan kurang tertekan dengan hidup. Kan?

No comments: