Tuesday, June 29, 2010

Cerita tentang adil...

Malam tadi, sewaktu dalam perjalanan ke Cheng's Child Clinic (sebab Achik dan Adik baby demam), Ummi sempat berkongsi sesuatu dengan abah. Berkongsi pasal apa yg berlaku dan apa yg didengar. Berkongsi pasal 'adil'.

Dan abah berkongsi dengan anda disini, dari perspektif abah.

Bila sebut pasal adil, agak2 la, apa dalam fikiran anda? Dan pastinya abah tidak maksudkan Parti Keadilan Rakyat itu (yang abah sendiri pun sudah kurang pasti dimana keadilan yang mereka juangkan). Bukan juga berkenaan manusia bernama Mohd Adil. Tapi berkenaan bagaimana kita sering memandang akan adilnya kehidupan pada diri kita. Sebab abah yakin anda selalu dengar ungkapan, "hidup itu tidak adil".

Walaupun kita jarang ungkapkan keadilan atas namanya adil itu, kita sering juga merungut akan bagaimana kita yang bekerja keras dipejabat, alih2 si kaki bodek boss itu juga yang naik pangkat dan gaji. Dan kita juga mengeluh, akan betapa lamanya kita beratur dalam kesesakan trafik, alih2, mamat yang potong Q juga yang meluru kedepan. Betapa juga kita yang selalu ambil berat tentang mak ayah, alih2, abang sulung atau adik bongsu itu juga yang lebih disayangi mak ayah.

Dan bila merungut atau mengeluh soal itu, pastinya kita merujuk betapa tidak adilnya kehidupan pada kita. Betapa kita yang baru pertama kali nak menipu, terkantoi, sedangkan kawan kita hampir setiap bulan tipu claim, "haram" tak pernah kantoi. [Abah saja je guna perkataan 'haram' tu, sebab orang sekarang suka betul sebut, walaupun tak kena pada konteks].

Pada abah, kita ini manusia biasa. Tahap keimanan dan kesabaran kita nipis. Kita cepat rasa letih bila kerja keras kita tak dipandang boss, yg lebih memandang pada bodekan sipolan dan sipolan saja. Kita cepat putus asa bila, "asyik orang potong Q aku jer". Dan lebih parah bila kita pulak yang melakukan perkara2 yg kita tidak suka itu, atas dasar, "puas hati aku!". Abah tidak boleh nak menghukum, sebab abah pun manusia macam anda. Abah tidak sempurna. Ada masa abah macam apa yg abah tulis diatas itu. Dan seringkali juga abah rasa betapa tidak adilnya hidup pada abah. Tapi tidak la sampai menidakkan keadilan Allah SWT.

Kerana Allah SWT itu sesungguhnya Maha Adil. Segala ketidakadilan yang berlaku (yang kita rasa sebenarnya) pada diri kita, merupakan antara aturan Allah pada diri kita. Malangnya seringkali kita gagal melihatnya dari sudut yang positif, kerana kesedihan dan kekecewaan lebih tebal dihati.

Kita pastinya tidak terfikir bahawa itu kaedah yang Allah beri untuk menguji keimanan dan kekufuran kita. Untuk menguji sejauh mana keyakinan kita pada keadilanNya, dan janji-janjiNya. Kita juga gagal melihat akan implikasinya pada mereka yang kita rasa tidak berlaku adil itu. Kita rasa, bila kawan kita menipu duit claim, mereka akan lebih banyak duit. Kita rasa, mereka yang potong Q sewaktu trafik sesak itu akan sampai awal kedestinasinya, kita rasa mereka yang naik pangkat kerana kemahiran "kipasan" mereka akan hidup senang. Tapi kita tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Tapi tak kisah la kan, sebab itu kehidupan mereka dan urusan mereka dengan Allah. Kerana mereka itu juga sebenarnya diuji Allah, sama seperti kita. Gagal atau berjaya, bergantung pada kekuatan kita menerima takdir yg Allah aturkan untuk kita.

Abah sangat yakin bahawa apa saja yang berlaku dalam hidup abah, ada hikmah yang kadangkala abah tahu, sebab itu kadang2 selalu keluar dari mulut, "Ha, nasib baik..." (nasib juga yang dapat nama!) Dan kebanyakan hikmah dari apa yg berlaku itu, abah tidak tahu, tapi abah yakin ia tetap ada. Sebab abah juga yakin Allah itu Maha Adil, Maha Mengasihani, Maha Penyayang.

Semoga abah dan anda semua akan lebih baik dalam menangangi isu rasa "ketidakadilan hidup" ini pada diri kita dan manusia2 kesayangan kita. Semoga nanti, setiap kali kita rasa hidup tidak adil, kita dapat fikirkan mereka yang lebih besar ujiannya dari kita. Bayi2 comel yang dibuang itu tidak sesekali mengeluh akan tidak adilnya hidup pada mereka, sekalipun dibuang, dibakar, di'blender'. Yakinkan diri bahawa betapa tidak adilnya apa yg berlaku, ia hanyalah didunia. Dan ia hanya ujian untuk kita kukuhkan lagi keyakinan kita pada Al-Adil Allah itu.

Yang penting, apa yang berlaku disana nanti. Kerana disana, semua kita akan diadili seadil2nya. Adilkah kita dalam hidup kita? Pada orang2 kesayangan kita? Pada tugas kita? Pada rezeki yg Allah beri pada kita?

Kita tanya diri, kita tepuk iman. Semoga jawapannya adalah yang 'adil' buat kita semua, insyaAllah.

Jumpa lagi dengan izin Allah. Minggu depan mungkin.

No comments: