Wednesday, January 21, 2009

Cerita tentang belas...

Malam tadi, selepas temankan Muizz siapkan kerja sekolah dia, dan selepas depa bertiga tidur, abah sempat tonton satu produk TV9 bertajuk Bumi Dipijak Langit Dijunjung. Dipaparkan kisah Puan Norlina Alawi dan PERNIMnya, serta kisah Prof Madya Dr Sharifah Zainiyah Syed Yahya dan kanak-kanak down-sindromnya.

Melihat pada dua cerita berbeza tapi sama itu buat abah terharu dan tersedar. Terharu melihatkan anak2 malang itu masih mampu menikmati kehidupan dan kasih sayang insan2 berhati mulia. Terharu juga melihatkan penderitaan sebahagian mereka. Walaupun mereka tidak faham akan makna derita, tapi abah yakin jauh disudut hati, mereka pasti berangan2 dilahirkan dan dibesarkan dengan sempurna, seperti mana yang mereka tonton dalam cerita2 TV (walaupun kadang2 tak masuk akal).

Tersedar pula bila melihat kanak2 itu, dan melihat pada ujian Allah pada mereka. Tak seberapa dibandingkan ujian Allah pada abah. Dalam abah rasa betapa beratnya masalah yg menimpa, abah fikir masalah mereka jauh lagi berat. Dilahirkan dengan HIV/Sindrom Down, ditinggalkan ibubapa (atas pilihan depa/atas sebab panggilan Allah), terpaksa hidup dengan belas ihsan dan kasih sayang manusia lain, terpaksa menelan ubat2 pahit itu hampir setiap hari, dan ada yang cuma menunggu masa dijemput Allah, dalam usia semuda itu - sungguh mereka itu manusia2 tabah. Dan sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih Maha Pemurah. Didatangkan manusia2 berhati mulia macam Pn Norlina dan Dr Sharifah, untuk membantu kanak2 ini seberapa daya yang mereka ada. Abah pun tidak akan semulia mereka untuk berbuat apa yang mereka buat, walaupun dalam hati, ingin sangat buat perkara2 itu. Abah tabik spring pada dua insan ini, dan insan2 lain diluar sana yang berkorban banyak benda demi memastikan anak2 ini membesar sebaik mungkin.

Ya Allah, Engkau kasihilah mereka. Ampunkan dosa-dosa mereka dan ibu-bapa mereka. Ampunkan juga dosa-dosa kami, hambaMu yang sangat lemah dan khilaf. Engkau datangkan juga dalam hati-hati kami sifat2 mulia yang telah Engkau berikan pada mereka yang terpilih. Semoga kami semua akan punya rasa belas dan ingin membantu sedaya kami, insan2 dan anak2 bangsa yang memerlukan itu.

P/S: Bercakap tentang kanak-kanak, ada satu lagu yg abah cukup suka dengar, yang berkait rapat dengan kanak-kanak, anak2 abah khusunya, dan sesiapa saja yang sangat dekat diri mereka dalam hati abah.

Marc Anthony - My Baby You

1 comment:

CAHAYA said...

suka kat lagu ni jugak. Memang feel so Alive lah!