Monday, January 18, 2010

Cerita tentang pujian...

Salam sahabat,

Dalam post yg baru lepas ini, abah ceritakan ttg anak2 di KK. Semalam, waktu baca akhbar, terbaca cerita yg sama tapi tak serupa, iaitu cerita anak2 gembel di Indonesia. Bukan nak mengata atau apa, tapi perkataan gembel tu pada pendengaran, hina sangat bunyinya. Tapi itulah realiti hidup mereka. Samada mereka dihina, atau dipandang sepi oleh mata memandang. Dan tidak kira mereka dihina atau tidak dipandang langsung oleh masyarakat, hidup mereka tetap sukar dan melarat. Hidup hari ini sekadar memastikan esok masih boleh lagi hidup. Bagaimana untuk hidup? Hanya mereka dan Allah saja yg tahu. Kita? Sekadar mendoakan agar mereka diberi kerahmatan dan rezeki hidup oleh Allah.

Tutup pasal isu anak2 gembel.

Kali ni nak bercerita pasal bakhil. Hahaha, bukan Haji Bakhil dalam cerita P. Ramlee tu, tapi tentang diri kita yang bakhil. Siapa rasa diri dia bakhil, angkat tangan? 1,2,3..ha, ada 3 orang (salah sorangnya abah la tu). Bukan bakhil apa pun, jangan sahabat salah faham maksud abah. Bakhil yg abah nak katakan bukan bakhil harta, tapi bakhil pujian. Ya, bakhil dalam memuji. Sukar sekali nak lontarkan kata2 pujian.

Abah faham kalau sahabat akan berkata, "Hidup tak perlu pujian. Asalkan ikhlas, pujian itu bukan isunya.". Betul, abah sokong itu. Dan pasti juga yang akan berkata, "Pujian itu hanya untuk Allah, kita hambaNya tidak layak menerima pujian." Abah akan kata, 'Betul juga." Tapi kena tengok la pujian yang macam mana. Pujian bukan bermaksud kerja itu tidak ikhlas. Kerja yang ikhlas, dan diiringi pujian sebagai penghargaan, tidaklah salah pada abah. Asal saja jangan keterlaluan.

Kita manusia. Ada orang tak suka dan benci dipuji. Tapi percayalah, ramai manusia yang dambakan pujian, terutamanya dari orang2 penting dalam hidupnya. Bukan pujian tinggi melangit, cukup sekadar, "Kemas penampilan awak hari ni, suka saya tengok." Atau, "Terima kasih atas hasil kerja yang lengkap dan tiada ralat ini. Chaiyokkk."

Abah juga percaya, sekadar 'Bagus anak abah ni, rajin buat kerja sekolah dan tolong ummi." tidaklah sampai menidakkan "segala puji bagi Allah ". Asal saja pujian kita sesama manusia itu bersandarkan bahawa hanya Allah yang memberikan segala perkara, termasuklah kepada benda yang dilakukan, yang dipuji tadi. Tak salah "Sedap la Ummi masak ari ni.", asalkan disyukuri bahawa nikmat kebolehan memasak yg sedap tadi adalah dari Allah SWT.

Abah sebenarnya nak sentuh pasal pujian lain, terlalut plak kesitu. Maafkan abah.

Maksud abah dengan bakhil pujian itu, adalah bakhilnya kita dalam memuji Allah. Allah bagi kita mulut yang baik, suara yang sedap dan merdu, itupun kita masih bakhil dalam memujiNya.

Sekadar Maha Suci Allah, Segala Puji bagi Allah, Allah Maha Besar itupun, sekali sehari pun agaknya susah nak keluar dari mulut kita ini, kan? Abah la tu, bukan sahabat2.

Padahal kalau nak difikirkan, takde kena bayar apa2pun. Tak rugi apa2pun. Tapi tetap bakhil.

Lagu kegemaran, 50 kali sehari kita boleh ulang2 nyanyi, tapi Asma'ul Husna, sekali sehari pun payah. Jangan kata nak lagukan, nak dengar pun payah.

Khilafnya abah, hinanya abah. Dan manusia2 seangkatan dengan abah.

Semoga sahabat2 semua tidak tergolong dalam kategori bakhil pujian ini, insyaAllah.

Sekadar disini saja hari ini, bersambung dilain waktu insyaAllah.

Sedikit kata2 untuk tatapan sahabat sekalian, yang abah ambil dari blog reyhane-masoumah.

Kurniaan tuhan terdayakah kau hitung?
Atau siapakah mampu mensyukuri satu dari ribuan nikmatnya.

Tuhan menciptakan samudera, daratan, pepohon, anak adam, suria, bulan, bebintang, malam dan siang.

Puspawarna kenikmatan tidak mungkin bisa disyukuri
Kelengkapan tidak mudah dihitung.

Tanah mati dengan kesan pancaran suria dianugerahi taman buahan, padang rumput dan bunga lale.

Anak Adam tiada mengesai tuhan melainkan kicauan setiap bolbolnya (burung Bolbol) di atas ranting.

Kemurahan yang lalu, kurniaan dan rahmatnya diberi harapan dengan akibat baik atas kita.
Bertaqwalah! Yang Maha Adil pencipta langit memasukkan orang bertaqwa ke dalam firdausi (syurga).

Jikalau tanpa usaha harta tidak mudah didapati
Wahai saudara ganjaran didapati dengan hasil susah payah.

Barangsiapa tidak berusaha berangankan harapan,
Bodohlah ia tidak menyemai benih hanya menanti hasil

Yang zalim telah mati namun menyisakan amalan keji
yang adil pun mati namun nama baiknya dikenangi

Menyembah selain tuhan tiada gunanya,
Sial sesiapa yang tidak mengambil ikhtiar.