Thursday, May 07, 2009

Cerita tentang mak...

Salam sahabat,

Abah dapat satu emel dari Muzem, berkenaan Ibu. Sekarang ni dimana2pun kita semua ditunjukkan/didengarkan/disibukkan dengan Hari Ibu. Bagus pun sebenarnya. Sekurang2nya bila kita terlalu sibuk dengan kerja dan keluarga hingga terlupa nak fikir pasal ibu, bila orang lain sibuk2 dengan Hari Ibu, kita pun akan turut sama terfikir pasal Ibu. Dan abah nak kongsi dengan anda apa yang Muzem emelkan pada abah, tapi abah sesuaikan dengan diri abah. Sekadar untuk berkongsi cerita.

"Ibu.. Oh Ibu.."

Bila dahaga, yang susukan aku....mak

Bila lapar, yang suapkan aku.....mak (dan kakak)

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak(kakak)

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak (mungkin, sebab mak tak pernah sebut pasal ni)

Bila bangun tidur, aku cari....mak

Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak (abah tak cari sapa2, menangis sendiri2)
Bila nak bermanja, aku dekati....mak (tak bermanja, sebab adik2 ramai)

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak (waktu kecil2 dulu tak bergesel ngan mak)

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.....mak (ayah yang banyak pujuk, itupun kalau
abah sedih bila ayah pukul abah)
Bila nakal, yang memarahi aku....mak (dan ayah)

Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak (takde orang pujuk, abah pujuk hati sendiri)

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak dan ayah (tapi ayah lebih2 marah)

Bila takut, yang tenangkan aku....mak/kakak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak (dulu abah tak peluk sapa2, dah tua bangka ni baru abah pandai peluk mak)


Aku selalu teringatkan ....mak

Bila sedih, aku mesti telefon....kakak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....kakak

Bila bengang.. aku suka luah pada..mak (Abah tak luahkan pada sapa2)

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "

Bila sakit, orang paling risau adalah....mak (dan ayah)

Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak (tak ada orang yang sibuk bila abah nak exam
)
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak (atau ayah)

Bila ada masalah, yang paling risau
.... mak (dan ayah)

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak (lately ni saja)

Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak (dan kakak)


kalau balik ke kampung,
yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak (dan kakak)

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak (dulu sendiri buat, skrg Ummi yg buat
)
Yang selalu berleter kat aku...mak (dulu2 la, sekarang Ummi ambil alih)
Yang selalu puji aku....mak (dan ayah, dan Ummi
)
Yang selalu nasihat aku....mak (dan ayah, dan Ummi)


Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....Kakak (mak sangat kecewa dengan abah sebab ini - Ampunkan abah mak!)


Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari.....Ummi

Bila sedih,
aku cari....Ummi
Bila berjaya, aku ceritakan pada....Ummi

Bila gagal, aku ceritakan pada....Ummi juga (dan simpan sendiri)

Bila bahagia, aku peluk erat....Ummi
Bila berduka, aku peluk erat....Ummi

Bila nak bercuti, aku bawa....Ummi

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Pengasuh

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku (Abah tak sambut Valentine)

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu” (Tak pernah lagi ucap pada mak)


Selalu.. aku ingat pasanganku (dan mak ayah)

Selalu.. mak ingat kat aku (mak tak pernah sebut, tapi abah tahu mak selalu ingat abah, menantu dan cucu2 mak)

Bila-bila... aku akan telefon pasanganku

Entah bila... aku nak telefon mak (sangat jarang abah telefon mak)

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku (waktu hari2 tertentu saja)
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak (Ummi yang selalu belikan, bukan abah)

Emak abah bukan ibu sempurna (jika dibandingkan dengan ibu2 sempurna yang lain). Bukan salah mak, abah tidak dapat banyak benda yg orang lain dapat. Emak hidup dengan terpaksa berdepan keperitan dan kenyataan hidup yang sukar. Abah lahir waktu kakak2 dah boleh diharap, maka banyak masanya abah hanya ada dengan kakak2 abah.

Tapi apapun, abah masih bersyukur dilahirkan oleh mak. Abah bangga ada mak. Abah bukan anak sempurna, dan itu bukan salah mak mendidik abah. Mak dah buat yang terbaik mak mampu dengan segala kekangan yang ada. Walaupun abah sentiasa rasa iri bila lihat mak kawan2 yang sangat motherly dengan anak2 dia,

tapi...

Mak tetap ibu yang terbaik untuk abah.
Abah sangat sayang mak
Abah sangat kasih mak
Abah sangat hormati mak
Abah tak nak kehilangan mak...

Abah akan cuba bahagiakan mak supaya mak boleh lupakan kisah2 suram hari2 lalu, insyaAllah.

4 comments:

arsaili said...

salam abah...tidak semua bernasib baik, ada yang telah ketiadaan mak masa kecil...bagi saya my mum is still the best..terlalu banyak beliau berkorban untuk saya dan dalam adik beradik, saya yg paling byk menyusahkan mak sebab saya anak yg paling bermasalah kesihatan dr kecik hingga besar. Apa pun pengorbanan ibu ni tiada galang gantinya....

CAHAYA said...

I missed my mom! :(

Maher said...

emak adalah anugerah Tuhan. bagus2, teruskan bercerita abah.

muzem said...

InsyaAllah, bah. Harap2 semuanya akan baik buat abah. Dan juga emak abah.

A note to ponder:

"Why mother's are so special?.."

When I came home in the rain,
Brother asked, "Why didn't u take an umbrella?"
Sister adviced, "Why didn't u wait 'til the rain stopped?"
Father angrily warned, "Only after getting cold, u will realize."
But mother, while drying my hair, said, "Stupid rain! Couldn't it wait, 'til my child came home??"

That's mom!.

Abah tolong ucapkan Selamat Hari Ibu buat Ummi ya.