Friday, April 03, 2009

Cerita tentang Tanjung Malim...

Bermula 1 April lalu, hinggalah ke 26 April nanti, abah akan hampir setiap hari berulang alik ke Tanjung Malim, atas sikit urusan kerja di UPSI. Satu tugas yg abah tunggu sentiasa, kerana dengan tugas inilah abah boleh escape dari kesesakan trafik ke pejabat. Dan kerana tugas inilah minyak kereta abah ditanggung oleh syarikat. Hahaha, itu je sebabnya, kan?

Tanjung Malim spt biasa. Abah suka keadaan disini. Waktu abah tiba kat sini jam 8 pagi, kabus masih ada. Sejuk saja rasa. Nyaman sekali. Berbeza benar dengan keadaan diKL. Kat KL ada kabus juga pagi2, tapi kabus ekzos kereta dan lori. Jangan kata sejuk, nyaman jauh sekali.

Dan selama 3 hari diUPSI setakat ni, satu saja yg abah ralat. Bila abah perhatikan gelagat pelajar U sekarang ini, tidak nampak bezanya dengan waktu abah jadi pelajar dulu. Sama saja. Padahal kalau nak kira, abah dah 13 tahun tinggalkan zaman pengajian. Tapi senario nampak masih juga sama. Disana sini, pelajar berkumpul, tak tahu melepak ke belajar. Tapi dari gaya bercakap dan gelak ketawa, rasanya melepak saja. Walaupun didepan mata, laptop terbuka, dengan capaian Internet pun boleh tahan laju, abah rasa pelajar sekarang masih bawa mentaliti kami waktu belajar dulu. Iaitu pelajaran cuma didalam bilik kuliah dan diperpustakaan.

Kalau ditempat2 lain, adalah masa bersembang soal kehidupan dan soal jiwa (faham kan?). Abah tak salahkan depa. Depa mahasiswa yang juga remaja. Nak la bersosial dan berhibur hati juga. Tapi rugilah sikit. Sebab abah perhatikan, mahasiswa bangsa lain, walaupun remaja, masih sempat belek2 buku waktu makan. Sama juga dengan keadaan waktu abah belajar dulu. Pelajar bangsa lain, seolah2 tahu menggunakan waktu. Bukan macam kami, yg kalau takde kelas, membuta atau melepak bilik member saja kerjanya.

Cukup la tu ya. Tak elok berleter pasal ni banyak2. Sebab kita akan tetap jadi kita juga. Dah nama melayu, islam - nak kemana lagi kalau tak kesitu. Tapi untuk mahasiswa melayu yang pandai menghargai waktu dan tahu apa tujuan depa belajar, abah tabik spring pada anda. Andalah contoh melayu yang akan lari dari stereotaip pelajar melayu yg biasa orang nampak.

Terfikir juga abah, kalaulah mahasiswa melayu islam kita belajar macam kakak-kakak dan abang2 Indon bekerja cari duit di Malaysia, abah rasa ramai graduan Melayu kita akan sangat cemerlang dalam pelajaran.

Dan kalau juga kita semua bekerja setekun dan serajin orang2 Indonesia dan Myanmar yang cari rezeki dinegara kita ini, abah rasa akan maju dan makmurlah syarikat2 Malaysia ini. Tapi sayang, realitinya tak semacam itu.

Dan dengan itu, abah berehat lagi. Tak pasti untuk berapa lama. Terima kasih sebanyaknya pada yang masih sudi menjenguk blog abah ini, walaupun ada yg berkata, "rasa macam dah 'jauh' je dengan abah sekarang ni..."

Semoga kita semua akan tetap dalam rahmat dan kasih sayang Allah SWT.

3 comments:

irman_rahs said...

rasanya senario melayu ni bukan saja masa belajar, juga masa kerja...kita seakan leka berada di bumi sendiri sedang sedikit demi sedikit kita bertuankan hamba...

muzem said...

:). Drive carefully bah pi sane tu..

Abah Mui'zz said...

Man, abah setuju dengan Man.

Muzem, terima kasih. Semoga Allah lindungi perjalanan abah, insyaAllah. Untuk Muzem juga, jangan merempit kat Sepang tu.