Friday, April 24, 2009

Cerita tentang pergi...


Rasanya anda tahu, bila abah mulakan dengan Al ‘Ankabuut ayat 57 itu, abah pastinya akan bercerita tentang pemergian.

Tepat 11.32 pagi tadi, sms dari Irman masuk ke telefon abah - "Nurul dah pergi jumpa Maha Esa."

Ingin abah berkongsi rasa duka dan simpati atas kehilangan Nurul pada ahli keluarga Irman, tapi telefon abah di"barred" oleh Celcom, maka hanya ini yang mampu abah luahkan tanda simpati abah pada Saidah dan suami, serta Irman dan keluarga.

Pemergian yang pada abah adalah suratan yang telah Allah tetapkan, tidak sesaat, tidak sedetik pun terawal atau terlewat.

Pergi menghadap Allah di penghulu segala hari, pergi membawa kesakitan yang ditanggung (harap2nya tidak), dan pergi bawa bersamanya kasih sayang serta doa ikhlas dari ibu ayah, pakcik makcik, atuk nenek dan sesiapa yang mengasihi dan sudi mengirimkan doa buat Nurul disana.

Semoga Nurul akan tenang disana, menunggu hari2 dimana kita semua akan diketemukan kembali.

Dan untuk kita semua,

Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
Kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku, malahan solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku. Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah".

p/s: 25 April, pukul 2.50 pagi, sms dari kakak abah di Trg masuk ke hp abah. Memaklumkan bahawa ayah sepupu abah meninggal dunia. Mungkin benarlah kata orang tua2, kalau mata asyik bergerak2 tu, tandanya akan menangis. Dan kebelakangan ini, mata kiri abah selalu bergerak2. Tapi abah tidak menangis, alhamdulillah. Cuma hati abah saja yg rasa sedih atas kehilangan orang2 yg pernah abah kenal, yang baik dengan abah, dan yg tak mampu abah melawat mereka disaat akhir. Semoga Allah cucuri rahmat keatas mereka ini, dan semoga roh2 mereka ditempatkanNya dikalangan mereka yang Dia kasihi.

1 comment:

CAHAYA said...

Innalillahiwainnailaihirajiun.

AlFatihah buatnya.