Tuesday, April 21, 2009

Cerita tentang duka...

Salam sahabat,

Kebelakangan ini, agak banyak cerita duka yg melingkari hidup. Samada hidup abah, dan juga hidup sahabat2 abah (yg sedikit sebanyak berkaitan dengan abah juga).

Untuk 2 sahabat ini, semoga Allah bantu kita semua mengatasi rasa duka itu. Dan semoga apa yg kita inginkan akan dimakbulkan oleh Maha Pencipta. Kita cuma manusia lemah, yang disebalik kelebihan yg Allah beri, masih terlalu kecil untuk berbuat sesuatu seingin kita.

Irman - Semoga Nurul akan pulih seperti sediakala, jika itu yg terbaik buat dia dan diri kita semua. Abah dan Ummi doakan yg terbaik buat Nurul. Masih teringat sewaktu dia berkunjung kerumah abah beberapa tahun yg lalu. Masih kecil dia waktu itu. Semoga Nurul akan kuat. Sekuat ibu ayah, pakcik makcik dan atuk neneknya.

Syed - Semoga roh mak akan sentiasa dicucuri rahmat Allah. Abah tahu kehilangan bukan antara perkara yang kita minta, terutama bila melibatkan insan kesayangan. Tapi yakinlah, Allah memanggil dia kerana itu yg terbaik untuk dia, dan juga kita. Jangan sesekali putus doa dan harapan buat mak disana. Walaupun abah tak sempat nak kenal mak, tapi abah yakin, mak sangat berbangga dan berterima kasih pada Syed yang telah menjaga mak sebaiknya sewaktu hayat dia. Be strong bro.

Memetik kata-kata Sue, bahawa hidup ini tak selalu indah. Inilah ketikanya hari2 tidak berapa indah untuk kita. Apapun, sinarnya tetap ada, menunggu masa untuk menerangi jiwa kita dengan kasih sayang Allah. Asal saja kita redha menerima, dan kuat menghadapi.

Tambah sedih lagi bila abah baca akhbar tentang komen seorang manusia popular di Malaysia kala ini. Katanya, memeluk perempuan bukan muhrim itu, tidak akan menjejaskan ekonomi negara. Dan dia tidak nampak perbuatan itu salah. Aduhai, memang dunia hari ini sudah semakin menyesakkan. Manusia tanpa segan silu mengiyakan perbuatan yg jelas tidak dibenarkan Islam. Dan moga2nya, apa yg ditunjukkan dan dikatakan itu tidak jadi ikutan manusia2 yg mempopularkan mereka.

Kalau ada anak2 atau adik2 anda yg merasakan mereka itu idola, anda betulkanlah persepsi mereka itu. Kita tentu tak mahu orang2 sebegini jadi pujaan adik2 dan anak2 kita kan? Dan berdoalah moga2 mereka ini akan diberi lebih rahmat dan kesedaran akan hakikat hidup, insyaAllah.

1 comment:

pB said...

saper tu yang berkata demikian ??